Maserati har rike tradisjoner for lekkert design både utenpå og inni.. Slik ser det ut inne i splitter nye Quattroporte.
Maserati har rike tradisjoner for lekkert design både utenpå og inni.. Slik ser det ut inne i splitter nye Quattroporte.

Maserati: I år skal de tredoble salget sitt

Merkevaren er sterk - men historien har hatt mange nedturer.

Maserati er en bilprodusent med sterk merkevare – kanskje overraskende sterk i forhold til antall biler de har solgt opp gjennom årene.

Bilsatsingen som brødrene Maserati dro i gang helt tilbake i 1914, har nemlig vært en aldri så liten berg-og-dalbane. Ved flere anledninger har det sett svært mørkt ut for merket – men de har klart å komme tilbake hver gang.

Hatt større problemer

De siste 20 årene har Maserati vært under Fiat-paraplyen, uten at det nødvendig har vært noen garanti for store utviklingsbudsjetter eller suksess.

Fiat har gjerne hatt andre og større problemer enn Maserati å bekymre seg for, dermed har de havnet litt i bakleksa på mange områder.

Modellutvalget har vært tynt og ikke spesielt oppdatert – og slikt blir det naturligvis ikke storsalg av.

LES OGSÅ: Se hva Espen kom over på gutteturen

På rett spor

Fiat-gruppen sliter tungt og tapte blant annet over fem milliarder kroner på sin Europa-virksomhet i fjor.

Nå er Maserati ett av merkene som skal forsøke å snu dette. Ved å satse på eksklusive og kostbare biler, håper konsernet å kunne hente ut langt større marginer enn de klarer på Fiats egne modeller.

Så langt i år later det til at de er på rett spor. Introduksjonen av en ny utgave av flaggskipet Quattroporte har vært svært vellykket, i tillegg kommer Ghibli som er et hakk mindre.

Slik ser storebror Quattroporte ut. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant dens konkurrenter.
Slik ser storebror Quattroporte ut. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant dens konkurrenter.

Eksklusiv superbil sto på låven i 40 år:

Over 20.000 bestillinger

Salget har nemlig skutt i været. I fjor endte Maserati på 6300 biler. I år ligger de an til å selge rundt 16.000 biler. Det kunne vært mer – men her setter produksjonskapasiteten begrensninger.

I forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt har Maserati kunngjort at de i slutten av august hadde over 20.000 bestillinger inne, og at det kommer rundt 3000 nye kjøpere hver måned.


Kommer med SUV

Dermed kommer de også til å slå sin tidligere toppnotering med god margin. I 2008 solgte Maserati 9000 biler.

Men de har på ingen måte tenkt å slå seg til ro med dette. Den uttalte målsettingen er å komme opp i 50.000 biler innen 2015.

Nettopp 2015 blir også et svært spennende år for Maserati, da skal nemlig SUV-en Levante være klar for lansering. Her har de et salgsmål på mellom 20.000 og 25.000 biler – bare for denne modellen.


LES OGSÅ: Glemt luksus-SUV på billigsalg

Unge kjøpere

På slutten av 2013 skal Maserati har 320 forhandlere verden over, og det er ikke overraskende i Kina de ekspanderer mest.

Kina er nå det største markedet for Quattroporte. Den voldsomme veksten i den kinesiske økonomien gjør at mange bilkjøpere har råd til å kjøpe noe som virkelig skiller seg fra mengden – og da blir merker som Audi, BMW og Mercedes fort litt for "alminnelige".

Snittalderen på dem som kjøper Quattroporte i Kina skal være på 37 år – og hele 40 prosent av kjøperne er kvinner.

Audi A8 Coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør.  SUV-en Levante skal være her i 2015.
Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør. SUV-en Levante skal være her i 2015.

LES OGSÅ: Skulle spare penger – bestilte 19 pansrede Maseratier