Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig mange bilkjøpere er opptatt av å ha et ukomplisert og forutsigbart bilhold.

Selv om nyere biler rent teknisk er bedre enn noen gang – og det stadig blir lengre mellom serviceintervallene – oppfatter mange det som ekstra bryderi i en hektisk hverdag å måtte levere bilen til verksted.

Det gjelder både reparasjoner av noe som har gått i stykker – eller om det bare er periodisk vedlikehold.

Tro det eller ei – solgt for 350.0000 kroner!

Volvo går nye veier

Dette er selvfølgelig bilimportørene klar over. De vil gjerne ha tak i deg og meg som kunder – og på den måten pengene våre ...

Ikke bare en eller to ganger, men mange ganger. Derfor gjelder det å komme på tiltak som gjør at vi blir fornøyde og dermed kommer tilbake.

De lanserer stadig nye ideer for å lokke oss til nettopp sine verksteder.

Volvo er kanskje de som har vært mest kreative på nettopp dette. De har lansert og satt ut i livet noe som ingen andre har gjort tidligere.

Deres PST (Personlig Service Tekniker) – er et opplegg som går ut på at man som kunde får sin egen, faste mekaniker – eller tekniker som vedkommende nå kalles.

En mann fikser alt

PST er bilens svar på fastlegeordningen. Illustrasjonsbilde.

Volvo S100: Nå skal de satse på luksus

Men det stopper ikke der. Den personlige serviceteknikeren skal ta hånd om både deg og din bil på en helt annen måte enn det du er vant til tidligere.

Du bestiller service, reparasjoner og andre tjenester, samt leverer og henter bilen hos en og samme mann. Altså din egen tekniker.

Det er også samme personen som utfører vedlikehold og reparasjoner som er bestilt og som leverer ut bilen og tar betalt etter verkstedbesøket.

Han eller hun skal også informere deg om hva som er gjort og kanskje bør gjøres neste gang. Dessuten ting du kanskje bør være litt oppmerksom på framover.

Målet er å bli kvitt mellomledd hvor det kan oppstå misforståelser – slik det gjerne kan gjøre når informasjon passerer flere personer.

Svenskene var først

– Dette med PST er ikke noe nytt, forteller Hermod Wallestad som er hovedansvarlig for gjennomføringen i Norge.

Tre som virkelig brenner for PST-ordingen hos Volvo Norge er fra venstre Sten Engebretsen, sjef teknisk service, i midten PST-ansvarlig og servicemarkedsdirektør Hermod Wallestad og til høyre Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonsdirektør. (Foto: Benny Christensen)

Les også: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

– I Sverige her de hatt dette på en del verksteder helt siden 1988. Vi trekker selvfølgelig på erfaringene derfra, samt at vi "tetter" de svake punktene når vi innfører dette her hjemme.

– Så langt har 17 av 52 verksteder kommet i gang og erfaringene er veldig gode, forteller Wallestad.

– Målet med PST er at det skal være enkelt, personlig og raskt for kundene våre. Men vi er også opptatt av å ta vare på våre egne medarbeidere.

Ikke bare kundene som skal være fornøyde

– Derfor skal PST også gi økt medarbeidertilfredshet. Mekanikerne skal få ta mer del i selve driften. Dette gir nytt innhold i gamle mekanikerroller. Fra nå av er dette forhandlerens viktigste person, fastslår han.

Fordelene med direkte dialog er åpenbar, men det er også positivt med mer ansvarliggjøring og økt fagstolthet.

Mekanikeren - eller PST-teknikeren - blir nå Volvo-forhandlernes viktigste mann, men mange nye oppgaver på kjøpet. (Foto: Volvo)

– Vi har sett at enkelte medarbeidere – og kanskje de vi minst ventet det fra – formelig blomstret opp og at de trives i sin nye rolle, forteller Wallestad, synlig stolt.

Han legger også til at omtrent en time av den daglige arbeidstiden er ment å gå med til administrative oppgaver. Resten skal være produksjon.

PST-teknikerne har et sterkt backupteam bak seg som tar over der teknikeren på en eller annen måte kommer til kort, enten det er tekniske floker som må løses, tvil om garantispørsmål – eller andre ting.

Snart får Volvo helt nye motorer, les mer her: