Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det dukker tidvis opp helt spesielle biler på bruktmarkedet – og dette er så avgjort en slik anledning. Opel er kanskje ikke mest kjent for å levere store luksusbiler – men på slutten av 60-tallet og første halvdel av 70-tallet var det faktisk flere modeller i sortimentet for dem som ville ha ekstra luksus.

Trekløveret Kapitän, Admiral og Diplomat (KAD-serien) var toppmodellene. Og nettopp en Admiral er det som nå har funnet veien til bruktmarkedet. 1969-modellen er så godt som strøken, med tanke på 44 år i bruk, og selges nå for hyggelige 85.000 kroner.

For å se hele annonsen klikk her:

En eier i 30 år

Når det kommer til historikk er det ikke mye å sette fingeren på her. Første eier, en lege bosatt i Trondheim, hadde bilen fra den var ny og helt fram til 1999. Nøyaktig 30 år.

Og da har hentet bilen hos forhandleren en sommerdag i 1969 – kunne han kjøre hjem i en statusvogn som var forbeholdt de færreste.

Opel Commodore: Denne taper du ikke penger på:

Original salgsbrosjyre

Legen var nok også av det pertentlige slaget. for bilen ble tatt svært godt vare på under hans eierskap. I annonsen står det at både originalt reservehjul (ubrukt), originalt vognkort og skilter og et fullstemplet servicehefte medfølger.

Dessuten kan du bla litt i salgsbrosjyren til bilen – også den 44 år gammel.

Under det ruvende panseret finner du en sekssylindret motor på 2,8 liter – som yter friske 129 hk. I alle fall gjorde den det da bilen var ny ...

Les vår test av Opel Insignia her:

På innsiden ...

Fargekombinasjonen er egnet til å vekke oppmerksomhet – riktignok er det heller anonym grå lakk utvendig – men det knallrøde interiøret gjør bilen til rene "laksen".

Det er digre lenestolaktige stoler foran – og en formidabel sofa bak. Her er nok komfortfaktoren høy.

Plass er ikke noe problem. Med bare noen centimeter unna å være 5 meter er dette et skikkelig flak.

Topp 10: De råeste bilene fra Opel

Tre gir

Motoren på 2,8 liter ble introdusert i forbindelse med ny generasjon av Admiral. Den ble levert med en tretrinns automatgirkasse – og den nye generasjonen fikk mer avansert teknikk enn forgjengeren.

Bilen vi har funnet er nettopp EU-godkjent – og har fått nye sommerdekk.

Og vi ville nok styre unna saltede vinterveier – det fortjener en slik klassiker å få slippe på sine eldre dager ...

Fant «ny» Opel fra 1938