De sporty linjene går også igjen i hekken   og skiller Jaguaren kraftig fra modellene til søstermerket Land Rover/Range Rover.
De sporty linjene går også igjen i hekken og skiller Jaguaren kraftig fra modellene til søstermerket Land Rover/Range Rover.

Jaguar XQ: Kan bli drømmebilen for velstående familier

Jaguar har sluppet en rekke nye bilder av sin kommende SUV.

En av de mest spennende nyhetene på den pågående bilutstillingen i Frankfurt er denne bilen: Jaguar C-X17.

Her viser Jaguar det som etter alt å dømme kommer til å bli deres første SUV. Samtidig er det teknikk under skallet her som skal danne utgangspunktet for en kraftig salgsvekst for merket i årene som kommer.

Skal hete QX?

Når vi skriver at det "etter alt å dømme" kommer til å bli en SUV, er det fordi Jaguar selv så langt konsekvent omtaler dette som et konsept – og ikke vil si noe som helst om når den eventuelt skal gå i produksjon.

Men ifølge vanligvis godt informerte britiske nettsider skal bilen komme sent i 2015/tidlig i 2016. Og mye skal også tyde på at navnet blir XQ.

LES OGSÅ: Denne Jaguaren ble beskyldt for å ikke være ekte vare

Sporty sedan

Det Jaguar imidlertid bekrefter er at bilen er første smakebit på neste generasjon teknologi fra merket. Den har en helt ny plattform som skal danne utgangspunkt for en rekke Jaguar-modeller i framtiden.

Først ut er en modell som kommer til å bli uhyre viktig for Jaguar, nemlig en sedan som skal gå rett i strupen på biler som BMW 3-serie og Audi A4. Her går Jaguar inn i en klasse med høyt salgsvolum. Den skal være klar i 2015 – og Jaguar lover at den skal være "det første selvbærende produktet i aluminium i segmentet og vil bli den mest avanserte, effektive og raffinerte sports-sedanen i sin klasse"

Jaguar understreker at det er snakk om et konsept - og C-X17 i dag først og fremst er et utstillingsvindu på teknologi fra merket. Først ut på plattformen blir en sporty sedan, i 2015.
Jaguar understreker at det er snakk om et konsept - og C-X17 i dag først og fremst er et utstillingsvindu på teknologi fra merket. Først ut på plattformen blir en sporty sedan, i 2015.

LES OGSÅ: Jo – du kan få luksus-SUV til under 300.000 kroner

Høye volumer

Jaguar forteller også at den nye plattformen muliggjør fleksibel produksjon med høye volumer.

Samtidig skal den "gi rom for kreativ designfrihet og konkurransedyktig interiørpakking, uten å kompromisse karakteren, dynamikken, ytelsen og luksusen som Jaguar er kjent for".


Tapt mye salg

På denne måten vil Jaguar også kunne gå mot områder innenfor premiummarkedet som har stor vekst. Og det er naturligvis her C-X17 kommer inn.

Jaguar har tapt mye av både salg og inntekter på å ikke ha en SUV i sitt modellprogram. Suksessen og marginene Porsche har hatt på sin Cayenne er et bevis på hvor lønnsom SUV-satsing kan være. Jaguar kommer sent til selskapet, men mye tyder på at de virkelig har gjort hjemmeleksa i forkant.


Interiøret forteller klart og tydelig at dette er et konsept. Enkelte elementer blir sikkert med videre, men det er grunn til å vente en god del endringer før dette er klart til å gå i produksjon.
Interiøret forteller klart og tydelig at dette er et konsept. Enkelte elementer blir sikkert med videre, men det er grunn til å vente en god del endringer før dette er klart til å gå i produksjon.


LES OGSÅ: Se Jaguaren som var bortgjemt på låven


Typisk Jaguar

Ambisjonen med C-X17 er nemlig ikke snau: Ifølge Jaguars egen pressemelding om bilen skal den strekke designmulighetene i segmentet ved å kombinere karakteren og kjøreopplevelsen i en sportsbil med økt tilstedeværelse, stil og fleksibilitet.

Når de første bildene av bilen nå er sluppet, er det i alle fall ingen tvil om at det er en Jaguar. Her er det designelementer fra flere av merkets modeller, samtidig som det sporty preget gjennomsyrer hele bilen – og blant annet skal skille den fra modellene til konsernbror Land Rover / Range Rover.

Lamborghini kommer også med SUV – og den blir tøff!

Velvoksen SUV

Konseptbilen vises som en 4+2 seter, der de bakerste setene er til bruk når bilen står stille. De svinges da opp og ut av bagasjeromsgulvet – og man kan sitte og ha picnic under bakluken. I en produksjonsklar bil, vil nok en mer konvensjonell bruk av setene – som to ekstra bakseter – være langt mer anvendelig.

Dette er en relativt velvoksen SUV med lengde på 4,71 meter og bredde på like under to meter.

Det betyr at den i praksis vil legge seg hakket over de kompakte SUV-ene i klassen – og nærme seg biler som Mercedes ML og BMW X5.

Vi kjenner igjen en rekke designelementer fra Jaguar-familien for øvrig i C-X17. Veldig mye tyder på at dette blir merkets aller første SUV.
Vi kjenner igjen en rekke designelementer fra Jaguar-familien for øvrig i C-X17. Veldig mye tyder på at dette blir merkets aller første SUV.


LES OGSÅ: S-Type – klassisk luksus til lavpris