Denne modellen (t.h.) er noe av det lekreste vi har sett på en stund. Og tenke seg til   det er en Subaru! Snart kan den dessuten bli en realitet   vi gleder oss ... (FOTO: Øyvind Blankvandsbråten)
Denne modellen (t.h.) er noe av det lekreste vi har sett på en stund. Og tenke seg til det er en Subaru! Snart kan den dessuten bli en realitet vi gleder oss ... (FOTO: Øyvind Blankvandsbråten)

Subaru WRX Concept: Denne kan bli både rå og rimelig

Sjekk ut bilen som ga publikum hakeslepp.

Subaru har en spesiell posisjon i Norge. Bilene passer godt til vårt ulendte terreng, og firehjulstrekken er ypperlig.

Dessuten fikk de knallblå Impreza-modellene legendestatus i gatebilmiljøet – godt hjulpet av Petter Solbergs WRC-prestasjoner.

Nå representerer de imidlertid mest for fornuft – og mangler litt på følelser. Jo da, de har jo BRZ – som er en herlig coupe. Men den mangler litt villskapen som Impreza WRX STI sto for.

I forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt denne uka har imidlertid Subaru vist oss et glimt av fremtiden, slik de ser den. Og det er er en bil som scorer skyhøyt på "tungen-ned-på-femte-skjorteknapp"-skalaen.

Comeback

Det er bilder som dette vi liker. Nå kan det bli comeback!
Det er bilder som dette vi liker. Nå kan det bli comeback!

Bilen på disse bildene er Subaru WRX Concept. Og her er det flere gode nyheter i tillegg til utseendet. Den viktigste er at vi trolig får se produksjonsmodellene allerede neste år.

Om en ikke avviker altfor mye fra konseptbilen, kan det bli en av de aller tøffeste sedanene/firedørs coupeene på markedet.

Siden det er Subaru – bør den også kunne bli gunstig priset.

Subaru Outback: Nå kommer Norges-kombinasjonen

Knallblå lakk, detaljer i grelle kontrastfarger og  markert luftinntak på panseret. Subaru WRC!
Knallblå lakk, detaljer i grelle kontrastfarger og markert luftinntak på panseret. Subaru WRC!

Kort, lav og bred

Til tross for fire dører, har bilen en coupeaktig framtoning. Tilbake er den blå lakken og detaljene i grell kontrastfarge. Kule lyktearrangement, to doble eksosutblås, stor diffuser bak og real frontspoiler er en ting. Hva som finnes under skallet er noe annet.

Denne Subaruen har gått 500.000 kilometer uten feilslag:

Subaru-WRX-side
Subaru-WRX-side
Subaru-WRX-eksos
Subaru-WRX-eksos

Subaru-WRX-grill
Subaru-WRX-grill
Subaru-WRX-baklykt
Subaru-WRX-baklykt

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Subaru er inntil videre sparsomme med tekniske opplysninger, men mye tyder på at motoren vil stamme fra BRZ, men får turbo og ca 300 hk – i standardversjon. Også chassiskomponenter og styring kan komme fra den velkjørende BRZ-en.

Revansj

Den nye konseptbilen blir kortere og lavere, men bredere enn dagens Impreza STI. Akselavstanden økes med hele 13 centimeter.

Har vi lov til å håpe på en ny storhetstid i rallyløypene for Subaru?

Dette kan bety revansj ...

(FOTO: Øyvind Blankvandsbråten)
(FOTO: Øyvind Blankvandsbråten)

Subaru Forester STI: Her snakker vi heftig familiebil