Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært en lang og flott sommer de fleste steder i Norge, men nå går den ugjenkallelig mot slutten. Båtfolket har også fått rikelig anledning til å nyte, og dermed er overgangen brå når det nå begynner å haste med å få båten opp av vannet, og omhyggelig konservert før vinterlagring.

For mange er dette så kjedelig og/eller kostnadskrevende, at de gjerne selger nå til en hyggelig pris dersom de uansett har tenkt å bytte farkost på litt sikt. Det kan du tjene på.

Mye fint for 100.000 kroner

Vi har kikket på hva det er mulig å få for 100.000 kroner i dag, og svaret er ”mye”. Og uten at vi har noen vitenskapelig undersøkelse å vise til, tror vi man får veldig mye mer båt for den summen i dag enn man gjorde i april måned.

Her er noen eksempler som ser fristende ut. Si gjerne din mening i kommentarfeltet under!

1996 Bayliner Capri 21 fot, kr. 95.000,-

Faksimile: Finn.no

Daycruiserne fra amerikanske Bayliner har gjennom mange år hatt et trofast publikum i Norge, og både skrogvariantene og mulighetene for motorisering er mange. Her har vi en som sies å ikke være strøken, men som ut fra bildene ser helt grei ut – en slik tilstand som de fleste er på jakt etter.

Se annonsen her:

Motoriseringen er ikke den mest økonomiske å kjøre med, men i akkurat denne klassen er det likevel mange som setter pris på kraften og ikke minst lyden fra Mercruiser-V8en som sitter i denne båten. Kalesjen er dessuten ny, og slår du til raskt lover selger at du får med hengeren på kjøpet også.

Og frem til april måned rekker du å spare opp en pen slump penger til bensin...

Les også: I mai måned måtte du gi det dobbelte for en av disse

1978 Bostrøm 31 fot, kr. 99.999,-

Faksimile: Finn.no

Her får du riktignok bare én krone igjen av vår fiktive startkapital til bensin, men så er det også meningen at naturen selv skal sørge for fremdriften – i hvertfall for det meste, og hvis du er entusiastisk og tålmodig nok. Volvo Penta-dieselen på 8 hester tilsier nok at du bør være forholdsvis tålmodig uansett, men den loves på den annen side å klare seg med rundt en liter i timen.

Se annonsen her:

Båten skal være oppgradert jevnlig, og godt utstyrt. Ikke minst gjør den nylig installerte baugpropellen den lett å manøvrere for en førstegangsseiler, som kanskje ellers ville satset på en mindre båt. Dagens selger er i ferd med å avansere til noe enda større, og frister sågar med nesten ny opplagskrybbe til halv pris, og muligheter for finansiering av halve kjøpesummen.

Les også: Plutselig hadde han en 50 fot stor seilbåt i hagen...

2009 Crescent Stingray 18 fot, kr. 99.000,-

Faksimile: Autodb.no

Fra å være praktiske landsted-båter har skjærgårdsjeepene de siste årene tatt over mye av det øvrige fritidsbåt-markedet, og populariteten har gjort noe med prisnivået. Men heller ikke de er upåvirkelige av høsten, og en nesten ny 18-foter med 50 hesters motor til under 100.000 virker som mye båt for pengene.

Se annonsen her:

Riktignok får du med noen bruksspor fra forrige eier, siden båten visstnok er et kommisjonssalg, men selger lover i det minste å fikse bunnsmøring før levering, slik at du faktisk kan sette den rett på vannet og få deg noen høstturer før kulda setter inn. I så fall må du være rask – men da kan du til gjengjeld klare å prute enda noen kroner, frister selgeren med.

Les også: Frank fikk tilbud om mye rart i bytte mot sin Porsche