Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I april 2011 rullet de siste bilene ut fra Saabs fabrikk i Trollhättan – så ble det stille og selskapet gikk konkurs like før jul samme år.

Konkursboet ble plukket opp av et svensk-kinesisk selskapt som heter Nevs. Deres plan er å produsere elbiler ved denne fabrikken – og bruke Saab-navnet og en del av teknologien som Saab eide da de gikk konkurs.

Ren testbil

Elbil-satsingen skal etter planen starte neste år, men allerede nå har Nevs produsert sin aller første bil i Trollhättan, og det er ikke en elbil. Denne uken rullet nemlig en Saab 9–3 av samlebåndet i Trollhättan.

Dette er den første ferdigbygde, nye Saaben siden konkursen. I praksis er det snakk om en ren testbil, for å sjekke at produksjonslinjen fungerer som den skal. Men den blir likevel feiret som et skikkelig comeback for fabrikken som har en stolt historie.


LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet


Bytte ut komponenter

Når elbil-Saaben kommer, skal den være en vesentlig oppgradering av 9-3-modellen Saab produserte før konkursen. Men først skal altså Nevs produsere og selge biler med vanlig forbrenningsmotor.

De later til å være ganske identiske med 9–3 som kom helt tilbake i 2002, bortsett fra at Nevs har måttet bytte ut en del komponenter som den tidligere Saab-eieren General Motors (GM) nekter dem å bruke. Dette gjelder blant annet motorer.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:


Kina er jokeren

Broom-redaktør Knut Skogstad har fulgt tett med på det som har skjedd med Saab både før og etter konkursen. Han legger ikke skjul på at han er spent på hva som etter hvert skal skje med "nye" Saab.

– Ja, forretningsmodellen er ikke helt lett å bli klok på. De skal altså satse på mye teknologi som er gammel og frakjørt allerede før bilen ruller ut fra samlebåndene. Samtidig er verdens største bilprodusenter i full gang med å satse på elbiler de også. Det som eventuelt er jokeren for Nevs er det kinesiske markedet. Hvis de satser og lykkes der, er potensialet naturligvis enormt. I Europa tror jeg de skal slite med å selge mye av denne bilen, sier Knut.


Skvise ut det siste?

– Hva med modellene de skal komme med før elbilene, som den som nå har blitt produsert?

– Det er et nytt godt spørsmål. Akkurat det smaker litt av "la-oss-skvise-ut-det-siste-vi-kan". Saab 9–3 kom på markedet i 2002 og den var solid frakjørt av de aller fleste konkurrentene da Saab gikk konkurs. Nå har det altså gått nesten to år til. Jeg synes ærlig talt at denne bilmodellen hadde fortjent å få hvile i fred.

– Det eneste måten å få til noe salg av denne nå, er å prisen den godt under konkurrentene. Det tviler jeg egentlig på at de kan klare, med lave volumer og utfordringer rundt teknologien. Kanskje er ambisjonen også her å selge den i Kina, men jeg tror de skal slite med prisen på bilen der også, sier Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn

Ambisiøse mål

9–3 skal etter planen komme med både bensin- og dieselmotor. Parallelt med dette jobber altså Nevs med den elektriske utgaven som skal komme i 2014. Her skal de bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til Nevs går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3. Det er ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen