Bilen min GMC Van: En skikkelig bil bør ha 10 hjul!

Ingen ting er helt vanlig på Arnes premierte custom-van.

Ser du nærmere på denne vanen, vil du se at det er mer enn lengden og antall hjul som skiller den fra de fleste andre. Dagens eier har selv importert den fra USA, og gleder seg til å få skilter på den. (Foto: Privat)
Ser du nærmere på denne vanen, vil du se at det er mer enn lengden og antall hjul som skiller den fra de fleste andre. Dagens eier har selv importert den fra USA, og gleder seg til å få skilter på den. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Van-kulturen var på sitt aller høyeste både i Norge og USA for et par tiår siden. Da fråtset man i teddy-pels og effektlakk, og utviklet sin egen kreativitet til det absurde for å kunne presentere de mest ytterliggående bilene med de mest gjennomførte temaene på treff og utstillinger.

Få gjorde inngrep i strukturen

Likevel, for de flestes del handlet det om å la bilene være rimelig standardmessige i oppbygning, selv om en og annen bygget inn en ekstra bakaksel eller kanskje bygget en tilhenger av bakparten på nok en van.

Lengde er én ting, antall hjul, høyde og bredde er andre ting som også er
Lengde er én ting, antall hjul, høyde og bredde er andre ting som også er

Det var langt mellom de virkelig ville customprosjektene, og enda lenger er det i dag. Her skal vi se på bilen som representerer unntaket fra regelen i så måte, for her er virkelig ingen ting helt som man skulle tro.

Les også: Enorm komfort? Da bør du vurdere en conversion-van

Bygget i USA

Men iøyenfallende; ja DET er den. Og vi skjønner at eieren dermed gleder seg til han en gang i fremtiden kan starte prosessen med å få skilter på vidunderet, når den runder 30 år. For det kommer neppe som noe sjokk at denne bilen har blitt bygget om i sitt eget hjemland, og importert hit av dagens eier.

Som synes på bildene har bilen der borte scoret høyt på treff og slikt den har deltatt på, etter at den var ferdig bygget. Måkevingedørene og taksenkingen gjør den spesiell allerede i utgangspunktet, før man tar hensyn til takseksjonen med de spesielle vinduene som vi kjenner igjen fra en tidlig 1970-talls Oldsmobile Vista Cruiser.

Tre aksler, 10 hjul

Og, så var det hjulene, da. Tre aksler med til sammen 10 hjul kan man i utgangspunktet tenke at må være et fryktelig stress vår og høst.

Måkevingedører på en Van er ganske spektakulært - ikke minst når man lager en diger dør i høyre side som gir tilgang til både for- og baksetet. (Foto: Privat)
Måkevingedører på en Van er ganske spektakulært - ikke minst når man lager en diger dør i høyre side som gir tilgang til både for- og baksetet. (Foto: Privat)

Men vi tar neppe feil når vi tipper at denne bilen aldri vil få stifte bekjentskap med norsk vinterføre. Med hele 40 vans på samvittigheten fra før er Arne en så entusiastisk eier at den nok i stedet vil fortsette å sanke premier – forutsatt at Statens Vegvesen ikke blir mer satt ut av synet enn at de finner å kunne gi den norske skilter når den tid kommer.

Les også: Vans - gromme, ultra-amerikanske, og vi elsker dem

Eier: Arne Solvang, (52)

Bosted: Haugesund

Litt om meg selv: Familiefar med fem barn, godt gift med en utrolig snill og tålmodig kone som lar meg få holde på med dette. Kjøpte min første van i 1980, husker den godt; en Dodge Tradesman, 1974-modell. Det jeg falt for når jeg kjøpt min første van var hvor praktisk det var; kjøleskap, vask, seng og gode stoler å sitte i. Var akkurat som en satt i godstolen hjemme i stuen og kjørte bil...

Har hatt hele 40 vans

Har forøvrig hatt i eie ca. 40 vans opp gjennom årene. Per dags dato eier jeg sju amerikanske vans (nesten alle motivlakkert). En del av livet mitt fra april til august/september består i å reise en del rundt på treff i Norge, hovedsakelig sammen med en av barna mine.

Bilen har vakt stor oppmerksomhet og høstet mange premier i USA, før den kom til Norge for en håndfull år siden. Dagens eier har fortsatt å pusse litt på den. (Foto: Privat)
Bilen har vakt stor oppmerksomhet og høstet mange premier i USA, før den kom til Norge for en håndfull år siden. Dagens eier har fortsatt å pusse litt på den. (Foto: Privat)

Bilen: GMC Van

Hvor lenge har du eid den? Siden august 2008.

Hva har du gjort med den? Motivlakket bakparten.

Liker best med bilen: Flammen på siden, samt den heftige motoren.

Veteran om fire år

Liker minst med bilen: At jeg må vente ytterlige fire år før den kan registreres som veteranbil.

Les også: Lyst på arbeidsbil med skikkelig pondus? Sjekk disse!

Beste opplevelse med bilen: Alltid en stoooor opplevelse å kjøre den...

Framtidsplaner for bilen: Litt mer sliping på bakstussen og noen runder til med klarlakk.

Barna er gjerne med på tur med den spektakulære vanen - eller noen av de andre 6 mer standardmessige vanene som Arne har for øyeblikket. (Foto: Privat)
Barna er gjerne med på tur med den spektakulære vanen - eller noen av de andre 6 mer standardmessige vanene som Arne har for øyeblikket. (Foto: Privat)

Drømmebil: Den jeg har, for så vidt, men 1959 Ford Ranchero står høyt i kurs.

Annet: Var litt spesielt hvordan jeg kom over denne vanen. Fikk en Melding fra en trøndervenn at nå var grombilen lag ut for salg på eBay. Men det var flere om beinet om denne spesielle ombygde vanen med 10 hjul, og etter noen pils en fredags kveld kastet jeg meg inn i budrunden jeg også. Visste jo at dette var en van i meget god tilstand som hadde vunnet en drøss med pokaler, da venner i USA hadde informert meg tidligere.

”Mistet” den på eBay

Vel, auksjonen gikk mot slutten noen dager senere. Vi var da to som bød mot hverandre. Jeg regnet med at jeg fikk tilslaget på 16.575 dollar da det var kun 2 sekunder igjen av auksjonen, men den gang ei – en kar fra Denver, Colorado, snek seg forbi meg og fikk tilslaget.

Motivet bak på bilen har kommet til etter at bilen kom til Norge for fem år sien. Det er ytterligere fire år igjen til den er veteran, og moden for registrering - sikkert etter en inngående sjekk hos Statens Vegvesen. (Foto: Privat)
Motivet bak på bilen har kommet til etter at bilen kom til Norge for fem år sien. Det er ytterligere fire år igjen til den er veteran, og moden for registrering - sikkert etter en inngående sjekk hos Statens Vegvesen. (Foto: Privat)

Men det jeg ikke viste da var at tidligere eier Frank Costa (fra Rhode Island) hadde lagt ut en testauksjon for å se hva markedet ville gi, og det var akkurat da finanskrisen smalt igang.

Jeg forhandlet i ca 1,5 måned etter auksjonen med å få kjøpt den for å importere den til Norge.Til slutt fikk jeg viljen min, og til en hyggelig fornøyelse for lommeboken også.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Gammel, svensk custom-kjendis dukket opp igjen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Arne om? Bruk kommentarfeltet under!