Garanti: Uenig med bilverkstedet? Ikke gi deg uten videre!

Ofte er det uklart hva som dekkes av garantien og ikke.

Hva som dekkes av garantien og ikke   det kan ofte være noe som gir grunnlag for uenighet. Som kunde og forbruker er det viktig at du vet hva som er dine rettigheter og ikke gir deg så lett! Illustrasjonsfoto.
Hva som dekkes av garantien og ikke det kan ofte være noe som gir grunnlag for uenighet. Som kunde og forbruker er det viktig at du vet hva som er dine rettigheter og ikke gir deg så lett! Illustrasjonsfoto.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Jeg har akkurat lest det du skriver til en oppgitt Skodaeier som ikke fikk bytte av bremseskiver på garantien, selv om bilen bare har gått 37.000 kilometer.

Her skriver du blant annet: "Kundemottakere er vel mer eller mindre kurset i å "legge skylda over på" kunden. Det er enklere både fordi de slipper mye jobb med reklamasjonsbehandling, samtidig som de tjener mer på både deler og arbeid. Jeg har såpass lang fartstid i bransjen selv at dette kjenner jeg ganske godt til".

Jeg må innrømme at jeg skvatt litt da jeg leste dette. Er det virkelig så ille? Hvis det er slik, hva anbefaler du oss vanlige forbrukere å gjøre i et slikt tilfelle, der kundebehandler hos bilverkstedet i utgangspunktet sier blankt nei til å ta noe på garantien, og dette virker ganske urimelig. Mvh. Øyvind.

Les artikkelen her: Dette må være en garantisak

Benny svarer:

Hei Øyvind! Jeg kan hilse og si at denne saken skapte debatt. Akkurat nå er det rundt 100 innlegg i kommentarfeltet og jeg har også fått en rekke tilbakemeldinger selv. Det er tydelig at dette er noe som engasjerer – og som mange Broom-lesere også har fått oppleve i praksis.

Dette med hva som dekkes og ikke på garanti har alltid vært utgangspunktet for mange diskusjoner og frustrasjoner.

Du må ikke glemme at verkstedet er en part i dette. De er dessverre ikke bare en objektiv instans som man kan gå og klage til.

I praksis vil nok noen "prøve seg" og avvise ting som helt klart burde vært dekket av garantien, mens andre igjen har en annen holdning. Her handler det om mange faktorer: Kunnskapsnivået hos de ansatte, hvor bra man er på kundebehandling – men også selve kulturen i selskapet. Noen vil kunne mene at det er smart å komme kundene i møte og på den måten bygge opp goodwill som betyr at man får trofaste kunder som kommer tilbake og kjøper bil flere ganger.

Andre tenker nok mer kortsiktig og er opptatt av å unngå utgifter der og da.

På toppen av dette kommer naturligvis hvordan forholdet er mellom forhandlere og importør. Mitt inntrykk er at enkelte importører nok er "rausere" overfor forhandlerne enn andre er. Og er importøren svært tilbakeholden, vil det gjerne smitte over på forhandlerne, som da ikke får dekket sine utlegg.

LES OGSÅ: Disse norske bileierne er minst fornøyd


Gjøre research

Mitt utgangspunkt er derfor veldig klart: Du skal ikke gi deg selv om kravet ditt blir avvist i første omgang. Hvis du føler at det er urimelig og at forhandler ikke behandler deg på en skikkelig måte, må du for all del klage. Men gjør det på en ryddig og ordentlig måte.

Det hjelper sjelden å skjelle ut kundemottakeren på det groveste. Her tror jeg du kommer lenger med å være saklig og begrunne skikkelig hva du mener.

Det er også lurt å gjøre litt research på forhånd. Jeg har blant annet vært borti mange tilfeller der kunder har slitt med å få dekket bytte av karosserideler som har begynt å ruste veldig tidlig. De har blitt avvist med flere argumenter, blant annet at det må skyldes steinsprut. Da er internett et fantastisk sted å hente informasjon. Bruker du litt tid på google, vil du fort kunne finne ut om dette er et kjent og omfattende problem. Hvis det er det, er det bare å bruke dette som dokumentasjon.

Her er det altså viktig å få i gang en dialog med forhandleren. Nytter ikke det, kan du gå videre med importøren. Hvis du har en god sak, legger den fram på en bra måte og dessuten ikke gir deg så lett – da bør du ha gode muligheter til å lykkes.

Når det er sagt må jeg også legge til at jeg har vært borti mange eksempler på kunder som nok har et ganske så urealistisk bilde av hva som dekkes av garanti.

Det hører med til saken det også – og da er det nok heller ikke så lett å være verken forhandler eller importør.

LES OGSÅ: Dette er SUV-ene med flest feil


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Nå kan du kjøre uten luft i dekkene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: