i3 blir startens på BMWs elbilsatsning   og omtales som 'morgendagens bil i dag'. Men det er store problemer rundt utleveringen av bilen til norske kunder.
i3 blir startens på BMWs elbilsatsning og omtales som "morgendagens bil i dag". Men det er store problemer rundt utleveringen av bilen til norske kunder.

BMW i3: Over 700 har bestilt den - usett

Se hvor billig og rask den er. Masse bilder og fakta!

Nå kaster BMW seg inn i kampen om elbil-kundene – bevæpnet med den kompakte nykommeren i3.

På grunn av de mange fordelene med elbiler i Norge, kommer disse bilene gunstig ut med tanke på pris. Så blir også tilfelle med BMW i3. For 237.100 kroner, pluss frakt og registreringsomkostninger, kan du bli eier av bilen.

Det er en pris mange nordmenn synes er så gunstig at de gladelig setter seg opp på venteliste – før de har verken sett eller prøvd bilen. Det har over 700 gjort allerede.

LES OGSÅ: Velger du riktig bil – kan du spare tusenvis av skattekroner

00 BMW i hovedbilde nytt
00 BMW i hovedbilde nytt

LES OGSÅ: Norges nest mest solgte bil

– Kjøreglede i nytt format

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Kjetil Myhre, gnir seg i hendene over den varme mottakelsen på premiummerkets første elbil.

– Den har fått en veldig god mottakelse – spesielt med tanke på at ingen har sett bilen "live". Jeg kan imidlertid berolige de som venter – den leverer som vi lover. Det er et produkt som står inne for alt BMW skal være – og som gir kjøreglede i et nytt format, forteller han.

Les også: Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!

Spørsmål om kapasitet

Myhre er veldig fornøyd med den gunstige prisen – som altså legger seg bare 10.000 kroner over klassens bestselger så langt i år – Nissan Leaf.

Spørsmålet nå er på mange måter bare om BMW klarer å levere nok biler til å svare på etterspørselen.

– Per dato har vi 1.000 biler i produksjon fra lanseringen og ut 2014, men vi jobber aktivt for å få tildelt flere biler. Det tror jeg også vi skal klare, selv om jeg ikke har noen bekreftelser å komme med akkurat nå.

BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.
BMW går nye veier med i3-interiøret - dette skiller seg markant fra resten av modellutvalget.
00 BMW i3 interiør 1
00 BMW i3 interiør 1

Les også: Eksperimentell Mini kan bli nestemann ut etter BMW i3

Vi skal teste!

Han forventer også at det vil renne inn en hel del nye bestillinger når kundene får sett og prøve bilen. Den muligheten får nordmenn 16. november, som er lanseringsdato for bilen.

Men allerede til helgen blir bilen å se i forbindelse med Oslo Maraton. Der har den nemlig fått oppgaven som lederbil.

Broom skal for øvrig være med til Amsterdam i oktober, for å teste bilen, og vi vil naturligvis dele våre erfaringer med dere lesere.

00 BMW i3 profil
00 BMW i3 profil

LES OGSÅ: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Mindre bagasjerom

i3 skiller seg så avgjort fra resten av BMW-familien – med sitt svært så futuristiske utseendet – og bakdører sin er hengslet i bakkant.

På innsiden er det også moderne og minimalistisk. To skjermer er sentralt plassert – i tillegg til et menyhjul mellom forsetene.

Ellers er bagasjerommet på rundt 200 liter – og her må BMW-en slå seg grundig slått av Nissan Leaf – som rommer 370 liter.

Les også: BMW har pløyd ned mye penger i sin elbilsatsing

Liten – men kjapp

i3 kommer både som hybrid og som ren elbil. Men det er foreløpig ren elbil som vil være mest aktuell her hjemme, i og med at hybridbiler ikke nyter de samme økonomiske fordelene med tanke på avgiftene.

Elmotoren utvikler 170 hk – og med et litiumbatteri montert på gulvet, blir rekkevidden mellom 130 og 160 kilometer.

Den elektriske kraftpakken gjør også at i3 slett ikke blir noen sinke – verken i kollektivfeltet eller ellers. 0–100 km/t skal være unnagjort på i overkant 7 sekunder. Det er nok til å parkere alle de tradisjonelle elbilene på markedet, med unntak av Tesla Model S, naturligvis.

00 BMW i3 bakfra
00 BMW i3 bakfra

LES OGSÅ: Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?