Mazda 3 er eneste japanske bil som er med til finalen i Årets Bil 2014.
Mazda 3 er eneste japanske bil som er med til finalen i Årets Bil 2014.

Mazda 3 2014: Satser på å fortsette oppturen med ny storselger

Nytt utstyr, lav pris og tøft design skal friste kundene. Men ikke alt er positivt.

Det siste året har Mazda vist at det er fullt mulig å nærmest stå opp igjen fra de døde bare en finner "riktig" modell – slik de har gjort med SUV-suksessen CX-5.

Etterpå lanserte de den svært prisgunstige familiebilen Mazda 6 – og nå er det snart duket for det som blir deres konkurrent til Norges mest solgte bil – VW Golf.

Og etter at bilen nå har vært gjennom de første testene, er det klart at nykommeren åpenbart har en del gode sider å by på.

Lest testen av den stilige familiebilen Mazda 6 her

Mazda 3 bakfra
Mazda 3 bakfra

Får skryt

Det virker ikke som om Mazda har ligget på latsiden her heller. De fleste ser ut til å enes om at bilen ikke bare er penere å se på og at opplevd kvalitet er langt bedre enn hos forgjengeren – men også at den er bedre å kjøre og mer romslig.

At den trolig vil legge seg rundt 20.000-30.000 kroner under hovedkonkurrenten VW Golf er også gode nyheter. Startprisen blir rundt 225.000 kroner.

Men det blir nok også nødvendig. For klassens bestselger har et utall variasjoner å by på – både når det gjelder karosserivarianter og motoralternativer.

Mazdan er mest aktuell i femdørsvariant – mens sedan-utgaven utvilsomt er den peneste å se på.

LES OGSÅ: Klarte ikke å beherske lystene – nå blir bilen for liten

Mazda 3 interiør
Mazda 3 interiør

Kritikk

Britiske Autoexpress har fått testet nykommeren grundig. De har blant annet kjørt den med bensinmotoren på 120 hk, uten turbo.

De opplevde at den krever mer girskift og høyere turtall enn du er vant med for å få hentet ut potensialet. Kreftene som er tilgjengelig på lavere turtall med en turbomotor, er rett og slett ikke der.

Det gjør også at det kan være vanskelig å oppnå det lave, oppgitte forbruket på 0,56 l/mil.

Bagasjerommet er på 350 liter – ikke dårlig - men heller ikke nok til å være ledende i klassen.

Mazda har nye SUV-planer også – les mer om dem her!

Treg med automatgir

Skal du ha automatgir, må du også regne med at ytelsene blir dårligere. 0–100 km/t er i utgangspunktet gjort på effektive 8,9 sekunder med 120 hk/210 nm. Men hvis du vil slippe å bruke clutchen, blir akselerasjonen opp til 100 km/t forlenget med halvannet sekund, til 10,4 sekunder. Det er en betydelig forskjell.

I tillegg til to bensinmotorer på 100 og 120 hk, kommer det en sprek dieselmotor med turbo – og 150 hk. Den fikser 0–100 km/t på 8 sekunder (9,7 sek med automatgir).

Inntil vi får se en MPS, versting-versjonen i Mazda-familien, blir dieselversjonen den sprekeste.

LES OGSÅ: Denne Mazdaen finnes det bare to av i Norge

Nytt utstyr

Mazda 3 head up
Mazda 3 head up
Mazda 3 skjerm
Mazda 3 skjerm

Mens det gjerne er de større og dyrere modellene som er først ute med nytt utstyr, har Mazda valgt å snu på flisa med 3-eren. Den får nemlig et helt nytt infotainment-system – med en skjerm som minner om de du finner hos premiummodeller signert Mercedes og Audi.

Systemet baserer seg på menyhjul mellom forsetene, som oftest er mye mer brukervennlig enn touchskjerm.

Head up er også tilgjengelig på den nye modellen. Om enn i en litt "billigvariant" med en skjerm som står opp av dashbordet i stedet for en prosjektor opp i selve frontruta.

I tillegg er det mye sikkerhetsutstyr, som blindsoneovervåking, avstandsvarsling og mulighet for autobrems.

LES OGSÅ: Mazda økte salget med 225 prosent