Chang' an: Mega-SUV fra uventet hold

Neppe tilfeldig at denne står på bilutstillingen i Frankfurt akkurat nå.

Selve designjobben er gjort i Italia. Chang'an ønsker tydeligvis å tilnærme seg europeisk smak med CS95. (Foto: Øyvind Blankvandsbråten)
Selve designjobben er gjort i Italia. Chang'an ønsker tydeligvis å tilnærme seg europeisk smak med CS95. (Foto: Øyvind Blankvandsbråten)

Den pågående bilutstillingen i Frankfurt viser at verdens bilindustri har fått optimismen tilbake – og den viser også at stadig flere satser på eksklusive biler beregnet på verdens rikeste.

Men blant annet de velkjente merkene dukker det også opp bilprodusenter som mange kanskje ikke har hørt om – men som kan komme til å være en del av markedet før vi aner det.

Over to millioner biler

En av den er kinesiske Changan som i volum er imponerende store. I 2012 produserte de over to millioner biler og er med det en av Kinas fem største bilprodusenter. Selskapet er statlig eid og har samarbeid med både Ford, Mazda og Suzuki.

For to år siden viste de sedanen Eado i Frankfurt, uten at det akkurat stjal overskriftene derfra. I år var de tilbake med SUV-en CS75. Og den vakte langt mer oppmerksomhet.

LES OGSÅ: Første Kina-bil offisielt krasjtestet – det gikk ikke bra

SUV-koloss

Dette er nemlig en koloss av en SUV. Med lengde på 5,38 meter går den langt utenpå biler som BMW X5 og Mercedes M-klasse i størrelse. Den er for eksempel også 38 centimeter lenger enn nye Range Rover – men samtidig 6,5 centimeter lavere.

Det er både med på å underbygge inntrykket av stor bil, samtidig som designet er langt mer sporty enn de fleste konkurrentene.

Bakdørene er hengslet i bakkant - det er en detalj som nok kan være borte når bilen går i produksjon. Interiøret blir neppe så outrert heller, her er det høy konsept-faktor.
Bakdørene er hengslet i bakkant - det er en detalj som nok kan være borte når bilen går i produksjon. Interiøret blir neppe så outrert heller, her er det høy konsept-faktor.

LES OGSÅ: Kanskje er en av disse din neste bil

Designet i Italia

Det at de legger premieren av konseptet til Frankfurt, sier sitt om at de har ambisjoner langt ut over Kina.

Selve designjobben er gjort i Italia – noe som underbygger inntrykket av at Chang'an også har planer om å slå seg inn på det europeiske markedet.

Høy luksusfaktor

Konseptbilen har hybrid-drivlinje. Her jobber en 3,5-liters bensin-V6er på 350 hestekrefter i kombinasjon med en elmotor. Det bør kunne gi ganske så voldsomme ytelser.

Interiøret er preget av høy luksusfaktor og dette er tydeligvis en bil skreddersydd for de aller rikeste hjemme i Kina.

Chang'an skal også lansere bilen i Russland og Brasil – før Europa eventuelt står for tur.


Kjørbar og kjørbar ... Se hva som dukket opp på motorveien!


Bilen er diger, men de runde og sporty linjene toner størrelsen litt ned på Chang'an CS95.
Bilen er diger, men de runde og sporty linjene toner størrelsen litt ned på Chang'an CS95.

Legendarisk video: Slik kjører gærningene i Russland