Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
- Påstanden om subsidiering av Tesla Model S er feilaktig, konstaterer  generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. (Foto: Ståle Frydenlund)
- Påstanden om subsidiering av Tesla Model S er feilaktig, konstaterer generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. (Foto: Ståle Frydenlund)

Tesla Model S: Gir full støtte til statens «millionsponsing» av luksusbil

– Anslått avgiftstap er fantasitall uten rot i virkeligheten.

Den heteste bilmodellen på markedet akkurat nå, Tesla Model S, opplever enorm pågang i Norge.

Luksusbilen, med opptil 416 hk, nyter godt av avgiftsfritaket som gjelder alle elbiler. Resultatet er at den er svært rimelig, sammenlignet med andre biler med tilsvarende utstyr og motorisering.

Beregninger gjort av BilNytt viser at den norske stat "sponser" hvert Model S-kjøp med opptil over 700.000 kroner. Bilbransjeekspert og forlagsdirektør i Bilforlaget Per Morten Merg, mener denne ordningen er bekymringsfull.

«Takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som reaksjonært fulgte sine leverandører, skjer nå en elbilinvasjon som neppe kan sies å ha en sosial vinkling», skriver Merg i en kommentar i BilNytt, sammen med Norges mest erfarne biljournalist Jon Winding-Sørensen.

SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget

Full pott

Med utgangspunkt i at over 1.500 nordmenn har bestilt den ettertraktede bilen, beregnes det at statens støtte kommer på en milliard kroner.

Det mener Merg er altfor mye.

– Det er her snakk om ekstreminsentiver, som fører til et dårlig konkurransebilde og et større skille mellom elbiler og andre biler, for eksempel plug-in hybrider med ultralavt co2-utslipp uttaler han til VG.no.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

Tesla-forhandleren på Alnabru i Oslo vil de neste månedene levere en rekke nye biler til norske kunder.

LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest

Vesentlig mer i avgifter

Merg mener det er nødvendig med en gjennomgang av insentivene som følger elbilen. Og at det bør skje raskt.

– Svært mange avgiftskroner går tapt, og myndighetene har erklært at avgiftsnivået fra bil og bilbruk totalt sett ikke skal ned. Da må det enten bli vesentlig mer avgifter på andre biler, eller så må man se om man har overstimulert elbiler, uttaler Merg i VG.no.

Foreløpig er dagens ordning – som blant annet fritar bilene for avgifter, gjør det mulig å kjøre i kollektivfeltet, gir gratis kjøring med ferger og lav årsavgift – fredet fram til utgangen av 2017.

Dette er det også bred politisk enighet om.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den Norges mest solgte

– Fantasitall

I dag går Norsk Elbilforening, ved generalsekretær Snorre Sletvold, ut og hevder at påstandene om Model S-subsidier er bomskudd.

– En vurdering av hvor mye staten eventuelt taper i avgifter, som følge av vedtatte insentiver, må basere seg på avgiftene som ville blitt generert av konvensjonelle biler med dette prisnivået. Et anslått avgiftstap på en milliard kroner, fremstår dermed som et fantasitall uten rot i virkeligheten, uttaler han i en pressemelding.

Sletvold fortsetter:

– Tesla-salget bidrar til at utbredelsen av elbiler i Norge øker raskere, slik at målene stortingspolitikerne satte i fjorårets klimaforlik lettere kan nås. Som kjent innebærer dette at elbilgodene skal vare minst inntil det er solgt 50.000 elbiler eller til utgangen av 2017.

Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje

Den elegante el-bilen Tesla Model S topper nå salgstatistikken i Norge.

Velfungerende elbilpolitikk

Den norske personbilparken besto ved inngangen til 2013 av omtrent 2,4 millioner biler. Bestanden av personbiler med drivstoffkode «elektrisk» ved utgangen av andre kvartal i år var ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) 12.515.

– Tallene bekrefter at elektriske kjøretøy utgjør anslagsvis 0,6 prosent av den totale personbilbestanden. At det er solgt og registrert noen hundre eksemplarer Tesla Model S den siste tiden kan ikke bety at vi skal snu opp ned på en velfungerende elbilpolitikk, mener Sletvold.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Oljenasjon

Norsk Elbilforening mener Norge, som en oljerik nasjon, må fortsette å vise elbilveien at elbilen kan inngå i noe langt større enn i dag.

– I et miljøperspektiv skylder vi verden denne innsatsen, etter å ha pumpet opp store mengder olje i Nordsjøen. Luftforurensning og støy i de største byene medfører dessuten betydelige samfunnskostnader årlig. Elbiler bidrar betydelig til å korrigere dette bildet i positiv retning, skriver de i pressemeldingen.

Les hele pressemeldingen fra Norsk Elbilforening her

HVA SYNES DU? BRUK KOMMENTARFELTET UNDER OG GI DIN STEMME I POLLEN UNDER:

Tesla Model S

Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk.

Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer

Avdelinger i Norge i Bergen, Trondheim og Oslo

Priser:

60 kWh – 446.000 kroner

85 kWh – 506.000 kroner

Performance – 595.000 kroner

Signatur – 620.200 kroner

Signatur Performance – 679.000 kroner

Rekkevidde:

60 kWh: 370 km

85 kWh: 480 km

0–100 km/:

60 kWh: 6,2 sekunder

85 kWh: 5,6 sekunder

Performance: 4,4 sekunder

Tesla går så det suser - og suksessen blir nå verdsatt til nesten utrolige 120 milliarder kroner. Norge er så langt et av de største markedene for superelbilen Model S.

LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil"–OG er gjeldfrie