Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aston Martin handler om eksklusive superbiler og høy James Bond-faktor. Lekkert design – og ytelser som står i forhold til det.

Men ikke bare: I 2011 kom nemlig Aston Martin med en bilmodell som virkelig skiller seg ut i forhold til alt annet de har laget. Mottakelsen var mildt sagt blandet – og to år etter kan vi fastslå at den på ingen måte ble noen salgssuksess.


EU-krav til utslipp

Vi snakker om Aston Martin Cygnet. Aston Martins første småbil – og i praksis en Toyota iQ tilført en dose Aston Martin-faktor.

Men hvorfor i all verden ønsket Aston Martin å sette navnet sitt på en liten Toyota? Jo, det skyldes EU-krav til utslipp – og på denne måten fikk Aston Martin redusert det gjennomsnittlige Co2-utslippet på bilene sine kraftig.

Ikke råd til drømmebilen? Print ut en kopi!

Besværlig opphav

Ryktene rundt prosjektet gikk i starten på at du måtte eie minst en Aston Martin for å få kjøpe en Cygnet. Slik ble det ikke i praksis, men mange av kjøperne hadde nok også en Aston Martin i garasjen fra før.

Likevel er det nok ikke til å legge skjul på at Toyota-opphavet var litt besværlig for mange. For i praksis var det lett å ta feil av de to, særlig utenpå. Det er nok en stor del av forklaringen til at Cygnet nå er ute av Aston Martins modellsortiment, etter bare to år.

Aston Martin-logoer og også noen andre endringer - men det lar seg likevel ikke skjul at dette egentlig er en Toyota.

LES OGSÅ: Bor det en James Bond i deg? Sjekk denne!

Skipet fra Japan

Rent konkret ble bilene skipet over fra Japan til Aston Martin-fabrikken i Gaydon, England. Her gikk Aston Martin-arbeiderne løs på den. Bilen fikk ny grill, nye lykter og nye dørhåndtak – for å nevne noe.

Innvendig ble selve dashbordet beholdt, men materialer og farger er Aston Martins egne. Målet var å lage verdens mest eksklusive småbilinteriør, og det mente de fleste som fikk prøve bilen at de hadde klart.

Noen har god råd: – Jeg tar 10 av denne!

Selges på Nesøya

Noen få eksemplarer har også funnet veien til Norge – blant dem en 2011-modell som nå står til salgs på Nesøya.

Akkurat der finner vi en av Norges største tettheter av eksklusive bilmerker – og det er vel ikke heeelt utelukket at selger også har noe annet eksklusivt i garasjen.

Skille seg ut

Det sorte eksemplaret har rullet moderate 11.000 kilometer siden den ble registrert for snaut to år siden. Den er ikke overraskende velutstyrt – og med et interiør som skiller den kraftig fra Toyota-opphavet.

Den "ideelle bybil", mener selger som nå vil ha 268.185 kroner for bilen. I forhold til "skille seg ut"-faktoren kan vel det neppe sies å være noen ublu pris. Ny kostet den fra rundt 400.000 til 450.000 kroner her hjemme, så verditapet har vært solid.

Mer lyst på originalen? Les testen på iQ her:

AstonMartin-Cygnet


Aston Martin DB7 koster ikke en formue brukt. Les mer om den her: