Porsche 911 RSR: Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv

Han hadde rett og slett ikke noe valg. Les hvorfor:

De få originale IROC 911 ene som fortsatt finnes igjen selges for millionbeløp, så da var det bare å finne fram verktøykassa å bygge en selv (Foto: Morten Gjersøe)
De få originale IROC 911 ene som fortsatt finnes igjen selges for millionbeløp, så da var det bare å finne fram verktøykassa å bygge en selv (Foto: Morten Gjersøe)

Der noen anser oppgaven som umulig, og rett og slett gir opp, finnes det andre som ikke gir seg. Ikke på blanke møkka.

Det er sånne mennesker som ser et lys i den tunnelen hvor vi andre kun ser stappmørke. Lasse Hansen, 39 år, IT-medarbeider til daglig og bosatt i Asker, tilhører definitivt den typen mennesker som ikke gir seg så lett ...

Hans drømmebil er Porsche, men ikke hvilken som helst. Nei da – liksom for å legge lista ekstra høyt forelsket han seg fullstendig i 911 RSR IROC.

Sjelden og dyr

Det en bil som det totalt ble bygget 15 eksemplarer av i tidsrommet 1973/1974 og som ble brukt i racing. Hvor mange av disse som finnes nå vet trolig ingen, men det er grunn til å anta at antallet er blitt betydelig redusert. Det går gjerne slik med racingbiler ...

Det går alle fall årevis mellom hver gang det dukker opp en slik bil til salgs. Og prislappen er da på et antall millioner de aller færreste av oss dødelige er i stand til å betale – uansett hvor mye man ønsker seg en.

Så hva gjør man?

Man kan jo gjøre so Lasse. Nemlig å bygge sin egen ...

Porsche 911: Folke-sportsbil til 200 000,-

Hva er dette egentlig?

Lasse Hansen (39) besluttet å bygde sin egen IROC-Porsche.  (Foto: Benny Christensen)
Lasse Hansen (39) besluttet å bygde sin egen IROC-Porsche. (Foto: Benny Christensen)

Men la oss aller først ta en titt på hva slags bil en Porsche 911 RSR IROC egentlig er:

IROC (International Race of Champions) er en slags racingserie hvor de aller beste førerne fra forskjellige racing-grener konkurrerer mot hverandre. Vi snakker Formel 1-, Nascar-, spors car- og Indycarførere.

Den beste av de beste skulle kåres og man trengte skikkelig redskap.

Første gang var 1974. Bilen som ble brukt var en spesiell fabrikkbygget Porsche RSR som var laget for denne prestisjetunge serien i kun 15 eksemplarer. 12 racebiler og tre reservebiler.

Farge-TV

Alle bilene var prikk like – så førerne skulle konkurrere på helt like vilkår. Absolutt eneste forskjellen var setejusteringen. Og fargen. Fragen var for at publikum skulle kunne skille bilene fra hverandre så klart. En enda viktigere grunn sies å ha vært farge-TV – som da var helt nytt og revolusjonerende i 1974.


På vei til USA. Alle IROC-Porschene hadde forskjellig farge. De skulle jo vises på farge-TV. Legg også mreke til at disse bilene har
På vei til USA. Alle IROC-Porschene hadde forskjellig farge. De skulle jo vises på farge-TV. Legg også mreke til at disse bilene har

1974 er også det eneste året Porsche ble brukt i IROC-serien, som senere utelukkende har vært kjørt med amerikanskproduserte doninger.

De originale IROC-bilene hadde 3-liters motor, med dobbelt tenningsanlegg og mekanisk bensininnsprøytning. Effekten på disse var 330 hk ved 8000 o/min – uten turbo.

Spreke greier, med andre ord. Men altså ikke lett å oppdrive.

Race! Fra 1974-serien som ble vunnet av Mark Donohue. Dette var eneste året Porsche ble benyttet.  (Foto: Porsche)
Race! Fra 1974-serien som ble vunnet av Mark Donohue. Dette var eneste året Porsche ble benyttet. (Foto: Porsche)

Les mer om Porsche 911 i vår bruktbilguide her:

Bare en ting å gjøre ...

Det var dermed bare en ting å gjøre for Lasse. Nemlig å knuse sparegrisen, trekke på seg kjeledressen og finne fram verktøykassa. Som tenkt, så gjort.

Bilen Lasse har bygget sin IROC 911 på er i utgangspunktet en 1978-modell 911 SC.

– Fordelen med den var at den allerede var breddet. Bakdelen var at den hadde takluke.

– Utover takluka har jeg lagt vekt på å få den så autentisk som mulig eksteriørt – med korrekte dekaler og det hele, forteller en fornøyd og stolt bileier.

– Samtidig må jeg innrømme at den rent teknisk avviker noe. Rett og slett for min egen glede- og kjørbarhetens skyld.

– Skal man først bygge drømmebilen så må den jo være slik jeg vil ha den, mener han.

På slankekur

Bilen til Lasse bygger på en 1978 modell 911 SC, men er så å si autentisk med IROC-fabrikkbilene fra 1974.  Både dekaler og lakkfarge stemmer med originalene.  (Foto: Benny Christensen)
Bilen til Lasse bygger på en 1978 modell 911 SC, men er så å si autentisk med IROC-fabrikkbilene fra 1974. Både dekaler og lakkfarge stemmer med originalene. (Foto: Benny Christensen)

Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt:

– Den er lettet betraktelig. Airconditionanlegget er skrudd ut, samme veien gikk det med de elektriske vindusheisene, bakseter og ikke minst originalsetene. De var tunge de – sikkert 20 kilo stykket, forteller han.

– Totalt har jeg nok klart å lette bilen for rundt 150 kilo. Det merkes mer enn man kanskje skulle tro, forsikrer han. Totalvekten nå er på rundt 1100 kilo.

– Jeg har dog ikke lyktes å få tak i de helt riktige setene, sier han videre ...

Enn så lenge er svarte bøtteseter fra Recaro, bur og knallrøde firepunktsbelter som preger interiøret.

Det var i utgangspunktet brunt, men det er nå byttet til sort slik det var på IROC-bilene. Det er slett ikke så rent lite race-stuk over den knallgrønne, lave og brede doningen.

– Ja, den brukes jo mest til banekjøring også, akkurat slik som originalen. Det er liksom det disse er bygget for.

Med snowboard og surfebrett på taket

– Men jeg har også vært på langtur med den også.

– Hva?!? Langtur med denne?!?

– Ja, da. Funker fint det! Man må bare snakke litt høyt.

– Jeg festet snowboard på taket og tok en tur opp til Folgefonna. Etterpå kjørte jeg til Vestlandet med surfebrett på taket og surfet litt, før jeg kjørte til Sørlandet for ferie sammen resten av familien.

Vi står bak bilen og skravler, juger og skryter ivrig da jeg plutselig oppdager det:

– Den kan ta fyr ...

Bakvingen er av typen XXL og bakfangeren kan ta fyr... (Foto: Benny Christensen)
Bakvingen er av typen XXL og bakfangeren kan ta fyr... (Foto: Benny Christensen)

Porsche 911: Er dette en god vinterbil?

– Du, Lasse. Den bakfangeren der ... Den er vel ikke helt riktig?

Lasse ser litt beklemt ut. Nesten som en liten unge som har blitt "fersket" med hånda langt nedi kakeboksen. Han flakker litt med blikket, kremter et par gange før han litt nølende svarer.

– Ehh ... Nei. Den er ikke det. Jeg har den riktige altså, men du skjønner jeg er redd for at den kan ta fyr ...

– Hæ? Ta fyr?

– Ja. Denne bilen har fått en turbomotor. En trimmet sak på 3,3-liter og rundt 400 hk som i utgangspunktet stammer fra en 964. Turboen sitter under der, sier han og viser med skotuppen.

– Det blir så jævlig varmt skjønner du. Så jeg er redd at en plastfanger enten ville ta fyr eller i alle fall smelte. Derfor har jeg tillatt meg å "jukse" litt akkurat her. Selvfølgelig litt synd men ...

Det ene drar det andre med seg

Porsche-911-RSR-garasje (Foto: Benny Christensen)
Porsche-911-RSR-garasje (Foto: Benny Christensen)

Klokken kan avsløre bilvalget ditt

– Hadde bilen vært en original og ekte IROC hadde jo dette vært helt uaktuelt. Da hadde jeg vel knapt turt å kjøre med den.

– Men denne blir altså brukt og det ene drar det andre med seg. Motoren gjør rett og slett at jeg ikke tør bruke den riktige bakfangeren.

– En annen ting du må se på er felgene. Originalt hadde jo IROC-bilene 15-tommere og "ballongdekk". Felgene på denne er smidd om og på 17 tommer. Bredden er 9-tommer foran og 11-tommer bak. Det samme som originalbilene. Det er jeg skikkelig fornøyde med.

– Dessuten er det dermed plass til større bremser også. De kommer godt med, forklarer han.

Stor intercooler og enda større turbo ...

Det er neppe noen grunn til å tvile på det. Med ca. 400 villige hestekrefter, stor intercooler og enda større turbo og diverse andre modifiseringer gjør "den grønne" 0–100 km/t på under fem sekunder.

– Det har jo skjedd litt på dette området siden Mark Donohue og Emerson Fittipaldi raste rundt med disse bilene for snart 40 år siden.

Han forklarer videre at Al Reed i California er en av to i verden som kan å eloksere felgene for helt riktig look. Akkurat hva dette har kostet vil ikke Lasse ut med, men vi skjønner at dette med felgene har kostet "litt" ...

Til gjengjeld så har de blitt gromme. Skikkelig gromme ...

Porsche-eldorado

Det er liten tvil om at Lasses knallgrønne Porsche syns i trafikken (Foto: Benny Christensen)
Det er liten tvil om at Lasses knallgrønne Porsche syns i trafikken (Foto: Benny Christensen)

911-drømmen er mer oppnåelig enn du tror!

– Du skrur det meste selv eller?

– Ja, jeg gjør det. Det eneste jeg har fått hjelp til på denne er lakkeringen. Det er noe med å kjenne sin begrensning – tross alt.

Lasse deler garasje med en annen Porschekompis, Tore, som framfor banekjøring satser på rally og har opptil flere kule rallyklassikere på plass.

Det er lite å si på miljøet i garasjen. Det er et Porsche eldorado, og Mustangen som står støvete og litt forlatt i en mørk krok ser mistilpasse ut ...

Har ikke bare Porsche

Garasjen er et lite Porsche-eldorado (Foto: Benny Christensen)
Garasjen er et lite Porsche-eldorado (Foto: Benny Christensen)

Også Lasse driver litt med rally på si. Da fra kartleserstolen. Sammen med en annen kompis som også heter Tore. Bilen? Porsche 911 så klart ...

– Så det er liksom kun Porsche som gjelder?

– Ja, det er nå litt rart med det da. Har man blitt bitt av basillen så slipper det liksom ikke så lett. Men jeg har annen bil også altså. Til familiebruk.

– Kjenner jeg blir litt nysgjerrig nå – hva da?

– En Skoda Superb stasjonsvogn med dieselmotor, firehjulstrekk og DSG-kasse. Helt grei og ikke minst praktisk doning, det, forsikrer han.

De gamle er eldst – og best!

Gul 911 hadde jeg hallerede hatt, så da passet det med en grønn nå, sier Lasse.  (Foto: Benny Christensen)
Gul 911 hadde jeg hallerede hatt, så da passet det med en grønn nå, sier Lasse. (Foto: Benny Christensen)

Porsche 911: Tores bil vil gjerne være eldre enn den egentlig er

– Men du – jeg vet at man kanskje ikke skal spørre om slik – men antar at det er flere enn meg som er litt nysgjerrige på drømmebien din har kostet deg ...

– He, he ... er egentlig ikke noen stor hemmelighet det altså. Den har kostet meg tett oppunder 500 000 kroner. Da er ikke en eneste arbeidstime og heller ikke innkjøpet av selve bilen medregnet, forteller Lasse.

– Såpass ja. Du kunne jo fått en ganske ny Porsche 997 for den prisen.

– Mulig det. Men jeg har mer sansen for de eldre. Det rå, det brutale, det ekte og direkte som disse gamle bilene byr på. Ikke noe servo, ikke noe ESP eller ABS. Her er det liksom DU som kjører bilen og ikke omvendt.

Slik snakker kun en ekte entusiast og ekte entusiaster bygger sin egen drømmebil slik de selv mener den bør være. Drømmer er til for å gå i oppfyllelse.



Porsche 912: Sportsbillegenden sto under en skrothaug i 24 år