Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den dukket opp som troll av eske i 1992. Den var så røff og barsk at selv voksne menn nesten kvidde seg for å gå ut etter mørkets frambrudd i frykt for å møte på den ...

Vi snakker om Dodge Viper. Bilen, som utover det ekstremt giftige utseendet, er mest kjent for å romme et skikkelig beist av en V10-motor mellom skjermene.


Enkel og genial oppskrift

Full fart -men ikke på salget.


Topp 5: Historiens kuleste bilratt


Oppskriften var like amerikansk og enkel som genial. Det hadde funket før – og det funket igjen.

Potent motor, svære eksosrør, racinginspirert interiør – for ikke å snakke om motorlyden ...

Alt pent innpakket i et ekstremt tøft karosseri. Det gikk akkurat som Dodge hadde regnet med. Bilen ble en "snakkis" – og en suksess.

Dette var verstingbilen "alle" med bensin i blodet ønsket seg ...

Senere har nye versjoner og et utall spesialversjoner dukket opp på rekke og rad.

Du kan spare mye på å importere drømmebilen selv:


Dramatisk salgssvikt

Men selv om lyden fra de digre eksosrørene er formidabel, så er det mer det stille i salgshallene der Dodge Viper selges nå.

Faktisk så stille ta Dogde reduserer produksjonen på fabrikken i Detroit betraktelig.

Planen var å produsere 2000 biler i året, men tallet var altfor optimistisk viser det seg. Det er rett og slett svært få som kjøper superbilen. I hele USA – og der bor det mye folk – er kun 426 eksemplarer solgt så langt i år, mens 565 biler står usolgte rundt om hos forhandlerne.

Fra ni til seks

Nei, det er ikke arbeidstiden vi snakker om, men antall bygde bilen.

Det er besluttet at produksjonen nå reduseres fra ni til seks biler om dagen.

Man tror - eller håper - at når vår og varme kommer, så løsner salget igjen.

Gammel bilkjenning står opp fra de døde:

Det er imidlertid et lite lys i en ellers mørk tunnel. Ledelsen ved fabrikken mener at det svake salget skyldes at den nye modellen kom for sent på markedet. Den ble kraftig forsinket. De håper at salget kommer i gang igjen utpå vårparten.

Ikke vet vi, men la oss håpe at de har rett i sine antakelser ... Og at dette ikke er begynnelsen på slutten.


Gumpert: Superbil-produsenten er konkurs