Dette er noen av de bilmerkene som har flest misfornøyde kunder. Illustrasjonsbilder.
Dette er noen av de bilmerkene som har flest misfornøyde kunder. Illustrasjonsbilder.

Disse bileierne er minst fornøyd med bilen sin

Ny stor undersøkelse viser hvem som – igjen – sliter i bunnen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyske ADAC har nettopp offentliggjort det som blir sett på som en av de mest grundige og anerkjente undersøkelsene på kundetilfredshet blant bileierne.

ADAC, eller Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, er tyskernes svar på vårt hjemlige NAF. Mer enn 20.000 bilister har svart på deres omfattende spørreskjema om bilhold. På det grunnlaget har de nå presentert sin årlige statistikk på hvilke bilmerker som har de mest og minst fornøyde eierne.

Grundig og anerkjent

– Som alltid når tyskere lager statistikkmateriale, så går de grundig til verks. Denne målingen går på bilhold i bred forstand. Altså ikke bare tekniske feil, men alle aspekter ved bilholdet. Alt fra kjøpsprosess, til service og kundebehandling – rett og slett hvor fornøyd du er med bilholdet ditt generelt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen, og legger til:

– Det synes jeg gjør denne undersøkelsen ekstra interessant!

Bruktbil: Så mye må du betale for en brukbar bil

Få endringer

– Noen store overraskelser her?

– Nei – jeg hadde nær sagt dessverre. Sett opp mot statistikken for i fjor er det kun mindre endringer. Renault har vært inne i en god periode lenge, men ramler noe nedover igjen nå. Fiat er stabile i bunnen av listen, mens både Opel, Peugeot og Chevrolet kryper forsiktig oppover, forklarer Benny etter å ha dykket ned i tallmaterialet.

– Hvor mye har statistikk som dette å si for dem som skal kjøpe bil?

– Jeg tror det er riktig å si at man ikke skal la dette være avgjørende, men heller ikke ignorere det. Det sier noe generelt om hvor fornøyd man kan komme til å bli med bilen, og det sier nok også noe om verditap.

– Hadde man laget en oversikt på verditap. tror jeg ikke den hadde sett så veldig annerledes ut.

Slik pruter du på bil

Store lokale forskjeller

– Men det er viktig å være oppmerksom på at det naturligvis er store lokale forskjeller her. En Opel-forhandler på Snåsa og en i München er to helt forskjellige ting.

– Vi vet jo at det finnes lokale forhandlere som gjør en kjempefin og god jobb med disse merkene også. Absolutt. For dem er slike statistikker grovt urettferdig. Det håper jeg kundene deres forstår...

– Men det er ikke til å komme ifra at om man ser på de store linjene – slik som i dette tillfellet – så har dette noe for seg, mener Benny.


Bilen eller forhandleren?

– Men når kundene ikke er tilfredse: Tror du det mest skyldes bilen, eller er det forhandlerne som er dårlige..?

– Det er et veldig godt spørsmål! Det enkleste svaret på det er nok at biler med over gjennomsnittet feil og problemer, generelt også har kunder som ikke er veldig fornøyde. Disse to tingene henger jo naturlig sammen.

– Det er nemlig ikke lett å være forhandler i mange tilfeller heller. Hvis det er mye rusk som hele tiden må rettes opp i og misfornøyde kunder som får stadig kortere lunte. Da er man fort inne i en veldig ond sirkel, sier Benny.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Kulturforskjeller

– Samtidig er det ingen tvil om at det også er store kulturforskjeller ute og går hos forhandlere. Det starter gjerne hos bilfabrikkene, sprer seg til importørene – og så helt ned til den minste forhandleren i en småby. Der får kundene smake på det – om kulturen er god nok eller ikke.

– Det vi har sett gang på gang, er at skippertak ikke er godt nok. Her kreves det langsiktig, strukturert jobbing mot kundene, kombinert med gode produkter som er kvalitetssikret fra A til Å. Kun da oppnår man gode resultater over tid, forklarer Benny videre.

Sjelden og aldri i bunnen

– Du sikter kanskje til noen av de japanske merkene?

– Ja. Det er en grunn til at de sjelden eller aldri er i bunnen av en slik liste.

– De praktiserer nok en litt annen og strengere intern politikk en hva vi finner hos Italienske Fiat eller franske Renault og Peugeot. Rett og slett kulturforskjeller, avslutter Benny.

Les også: Disse bilene ruster minst

Disse merkene kommer dårligst ut i år:

Bilmerke

Plassering i 2013

Plassering i 2012

Antall fornøyde i %

Utvikling

Renault

21

19

70,2

negativ

Opel

22

23

68,3

positiv

Peugeot

23

24

67,8

positiv

Chevrolet

24

26

66,5

positiv

Fiat

25

25

65,2

lik

Les også: Annerledes, tøffe og ikke minst – billige bruktbiler!