Gumpert lekte ikke butikk da de designet og utviklet superbilen Apollo. Det ser heftig ut - og det går heftig.
Gumpert lekte ikke butikk da de designet og utviklet superbilen Apollo. Det ser heftig ut - og det går heftig.

Gumpert: Superbil-produsenten er konkurs

De laget en av verdens raskeste biler, men det var ikke nok.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finanskrisen ute i Europa har rammet en rekke bilprodusenter hardt.

Og det er ikke bare de store som sliter. Nei, nå er det kanskje særlig tøft å være liten og stå på egne bein. Det er bare et par uker siden vi skrev at tyske Wiesmann hadde kastet inn håndkleet og gått til skifteretten.

Nå får de følge av et annet entusiastmerke: Gumpert har nemlig nå begjært seg selv konkurs.


Fortid i Audi Sport

Dermed rakk superbileventyret til Roland Gumpert aldri å feire ti år. Selskapet ble grunnlagt i 2004, men da hadde Gumpert allerede jobbet med bilen i noen år.

Han hadde suksessrik bakgrunn som direktør for Audi Sport. Og før han startet opp Gumpert Sportwagenmanufaktur, jobbet han i tre år for Audi i Kina.

LES OGSÅ: Møtet med en helt – som nesten gikk galt


Banerekorder

Superbilen Apollo kom i 2005 og markerte seg med både et meget omdiskutert design – og noen voldsomme prestasjoner.

Den satte banerekorder både på Nürburgring og hos det ikke ukjente TV-programmet TopGear. Så var det heller ikke noe å si på ytelsene: 4,2-liters V8-motoren kom fra Audi, og man kunne velge mellom 650, 700 eller 750 hestekrefter.


Gumpert-Apollo_interiør


LES OGSÅ: Denne lille dingsen gir oss mye moro

Kom seg gjennom krisen

Apollo var en ekte superbil, og Gumpert kunne i starten glede seg over å ha ventelister på bilen som hadde sine viktigste markeder i Europa, USA og Midtøsten.

Men biler som dette har som regel en sterkt fallende salgskurve etter hvert, og selv om det var snakk om en oppfølger, fikk vi aldri se noe til det.

Gumpert var i hardt vær også i fjor, men kom seg da gjennom krisen. Dessverre var altså dette ikke noen varig løsning.

45 ansatte

Det er bare noen måneder siden Gumpert meldte at de hadde fått en ny investor med på laget og at nye modeller var på gang. Men vedkommende trakk seg senere fra avtalen som kunne ha reddet Gumpert.

Det har vært stille ved fabrikken i Altenburg siden i sommer. Gumpert hadde 45 ansatte, som nå nok må se seg om etter noe annet å gjøre.


LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?



Ni år etter at selskapet ble grunnlagt, later det til at Gumpert er historien - med mindre det dukker opp noen som kjøper konkursboet for å drive selskapet videre.


LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs