Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg går rett på sak. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en firmakjørt Range Rover Sport 2006-modell til like over 300.000 kroner, hvis jeg slår til fort. De skal egentlig bytte den inn, men jeg får kjøpe til samme pris som forhandleren vil gi dem i innbytte.

Bilen har gått litt over 250.000 kilometer. Det er noe steinsprut og et par parkeringsbulker, skinnet er også ganske mye slitt på førersetet, men ellers skal den være i god stand. Servicer har den hatt. Jeg kjører i dag en VW Tiguan og vil få nesten samme pris for den. Gjett om det frister! Men er det noe du kan anbefale? Håper på et hurtig svar!

Benny svarer:

Hei du. Her kan jeg nesten merke at det rykker i kjøpefoten din- gjennom bredbåndet! Det er jo alltid veldig fristende når biler man tidligere bare har kunnet drømme om, plutselig er innenfor rekkevidde.

Jeg vil tippe ganske mange har det sånn med Range Rover Sport nå. Det er ikke så mange år siden den var uoppnåelig for de fleste av oss. Nå får du de første årgangene til samme pris som en OK utstyrt VW Golf.

Men så er det dette stadig tilbakevendende kontrollspørsmålet: Blir det lurt å kjøpe av den grunn?

Svaret på det er nok ikke entydig ja eller nei, men jeg vil i alle fall anbefale at man tenker seg godt om før man slår til.

"Ditt" eksemplar har altså blitt sju år gammel og har rullet en kvart million kilometer. Den er på ingen måte noen "ungfole" lenger, tvert imot. Den er nå inne i en fase der alt mulig egentlig kan gå galt – når som helst. Og dessverre kan det også fort bli veldig dyrt.

Du får Range Rover til under 100.000 kroner også – les mer her:


Ny modell har kommet

Det er ikke til å komme fra at kvaliteten på disse bilene ikke var i toppklasse. Kvaliteten fremstår også som veldig ujevn. Noen eiere nøyer seg med servicer og slitedeler – ellers er det bare tut og kjør. Mens andre er på fornavn med verksmesteren og har lagt igjen en anselig bunke tusenlapper hos ham i løpet av eierskapet.

Det hører også med til historien at du nok vil merke at nyhetens interesse nok har bleknet litt når du setter deg inn bak rattet. Det verken ser eller føles supermoderne ut lenger – og kjøreegenskapene er ikke i nærheten av å leve opp til Sport-navnet.

Det du uansett bør gjøre er å sjekke dette eksemplaret grundig før du slår til. Servicer er bra, har den også nylig vært på EU-kontroll? Hva med slitedeler – hva er skiftet her? Slitt førersete kan bli veldig dyrt hvis du må begynne å reparere/skifte ut skinnet, her ville jeg eventuelt sjekket om de har fått et prisoverslag på dette fra verkstedet.

En såpass gammel Range Rover Sport med denne kilometerstanden er ikke noen spesielt lettsolgt bil. Derfor ville jeg nok tenkt meg godt om og også sjekket nøye hva tilsvarende biler ligger på i markedet før jeg eventuelt slo til. Ha også i bakhodet at en helt ny modell akkurat har kommet, det er heller ikke positivt for bruktverdien på den gamle.

Som du skjønner: Jeg er nok litt skeptisk til dette, men skjønner naturligvis også at det frister. Håper jeg har gitt deg noen gode innspill slik at det blir enklere å bestemme seg!

Den nye modellen har blitt over 100.000 kroner rimeligere


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Denne SUV-en har tapt seg 150.000 kroner i året

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: