Det nye systemet for dekkmerking skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge riktig dekk   men fagfolk mener det fungerer veldig dårlig under norske forhold.  (Foto: Michelin)
Det nye systemet for dekkmerking skal gjøre det enklere for forbrukerne å velge riktig dekk men fagfolk mener det fungerer veldig dårlig under norske forhold. (Foto: Michelin)

Mener nye EU-regler gir misvisende informasjon

Ny ordning kan rett og slett virke mot sin hensikt.

Kvaliteten på vinterdekk varierer enormt - det får vi bevis for hver gang en ny dekktest blir publisert.

Her handler det ofte om sammenhengen mellom pris og kvalitet. Men det er ikke alltid så enkelt - og for en vanlig forbruker kan dette framstå som et svært uoversiktlig marked. Og en ny ordning for merking av dekk gjør det dessverre ikke mye enklere.


Ufullstendig

Nye EU-regler om merking av vinterdekk passer nemlig ikke for nordiske forhold, ifølge fagfolk. Nå vil dekkbransjen ha en bedre merkeordning.

– For bileiere som skal kjøpe nye vinterdekk i høst gir den nye europeiske merkeordningen ufullstendig og til dels misvisende informasjon, sier Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening, i en pressemelding.

Broom har egen seksjon for dekk & felg - se bare her:

Får strykkarakter

Dekkmerkeforskriften trådte i kraft fra årsskiftet. Denne høsten får den for første gang praktisk betydning for tusenvis av nordmenn som skal kjøpe nye vinterdekk.

– Når piggfrie vinterdekk testes på våt asfalt, kommer de dårlig ut på våtgrep. Dekk som kan passe godt på norsk vinterføre får langt på vei strykkarakter, fordi de ikke duger på søreuropeiske, snøfrie vinterveier.

Torsdag denne uken møtes nordiske fagfolk til bransjeseminar på Gjelleråsen utenfor Oslo. Her deltar også den skandinaviske organisasjonen for dekkteknologi, STRO, og representanter fra Vegdirektoratet.

LES OGSÅ: Livsfarlig - men mange tar sjansen

Bedre merking

– Der blir dette et viktig tema. Vi kommer til å diskutere hvordan merkingen av piggfrie vinterdekk kan bli bedre og gi mer relevant forbrukerinformasjon, sier Braathen.

EU-merkingen har en karakterskala for rullemotstand, våtgrep og støy. Informasjon om hvordan dekket scorer på disse kriteriene skal være tilgjengelig på utsalgsstedet.

– Det vanlige når dekk testes er at bedømmingen omfatter 10 til 12 målekriterier. For vinterdekk inngår prestasjon på snø og is. Dette er viktig for norske bilister, og vi vil jobbe for at det skal fremgå av dekkmerkingen, sier Braathen.


Pigg eller piggfritt?

For noen kan hovedvalget mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk være vanskelig.

– På isete asfalt kommer piggdekkene til sin rett. På snøføre har mange av de piggfrie typene helt utmerkede egenskaper. Her må den enkelte vurdere hva som passer best til eget bruk, sier Katrine Køste, produktsjef i Vianor.

Hos dem velger drøyt halvparten av kundene piggfritt.

LES OGSÅ: - Hva anbefaler du - pigg eller piggfritt?

Store variasjoner

– Men det er store variasjoner fra landsdel til landsdel. På Østlandet og i de store byene går det mest piggfritt, sier Køste, som understreker at man bør velge vinterdekk med mønster og gummiblanding som passer nordiske forhold - uansett om man velger å kjøre med eller uten pigger.

– Det betyr blant annet at dekkene skal være konstruert for å gi godt feste på snø og is og gi skikkelig sidegrep på svingete, glatte veier. Derfor er det viktig at EU-merkingen gir korrekt informasjon om dette, sier Katrine Køste.

LES OGSÅ: Torkild selger felger og dekk - med meget spesiell begrunnelse