Av Ingrid Treborg

Den såkalte 5:2-dietten har tatt av både i USA og England, og har de siste ukene blitt svært populær her til lands.

Dietten, som etter sigende er fulgt av kjente navn som Miranda Kerr, Beyoncé og Kate Hudson, lover både vekttap og bedre helse ved at man spiser minimalt to dager i uka.

De to dagene man skal spise lite, skal man ikke ha i seg mer enn 500-600 kalorier. De andre dagene kan man spise det man vil.

Mandag gjestet klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller og treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen TV 2s «Ettermiddagen» for å prate om dietten.

Til stede var også datakonsulent Erik Schmelck, som har rast ned i vekt etter at han fikk øynene opp for dietten. Han sier at han går ned minst ett kilo i uka når han følger 5:2-regelen.

– Det er veldig enkelt. Det er bare at du ikke spiser så mye to dager i uka. Du trenger ikke å trene eller gjøre noen ting - du bare spiser mindre, sier Schmelck i videoen du ser øverst i saken.

Les også: «Idol»-Kelly nekter å slanke seg

Fullt fokus

b (Foto: Rick Davis / Splash News, © Maddy Pain)
– Det høres litt for godt ut til å være sant - at du kan spise hva du vil de neste fem dagene, spør programleder Freddy dos Santos.

– Ja, det høres litt for godt ut, men når du blir så veldig fokusert på hver eneste lille kalori på de to dagene, så er det mye enklere å ikke ta seg helt ut de andre dagene, svarer Erik.

Han forklarer at han begynte på dietten etter å ha sett en dokumentar om den, og sier at han han likte tanken på at han ikke måtte kombinere dietten med trening.

Klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller er ikke negativ til dietten - så lenge man holder seg i skinnet de fem dagene man skal spise vanlige mengder mat.

– Det er jo en diett. Det skal være vekttap som er målet. Du skal spise vanlig de fem dagene, og det er ikke slik at du kan spise hva du vil. Mange kan jo benytte anledningen til å kose seg litt ekstra fordi «jeg skal jo faste i morgen!». Det kan være ulempen, sier hun.

– Men generelt utelukker man ikke store næringsgrupper, så jeg skjønner at den fungerer hvis man følger den, og at det går greit.

Les også: – Jeg la på meg 25 kilo på fire måneder

Kort lunte

Treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen sier at man ikke bør trene på fastedagene.

– På fastedagene spiser mann 500-600 kalorier. Å trene på et så lavt inntak skal godt gjøres. Da må man planlegge litt bedre, og heller trene de andre dagene hvor man har et normalt eller litt høyere inntak, sier hun.

Hun sier at man naturligvis blir slapp av å bare få i seg 500-600 kalorier, og at det også kan gå ut over humøret.

– Man får kortere lunte. Man får konsentrasjonsproblemer. Har man en hektisk hverdag med en jobb som stiller store krav, og så kommer hjem til barn som skal ha hjelp med lekser og så videre, så er jeg litt skeptisk til hvor godt du fungerer i hverdagen da.

Lærer lite

kosth
Erik Schmelck sier derimot at han ikke fikk kortere lunte på fastedagene.

– Jeg følte meg egentlig lettere. Det føltes faktisk bedre enn å bare spise tunge måltider. Jeg følte meg egentlig blidere, sier han.

Klinisk ernæringsfysiolog Møller sier at fordelen med dietten naturligvis er vekttapet, men at det negative er at man ikke lærer noe.

– Når dietten er ferdig, har det ikke skjedd annet enn at du har gått ned i vekt. Hvordan skal man videreføre det til det vanlige livet? Man er jo gjerne klar over at dette er for en begrenset periode. Man kan jo prøve å holde det gående hele livet, men jeg tviler på at det er så vellykket.

– Går du tilbake til gamle synder, kommer kiloene tilbake med en gang. Det er problemet med alle dietter, sier treningseksperten.