800 nordmenn har allerede bestilt nye Suzuki S Cross som lanseres i disse dager. (Foto: Benny Christensen)
800 nordmenn har allerede bestilt nye Suzuki S Cross som lanseres i disse dager. (Foto: Benny Christensen)

Suzuki S-Cross: 800 nordmenn har kjøpt denne – usett

Alt tyder på at nye S-Cross er nok en folkebil-suksess fra Suzuki.

Selv om den lave oktobersola farger trærnes bladverk vakkert i gyllent rødt og gult, så varmer den ikke så mye mer.

Det er ikke til å komme ifra at det går mot vinter igjen. Mange har allerede både funnet fram – og brukt – isskrapa.

Slik sett er timingen ganske så perfekt når Suzuki akkurat i disse dager lanserer sin helt nye S-Cross.

Som man forstår av navnet så er dette en bil som er litt tøffere og baskere enn en helt vanlig familiebil.

Les førsteinntrykket fra prøvekjøringen her:


Passer for Norge

Nye Suzuki  S-Cross er utviklet, designet og bygget i Europa - for Europa.  (Foto: Benny Christensen)
Nye Suzuki S-Cross er utviklet, designet og bygget i Europa - for Europa. (Foto: Benny Christensen)

I Kjent Suzuki-ånd er det selvfølgelig en firehjulstrekker. En litt høyreist, men allikevel kompakt sak som føyer seg elegant inn midt imellom en SUV og en alminnelig stasjonsvogn. Crossover er den korrekte betegnelsen.

Det passer norske kjøreforhold godt, særlig med tanke på årstiden vi er på vei inn i.

Selv om den nye Suzuki S-Cross er godt utstyrt – svært godt faktisk – har den noe folkelig og ujålete over seg. Akkurat slik som mange nordmann liker det.

Suzuki Swift Sport: Liten, lett og leken!

800 biler forhåndssolgt

Det å trekke paralleller til konkurrenter og suksesser som Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Subaru XV og Nissan Qashqai underbygger nettopp dette.

Så har da også den norske importøren store forventninger til bilen. De skal selge 1.000 biler bare i år. Et tøft mål. Alt tyder imidlertid på at de skal klare det. For allerede før bilene har ankommet de 78 Suzuki-forhandlerne her til lands, er det solgt 800 biler.

Salgsmålet for neste år er 200 biler i måneden – altså 2.400 biler i året.

Kompakt men romslig

Bilen er romslig nok som familiebil - tross kompakte ytre mål  (Foto: Benny Christensen)
Bilen er romslig nok som familiebil - tross kompakte ytre mål (Foto: Benny Christensen)

Hva får de som har bestilt nye Suzuki S-Cross?

Jo, de får 4,3 meter lang litt høyreist stasjonsvogn med firehjulstrekk. Til tross for kompakte ytre mål er bilen romslig nok til å fungere som familiebil. Særlig bagasjerommet imponerer med en kapasitet på 430 liter – hvilket er av de beste i klassen

Helt grei plass i baksetet
Helt grei plass i baksetet
... og bagasjerom på 430 liter.
... og bagasjerom på 430 liter.




(klikk på bildene for høyere oppløsning)

Denne Suzukien kommer først i 2015:

Motor og gir:

De får en motor på 1,6-liter og 120 hk enten de velger bensin eller diesel.

Dieselmotoren kommer fra Fiat og har et moment på 320 Nm og et forbruk på rett over halvliteren ved blandet kjøring. Girkassen er 6-trinns manuell.

Bensinmotoren er den samme som tidligere, men nå i kraftig oppdatert versjon. Resultatet er lavere friksjon, lavere forbruk og lavere utslipp. Vi snakker om et forbruk på ca. 0,68 l/mil ved blandet kjøring.

Denne motoren leveres med både automatisk (CVT) girkasse og manuelt gir. Forbruket er det samme uansett hvilket alternativ du velger.

I Norge leveres alle modeller med firehjulstrekk, mens den i utlandet også vil være å få med tohjulstrekk.

AllGrip

Apropos firehjulstrekk: Her kommer Suzuki med en nyhet de kaller AllGrip. Du velger mellom fire forskjellige kjøreprogrammer ved hjelp av et menyhjul mellom setene. Enkelt og greit.

Du styrer enkelt firehjulstrekken med dette hjulet som er plassert mellom setene.
Du styrer enkelt firehjulstrekken med dette hjulet som er plassert mellom setene.

Auto: Kobler automatisk ut og inn firehjulstrekk ved behov. Det som vanligvis brukes.

Sport: Gir bedre styrerespons og raskere motorrespons (på biler med CVT) – for litt sporty kjøring.

Snow: Ligger vel i ordet. Brukes på snø, grus og is ved vanskelig kjøreforhold.

Lock: For å ta deg opp den siste brakke kneika på dårlig vei, eller ut av et knipetak.

Utviklet for Europa

Bilen er utviklet og designet spesielt med tanke på det europeiske markedet. Den bygges også i Europa, nemlig ved det nye Magyar Suzuki anlegget i Ungarn. Bilen har både et pent og moderne design som er lett å like. Igjen med mer vekt på det folkelige enn det snobbete.

Nye S-Cross leveres i to varianter, GL og GLX.

GLX er den som den norske importøren primært satser på. Her får du veldig mye utstyr med på kjøpet i forhold til GL.

Mye utstyr

Slik ser den ut innvendig. Pen og ujålete men med mye utstyr.  (Foto: Benny Christensen)
Slik ser den ut innvendig. Pen og ujålete men med mye utstyr. (Foto: Benny Christensen)

Vi nevner kjapt blant annet: LED-lys. Bi Xenon hovedlamper, DAB+ radio med stemmestyring, navigasjonsanlegg, blåtann, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, skinnseter med kontrastsømmer, key-less nøkkelsystem, kjørecomputer, 17-tommershjul med aluminiumsfelger, 2-sone klimaanlegg, mørke bakre sideruter, automatisk regnsensor, cruise control og tåkelys.

Under introduksjonen får du også med panorama glasstak som kan åpnes. Dette kommer til å koste 10.000 kroner ekstra etter introduksjonen.

Slik er prisene

GLX byr på svært mye utstyr til lav pris. Fra  299 900,- koster den.  (Foto: Benny Christensen)
GLX byr på svært mye utstyr til lav pris. Fra 299 900,- koster den. (Foto: Benny Christensen)

Ekte firehjulstrekker til 200.000 kroner – sjekk denne:

Prisen på GL med bensinmotor og manuelt gir er 279.900 kroner. Går du for en GLX – og alt utstyret – er påslaget bare 20.000 kroner, og vi havner på 299.900 kroner.

Dieselutgaven koster 30.000 mer enn bensinutgaven – altså fra 309.900 kroner.

Skal du ha automatgir må du altså velge bensinmotor og legge på prisen 15.000 kroner.

Den norske importøren tror den velutstyrte GLX med nettopp bensin motor og automatgir vil bli bestselgeren her hjemme.

LES OGSÅ: Dette er de aller beste brukt-SUV-ene: