Hakkapelitta-8
Hakkapelitta-8

Vegdirektoratet snur - tillater superdekket likevel

Godkjennes midlertidig, som i Sverige og Finland, mens man forsker videre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i dag skrev vi at Vegdirektoratet fremdeles vendte tommelen ned for det revolusjonerende vinterdekket Hakkapelliita 8, som gikk helt til topps i finske Testworlds omfattende dekktest, med dekk tilpasset nordiske forhold.

Norske myndigheter har villet gjøre sine egne tester av dekket, og ikke godkjenne det på samme grunnlag som svenske og finske myndigheter har gjort. Og disse testene lå litt frem i tid.

Etter at vi publiserte saken tidligere i dag, har imidlertid Vegdirektoratet gjort kuvending i saken, og vil følge de svenske og finske myndighetenes vedtak. Dermed er det grønt lys også i Norge for det nye superdekket.


Stort skritt videre

Nokians nye testvinner Hakkapelliita 8 blir nemlig regnet som et stort skritt videre for piggdekk-teknologien – men i Norge har det rett og slett vært forbudt å bruke.

Da Broom skrev om dette i forrige uke, fikk vi denne kommentaren fra Fredrik Hauge, som er produktsjef for Nokian Dekk AS i Norge:

Slik skal dekkstøyen bli borte:

Vil gjøre egne tester

– Det som har skjedd her er at norske myndigheter ikke har villet godkjenne dekket, slik som de svenske og finske myndighetene har gjort. De vil heller gjøre sine egne tester, forklarer han.

Gjennomføringen av disse testene har blitt utsatt.

– Takket være ny teknologi er veislitasjen redusert med hele 12 prosent i forhold til et teoretisk referansedekk på nye Nokian Hakkapelliita 8 – dette har Nokian både forsket mye på og testet ut – og det kan selvfølgelig dokumenteres, fortalte han.

LES OGSÅ: Mener nye EU-regler bare forvirrer


Ikke samme lov

I Hakkapelliitta 8 er piggplasseringen dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett bak hverandre, noe som gir bedre grep.

Norske myndigheter har ikke godkjent samme piggdekk-lov som i Sverige og Finland, men har videreført dagens lovverk for 2013/2014-sesongen. Det betyr at Nokian Hakkapellita 8 ikke har blitt godkjent, fordi antall pigger overskrider hva som er godkjent i særegne norske lover.

Gjør kuvending

Men nå har man altså snudd, og godtar det svenske og finske grunnlaget for unntaksgodkjenning også i Norge.

– Sverige og Finland har en unntaksregel i sine forskrifter som sier at et dekk som ikke oppfyller kravene til enten antall pigger, piggens vekt eller piggens slagkraft, likevel kan godkjennes dersom det kan dokumenteres at vegslitasjen ikke er større enn et dekk som oppfyller kravene. Norge har foreløpig ikke funnet grunn til å innta denne unntaksregelen da de testene som utføres for å dokumentere vegslitasjen, ikke sier noe om hvilke støvpartikler piggdekket genererer. Etter vårt syn kan det ikke utelukkes at et piggdekk med betydelig flere, men lettere pigger enn det forskriften tillater, genererer mer av de små støvpartiklene som er farlig å puste inn. Det trenger følgelig ikke være sammenheng mellom slitasjen på underlaget og produksjon av svevestøv. Den dokumentasjonen som foreligger sier for lite om dette forholdet, sier Karl Idar Gjerstad i Vegdirektoratet.

Men likevel har man altså valgt å følge Sverige og Finland i denne saken:

– I løpet av de siste dagene har det blitt klart at vi ikke kan forvente mer dokumentasjon fra Sverige eller Finland. Etter interne møter og vurderinger har vi kommet fram til at piggdekk som er godkjent etter unntaksregelen i Sverige og Finland har tilstrekkelig lav risiko for utilsiktede konsekvenser for luftkvaliteten til at en midlertidig dispensasjon kan innvilges. Vegdirektoratet vil innen kort tid gi en midlertidig dispensasjon for 2 år for piggdekk som er godkjent etter den svensk/finske unntaksregelen, slik at disse også kan brukes i Norge. Dette kommer blant annet Hakkapelitta 8 fra Nokian til gode, opplyser Gjerstad.

Gjør videre undersøkelser

I løpet av disse 2 årene vil Vegdirektoratet framskaffe tilstrekkelig dokumentasjon til at pmanå et sikrere grunnlag kan etablere permanente bestemmelser i forskriften. Men det vil uansett ikke skape problemer på sikt for de som kjøper slike dekk i denne toårsperioden, lover Gjerstad:

– Dispensasjonen vil sørge for at dekk som er kjøpt i denne perioden uansett vil kunne brukes senere år selv om konklusjonen etter våre vurderinger skulle innebære at unntaksregelen ikke tas inn, sier han.

Det er livsfarlig – men mange tar sjansen

Vinteren står for døren - og nå er det tid for vinterdekk for de aller fleste av oss. Men norske regler gjør at vi ikke får kjøpe en av årets mest spennende nyheter å¨dekkfronten.

Derfor trenger du to sett dekk – uansett bil