Saab 99 Turbo: Sjelden sjanse til å skaffe en turbo-klassiker

En gang var dette et av de tøffeste stedene du kunne sitte.

Saab 99 Turbo ble en umiddelbar suksess da den kom som 1978 modell. Nå kan du kjøpe en av de aller første i Bergen   og den ser riktig så fin ut. (Foto: Finn.no)
Saab 99 Turbo ble en umiddelbar suksess da den kom som 1978 modell. Nå kan du kjøpe en av de aller første i Bergen og den ser riktig så fin ut. (Foto: Finn.no)

Mange har trodd at Saab var først med å ta i bruk turbo i vanlige personbiler da deres friskt markedsførte 99 Turbo kom på markedet som 1978-modell.

Men det er nok ikke helt slik, både Porsche og BMW var tidligere ute, og et par amerikanere hadde fusket litt i faget allerede på 1960-tallet.

Men for oss som var unge på 1970-tallet var en Saab med Turbo-emblem på baklokket, og de spesielle aluminiumsfelgene som hørte til, noe av det tøffeste man kunne se på veien.

Les også: Mitsubishi Cordia - husker du denne turbo-coupeen?

Mange ble bygget, få har overlevd

Det er blitt lenge siden 1970-tallet, og man kan undres på om disse fikk klassiker-stempel litt i seneste laget. For det er i dag langt vanligere å se sjeldne luksusbiler fra andre kanter av verden enn det er å se en tidlig Saab Turbo om man reiser på biltreff. Og så fine som bilen på bildene er de nesten aldri.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Nyt synet av klenodiet – og benytt deg gjerne av sjansen dersom du har lyst på noe unikt fra broderfolkets bilproduksjon. For bilen er til salgs, og for 159.000 kroner kan du bli dens neste eier.

Se annonsen her:

Hentet i Tyskland

At det er sjelden å finne en så fin ”gammel-turbo” illustreres av denne bilens historikk. For dagens eier har ikke akkurat funnet den i naboens garasje: Bilen ble solgt til Tyskland fra Sverige i 2011, og så sent som i mai i år var dagens eier i Tyskland og hentet den hjem til Bergen.

Aluminiumsfelger i spesielt design var en av tingene som skilte Turbo-utgaven markert fra de øvrige Saab 99ene. (Foto: Finn.no)
Aluminiumsfelger i spesielt design var en av tingene som skilte Turbo-utgaven markert fra de øvrige Saab 99ene. (Foto: Finn.no)

Det er altså en førsteårs-utgave vi snakker om. I sitt første år ble turbo-utgaven av Saab 99 kun levert som todørs combi-coupé, en karosserivariant som i dag virker litt fremmed, men som Saab gjorde til et varemerke. Så til de grader, faktisk, at det en gang i tiden ble sagt at de til slutt var markedsledende på et konsept uten noe reelt marked.

Les også: Nye Porsche 911 Turbo S - rett og slett en sekser

Men det var da det begynte å lugge for Saab sånn totalt sett. Slike dystre ting lå langt inn i fremtiden da denne rullet ut fra fabrikken i Trollhättan våren 1978. 7.749 turboer ble laget allerede det første året, hvorav i overkant av 4.000 biler ble eksportert til USA, et marked der den nye modellen virkelig bidro til å gi Saab god publisitet og hevet status.

Sjeldent strøken

Rundt 1.000 biler ble beholdt på hjemmemarkedet, og for snart 10 år siden ble antallet registrerte turboer av 1978-modell oppgitt til 275 i Sverige. Det har forhåpentligvis ikke blitt særlig redusert siden den gang, men det illustrerer at om du skal ha en slik bil, så begynner det å bli langt mellom de fine eksemplarene.

Combi-coupé var et begrep på 1970-tallet, og Saab var en av de virkelige pioneerene på dette området. De fantes også i todørsversjon, og nettopp den karosseritypen dannet grunnlag for alle Turbo-utgavene det første året. (Foto: Finn.no)
Combi-coupé var et begrep på 1970-tallet, og Saab var en av de virkelige pioneerene på dette området. De fantes også i todørsversjon, og nettopp den karosseritypen dannet grunnlag for alle Turbo-utgavene det første året. (Foto: Finn.no)

Bilen på disse bildene betegnes som strøken, og med 122.000 kilometer tilbakelagt på alle disse årene tror vi så gjerne på det. Bildene inngir da også tillit, og det er ikke bare utvendig at det står bra til: Også interiøret med turbomodellens spesielle seter og måleren for turbotrykk oppe på dashboardet ser ut til å være i glitrende stand.

De før nevnte turbofelgene er på plass og i strøken stand, på samme måte som bakspoileren og takluken, som alle turboene hadde som standard. Slikt var ansett som skikkelig luksus i 1978, og viste selv for den uinnvidde at dette var en bil Saab mente alvor med.

Les også: Ingen turbo - men denne Saaben er morsom likevel...

Markert ”turbo-kick”

Men det var selvsagt selve motoriseringen som innga respekt. Med turboteknikken, som de fleste den gang bare kjente sånn halvveis til at ga enorme krefter til lastebiler og vogntog, fikk 2-literen 145 hestekrefter. Det kan høres tamt ut, men i en forholdsvis liten og lett bil var dette like mye som en langt større, sekssylindret luksusbil.

Særpreget er på Saab-vis omfattende. Nøkkelen i gulvet er bare én av finessene som skilte Saab fra mange andre bilprodusenter. (Foto: Finn.no)
Særpreget er på Saab-vis omfattende. Nøkkelen i gulvet er bare én av finessene som skilte Saab fra mange andre bilprodusenter. (Foto: Finn.no)

Og så skjedde det mye når det først skjedde – de tidlige turboene var berømt for sitt ganske ubehøvlede ”turbo-kick” som ga friske forbikjøringer og mye misunnelse.

Nå trenger du altså ikke misunne noen lenger. Hadde du aldri en slik bil da de var nye, er ventetiden over om du reiser til Bergen med en pen bunke tusenlapper. Men kanskje er markedet for denne bilen like mye folk som faktisk hadde slike biler den gang de var nye – og som savner det ganske røffe pådraget i en slik tidlig turbo-klassiker.

Les også: Her er historiens fem kuleste Saab-modeller