– Helt hinsides at det skal være så dyrt på bilverkstedet
Mellom 1.500 og 2.000 kroner timen er ikke uvanlig. Nå går debatten - høyt!
Det er dyrt å ha bilen på verksted i Norge. Men visste du at prisene også kan variere fra modell til modell - hos samme merke?
Dette var tema i et av spørsmålene til Brooms bilekspert i nettmøtet "Spør Benny" nylig. Her handlet det om biler der timeprisen på verkstedet fort kan komme opp i mellom 1500 og 2000 kroner - og innsenderen hadde følgende spørsmål: Hvordan er det egentlig mulig?
Engasjert debatt
Bennys forklaring på det kan du lese her:
Dette ble også starten på en svært engasjert debatt som har rast både her på broom.no og på Facebook-siden vår.
Under kan du lese noen av kommentarene som har kommet så langt: Og du kan naturligvis også si din mening i kommentarfeltet helt nederst:
LES OGSÅ: Dette heftet er verdt mange tusenlapper
Das bobiltorist:
Er vel greit å satse på diverse servicer og reparasjoner i utlandet. Selvfølgelig må man vel ta hastearbeid/havari i nærområdet.
Rune Karlsen:
Bilprodusentene lager med vilje ting på en bil slik at du skal måtte bruke spesialverktøy for å få ordnet det. Dermed må du ofte ha bilen din på merkeverksted.
Kenneth:
Tror det er bra vi ikke så ofte møter sløvingene som står inne på verkstedet og skrur. Noen av dem gjør nesten mer ugagn enn jobb.
Kalle:
Det er vel du som er sløv siden du må sette bort bilen til disse "sløvingene".
123sub:
5000 er maks hva jeg betaler i Norge. Blir prisen over det, blir det verkstedbesøk og harrytur til Flensburg. For mange andre blir det vel Sverige som er nærmest.
Selge en av disse? Da har du et problem!
Alexander:
Synes Benny har en veldig fin synsvinkel. Mange tenker kun på hva de må betale til verkstedet, ikke hva verkstedet må betale for spesialverktøy og kontinuerlig kursing av mekanikere. Bilene blir bare mer og mer kompliserte og det kreves masse spesialverktøy som ikke engang kan brukes om hverandre på flere modeller av samme merke. Det er eget spesialverktøy per modell for samme jobb.
I tillegg er det liten konkuranse på spesialverktøy og diagnoseutstyr, så bilmerkene kan stort sett ta seg betalt som de vil for utstyret sitt. Dette må vi som verksteder ta igjen i prisene våre, dessverre. Det er en tap-tap sittuasjon fordi kundene blir sure pga høy regning og vi som driver verksted tjener allikevel ikke så mye fordi vi har enorme utgifter på spesialutstyr og kursing.
Slik ser det ut fra en mekanikers synsvinkel :)
halloooo:
En arbeidsdag er 7,5 timer, ganger dette med 2.000 betyr dette 15.000 kroner per dag, x 5 arbeidsdager = 75,000 kroner per uke x 4 = 300.000 kroner per mnd x 12 = 3.600.000 i årlig?
Du mener altså at det er greit at en mekaniker drar ut over 3,5 mill. per år av kunder for å skru på bil. Som vi vet er det som oftest flere mekanikere som bruker dette utstyret, utstyr er ikke reservert for den ene mekanikeren. Et større verksted har gjerne 10 mekanikere, som betyr 36.000.000 kroner inn. Får mye utstyr per år utenom personalutgifter...
Vet ikke hva din jobb er, men dette lukter svindel og lureri på linje med mange andre håndverkere..... Hestehandlere ble til bilselgere, OG verkstedbransje.
Jada, vet at det løper utgifter til administrasjon og bygg, men det er tall per år vi snakker om (Bygger ikke nytt verksted hvert år). Hvilket verksted driver du ;) ?
BjarneB:
Oppnådd timepris er ca 65 prosent på merkeverksteder. Så glemmer du glatt at det er noe som heter mva..... Og en hel del andre ting.
Hold deg til E39, tyske priser og import du, for dette skjønner du ingen ting av alikevel.
babelfisken:
Alt dette ser fint og greit ut helt til man ser på verkstedsprisene i utlandet. Selv om mekanikere er noe lavere lønnet i Sverige og Tyskland, forsvarer ikke det forskjeller på både to- og tre-gangeren.
At en del merkverksteder er ekstremt overpriset er det lite tvil om. De har også klart å sabotere EU-loven som sier at alle godkjente verksteder kan benyttes til service da de nå opererer med kulanse og "goodwill" ut over garantiperioden på deler med produksjonsfeil/svakhet. Skal du få dette, MÅ du bruke merkeverksted.
LES OGSÅ: Dette er bruktbilene med flest feil
BjarneB:
Lavere lønn, lavere husleie, mindre strømutgifter. Husk at kostnadene er lavere hele veien, ikke bare lønna til mekanikeren som er en brøkdel i sammenhengen
BjarneB:
Prate om myter ja......Det er minst like mye en myte at det er så dyrt på merkeverksted her i landet. Få et skriftlig tilbud fra et verksted i nærheten, og ta med tilbudet til merkeverkstedet, så matcher de aller fleste det.
Mange blir også lange i maska da de får lavere pris enn hos de frittstående. Se seg blind på timepris er dumt
babelfisken:
Snap Drive og Mekonomen er vel gode eksempler på at "selvstendige" også har hatt alt for gode tider. Jeg vet hva det koster i Norge og hva det koster i Sverige, det holder for meg. Flushing av automatkassa var derimot billig i Norge.
Å måtte prute på prisen som du foreslår finner jeg rett og slett useriøst. Vil de gi meg lavere pris, så gjør det, men kom ikke etterpå og si; vi kan matche den. Da går jeg helller tilbake til det selvstendige og får jobben gjort der til avtalt pris, om ikke annet så av respekt for at de ga meg en ærlig pris med en gang.
BjarneB:
Du vet sikkert hvor mye svenskene tjener og da, siden du er så oppdatert? Hvor mye de betaler i skatt og?
Jeg foreslår slett ingen pruting, jeg bare markedsfører det prisløftet de fleste importører gir. Og det som er mest overraskende er at flere ikke benytter seg av det, det som er nesten like overraskende er at ordinær pris hos merkeverkstedet ofte er lavere. Og det er like morsomt hver gang en kunde kommer med et tilbud, spesielt fra Mekonomen og sier bråkjekt: Dere må gjøre det til denne prisen.
- Da er det fint å kunne si. Selvfølgelig, men vil du ikke ha gjort det billigere?
- Hvis jeg reparerte en feil, dukket det opp to nye etterpå
babelfisken:
Ikke pruting: "Få et skriftlig tilbud fra et verksted i nærheten, og ta med tilbudet til merkeverkstedet, så matcher de aller fleste det."
Det er nå det jeg kaller det. Jeg vet de sliter med å fylle ordrebøkene og går ut med slike tilbud, men som man reder, ligger man. De har i årevis vært altfor dyre, så inntrykket har festnet seg. Det er det man kaller å prise seg ut av markedet. At de nå kjemper mot overprisede kjeder som Mekonomen er ikke noe bevis på noe som helst.
Som jeg sa så er Mekonomen et godt eksempel på hvor man aldri skal gå. Dyrt og uoriginalt.
BjarneB:
Poenget er at i de fleste tilfeller så har man allerede matchet disse prisene, ellers hadde selvfølgelig aldri denne garantien blitt innført. Men folk tror at merkeverksted er så mye dyrere, og slik sett er det en fin måte å bevise at det ikke stemmer.
Du vet du det ja... Du trenger jo ikke gå til Mekonomen, få et skriftlig tilbud fra Grøftekanten Bil og Maskin så matches det også. Eller gå andre veien, få tilbud fra merkeverkstedet først. Grunnen til at merkeverksteder oppfattes som dyrere er timeprisen. Men som hos Rema er det sluttsummen på kassalappen som teller
Orca:
Jeg har stor respekt for bilmekanikere generelt, men enhver som er på "utsiden" skjønner at noe er hakkande galt her, så det hadde kanskje vært på tide at noen presenterte noe som lignet på et regnestykke som viste HVORFOR man på et bilverksted må ha timepriser på det vanvittige nivået. Det holder jo ikke å slenge ut at man ikke skjønner noe. Da får man komme med plausible forklaringer. Prisene får jo heismontører og it-konsulenter til å se ut som billige....
BjarneB:
2000 kr uten mva blir 1600 kr. Oppnådd timespris er 65%, da er vi under tusenlappen. Lønn og sosiale kostnader mekaniker: 300 kr. En kundeansvarlig per ca. fem mekanikere og en med garantiansvar. 600 kroner delt på 5 er 120 kr/time.
1000 minus 420 er 580 kr. Dette skal da dekke husleie, strøm, utstyr, leie/abonnement på diagnose, kursing, osv. Og tilslutt skal man helst tjene litt også Hva har en heismontør og en IT-konsulent i husleie og strømutgifter?
LES OGSÅ: Hanomag - husker du dette merket?
Vegar:
En lokal mekaniker tar 575 kroner i timen. Det er tidligere verksmester hos Toyota og gjør meget godt arbeid!
Robert:
Det gjør han sikkert på mange enkle ting, men du kan glemme å få gjort avanserte reparasjoner på komplisert biler hos en sånn kar.
Vegar;
Han har jo en rekke diagnoseutstyr av alle slag, og på de fleste reprasjoner o.l så klarer jo de fleste verksteder dette.
CBFN:
Kjøp en Toyota LC 200. Toyota tar samme pris for alle biler på verksted. Der differensieres ingen! Go Toyota!
Robert:
Greit at det er dyrt å drive verksted, men likevel: Dette er jo helt hinsides! Det er ikke mange advokater som kan ta 2000 kroner timen og sist jeg sjekket studerte de i noe sånt som sju år for å få drive sin virksomhet. En bilmekaniker har et år eller to etter ungdommsskolen + læra. Da skal det ikke være sånn!
snorre spett:
De fleste av oss vet jo at verkstedprisene er høye, men likevel går vi og kjøper biler som vi egentlig på forhånd vet at vi ikke har råd til å reparere. Eller, er vi så naive og tror at bare vi kjøper så kostbar bil som mulig, så trenger den ikke reparasjoner??
Enig - eller uenig? Nå kan du si DIN mening i kommentarfeltet under:
LES OGSÅ: Disse bileierne er minst fornøyde med verkstedet