Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Suzuki er viden kjent for sine enkle, robuste og små biler med firehjulstrekk. Det hele startet her i Norge for ganske nøyaktig 30 år siden, med Jeepen Suzuki 410 / 413.

Siden har suksessene vært mange. Biler som Baleno, Grand Vitara og SX4 har bidratt til å prente merket inn i det norske folks bevissthet.

Suzuki er slett ikke en så liten produsent som mange kanskje tror. Bare i år skal de produsere mer enn tre millioner biler.

S-Cross

Siste skudd på Suzuki-stammen er en veldig spennende bil for Norge. Akkurat nå lanserer de en helt ny crossover i C-segmentet. Det vi si i samme klasse som Opel Mokka, Subaru XV og Mitsubishi ASX – for å nevne noen. Altså en klasse som treffer midt i den norske folkesjela.

En slik begivenhet kan vi ikke la gå upåaktet hen. Vi sendte derfor ut Benny for å kjøre nykommeren og for å gi oss alle en smakebit av hva S-Cross byr på.

Vi ringer for å høre om han har kommet seg bak rattet.

Denne Suzukien kommer først i 2015:

Kjører bestselgeren

– Ring, ring ...

– Hallo!

– Heisann! Kommet deg bak rettet på nye Suzuki S-Cross?

– Jepp, men ikke for mer enn fem minutter siden, men jeg kjører akkurat nå den utgaven som den norske importøren regner med å selge mest av. Nemlig toppmodellen med 1,6-liter bensinmotor på 120 hk - og automatgir.

– Okei. Du får gi oss et lite førsteinntrykk da. Hva var det aller første du tenkte på da du så bilen?

– Jøss dette ser jo ut som en Nissan Qashqai med facelift – det var det første jeg tenkte. Selv om jeg innimellom får litt pepper for dårlig øyemål, så viste det seg å stemme svært godt her. Målene er så å si identiske.

Bare med firehjulstrekk

Slik ser den nye Suzuki S-Cross ut innvendig. (Foto: Broom.no)

Hva er egentlig en SUV?

– Ellers er jo likheten med den nevnte Nissan slett ikke dum på noen måte, altså. Bilen har jo vært en stor suksess her hjemme. Men en viktig ting skiller disse to.

– Å – hva da?

– Mens Nissan selger over 80 prosent av Qashqai med forhjulstrekk, tar den norske importøren hjem nye Suzuki S-Cross kun med firehjulstrekk. Og det til en hyggelig pris også ...

– Hva koster den?

- Vent litt nå da. Jeg kommer tilbake til det, når jeg er ferdig med det jeg skulle si. Men nå husker jeg søren ikke hva det var ...

– Noe med firehjulstrekk, kanskje?

– Ja, det var det! Jo det jeg skulle si er at S-Cross har et helt nytt firehjulstrekk system med fire kjøreprogrammer som de kaller AllGrip. Virker genialt i teorien, men jeg har ikke testet det i praksis enda, men kjenner jeg Suzuki rett så funker det fint.

Litt SUV og litt stasjonsvogn

– Er det en SUV, eller er det en stasjonsvogn, eller er det ...

– Ja!

– Hæ?

– JA. Hører du dårlig? Det er det er.

– Ehhh ... Hva da?

SUV og stasjonsvogn. Begge deler på en gang faktisk. Crossover heter det da. Det er det bilen er. En litt høy stasjonsvogn som ikke er SUV, men med firehjulstrekk og god plass. Særlig i bagasjerommet. Det rommer 430 liter.

– Hvordan er den å kjøre da?

– Slett ikke verst, altså. Vi må ikke glemme at dette er en rimelig og folkelig bil. Det går ikke an å sammenligne dette med BMW X1, Audi Q3 og de bilene der. Suzuki S-Cross koster jo bare halvparten og snaut nok det ...

Mye utstyr til lite penger

Suzuki Jimny: En av de eldste nybilene du kan kjøpe

– Ellers er det ørlitt dekkstøy, men ikke mye. Gode seter – i skinn - jeg sitter godt. Fjæringen er mer mot det komfortable enn det sporty. Styreresponsen kunne vært hvassere. Enkle, men ryddige og pene flater innvendig. Alt er moderne og intuitivt, Stort panorama-glasstak til å åpne og mye utstyr. Og de mener jeg MYE med stor M.

– Det som på en tysk premiumbil hadde kostet 200.000 kroner, får du med som standard her om du går for den velutstyrte GLX-utgaven. Den koster 20.000 mer enn GL, men det er GLX man skal kjøpe. Slik er det med den saken!

– Plassen innvendig er god. Særlig foran og i bagasjerommet. Bakseteplassen er grei, men ikke veldig stor når langbeinte meg sitter foran. Men dette holder for de fleste og den er helt på høyde med konkurrentene – og vel så det.

– Hva med motoralternativer?

– Veldig enkelt. Husk på 1,6-liter og 120 hk. Det gjelder for både bensin og diesel. Bensinmotoren leveres også med trinnløs CVT-automat – ikke dieselen.

Prisene:

– Kan jeg få spørre om prisene nå?

– Jepp. Den billigste – altså GL koster 279.900 kroner. GLX som er proppet med utstyr og som blir bestselgeren koster 299.900 kroner, med et tillegg på 15 000 kroner for automat. Dieselen krever et tillegg på 30.000 kroner.

– Og hvis du etter fem minutters kjøretur skal driste deg til en slags konklusjon. Hva blir den?

– Bilen har definitivt det som må til for å bli en ny suksess fra Suzuki.. Plass, framkommelighet, pent design og det litt høyreiste. Mye utstyr og en hyggelig pris er også viktig i dette segmentet, avslutter Benny før han kjører videre.

Brukt Suzuki XL7: Dette kan være et skikkelig SUV-kupp