I høstsesongens første Broom TV får du møte to kjente og kjære veteranbiler, fra henholdsvis Fiat og Ford.

Vi ser ikke bort fra at du blir fristet etter å ha sett innslaget - og kanskje får lyst på veteranbil selv.

Midt på 80-tallet ble det åpnet for tilnærmet avgiftsfri import av kjøretøy eldre enn 30 år til Norge. Samtidig ble begrepet veteranbil omdefinert til en bil som er nettopp det - eldre enn 30 år.

Dette har vært til stor glede for titusenvis av nordmenn. Etter at regelen kom, har det nemlig strømmet inn godt voksne biler til landet vårt - biler som har fått et nytt liv som entusiastbiler

Se utenlands

Svært lav årsavgift og gunstig forsikring gjør at dette er biler som er bilig å eie.

Det har etter hvert blitt et anselig antall veteranbiler på det norske markedet, men skal du virkelig ha mye å velge mellom bør du nok se utenlands - der prisene gjerne også er langt mer gunstige.

I disse internettider har verden blitt mye mindre, og bilannonser fra nær og fjern laster du glatt opp hjemme i stua. Så er det bare å begynne å sirke seg inn mot din favoritt.

Denne BMW-en ble veteran i år


Mange entusiaster

- Vi nordmenn har tradisjoner for å se over kjølen etter veteranbiler, og Sverige er fortsatt et svært godt marked for dette. Her er det jo nærliggende å tenke på Volvo og Saab, og der er utvalget virkelig godt, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

- Svenskene har jo - med rette - vært stolt av sin egen bilproduksjon, og her er det store entusiastmiljøer som passer på og tar vare på bilene. Derfor er det mye å velge mellom av strøkne og fine eksemplarer.

Tid for å harry-handle veteran - les mer her:


Slipper språkproblemer

- Hva med andre merker?

- Jo, helt klart! Det er faktisk på andre merker du kan gjøre de aller beste kjøpene. De faller nok litt under radaren hos mange svenske entusiaster, som gjerne tenker at veteranbil, det er Volvo og Saab, det! Jeg har sett utrolig mange fine franske, engelske og tyske "gammelbiler" til svært gunstige priser på det svenske markedet.

- Det fine med Sverige er jo også at man stort sett slipper språkproblemer. Det er kurant å ringe og maile for å finne ut mest mulig om bilene. Litt avhengig av hvor du bor i Norge, er det jo heller ikke uoverkommelig langt å dra over for å se på - og hente - bil. Så dette er absolutt et smart marked å lete i, kanskje særlig for de som ikke er viderekomne når det gjelder bilkjøp, sier Benny.


Pedantiske tyskere

- Men det største markedet i Europa er vel Tyskland ..?

- Så absolutt! Her er det utrolig mye å velge mellom. Tyskerne har jo rike tradisjoner på dette, og de har ikke minst en bilbestand som virkelig betyr volumer.

Dessuten er det helt klart en fordel at tyskere generelt tar godt vare på bilene sine. Det er ikke bare en myte at de er grundige og pedantiske. En pent behandlet klassiker som har vært mange år i tysk eie kan virkelig være en god investering, sier Benny.


Kan man virkelig ha "gratis" bil noen år?


Skikkelig gullgruve

- Og så må vi naturligvis ikke glemme et stort land som ligger på den andre siden av Atlanterhavet. Jeg tenker naturligvis på USA. Det har i mange år vært en skikkelig gullgruve for bilinteresserte på jakt etter drømmebiler.

Det har kommet noen tusen amerikanere inn med båt fra USA etter hvert - og tilgangen på biler synes nesten uendelig. Her kan også tilstanden variere enormt. Det er dessverre mange eksempler på folk som har blitt skuffet og har følt seg lurt når de har sett hva de har kjøpt fra "over there". Men gjør man hjemmeleksa grundig og er litt kritisk underveis, bør det også være mulig å gjøre svært gode kjøp derfra, avslutter Benny.

Norsk moms

Du slipper altså å betale vanlig registreringsavgift for biler som er mer enn 30 år, men noe dyrere enn kjøpssummen blir det likevel. Først og fremst må du betale norsk moms på kjøpesummen. Her kan du altså plusse 25 prosent på det du betaler for bilen. I grunnlaget for momsen legges også til utgiftene du har hatt med å få bilen frem til den norske grensestasjonen - uavhengig av om du har betalt for båtfrakt fra et fjernt utland, eller om du har kjøpt bensin og kjørt bilen på egne hjul.

Momsen må betales med en gang bilen kommer til landet.

Stykkavgift

Tollvesenet opererer med en stykkavgift (en fast "engangsavgift" per kjøretøy) på 3.569 kroner - som du må betale for å få registrert bilen. Vrakpantavgift må du også betale. Den er for tiden på 2.400 kroner.

Disse to avgiftene må du betale når du registerer bilen.

Last ned import-kalkulator her:

Alfa-Romeo-Bertone-coupe (Foto: Benny Christensen)

Les mer om fallgruvene ved bruktimport her: