Joda, dette ser ut som en helt vanlig Volvo 240. Men det er faktisk en langt mer sjelden Volvo modell   en variant som ikke alle er klar over at finnes. (Foto: Privat)
Joda, dette ser ut som en helt vanlig Volvo 240. Men det er faktisk en langt mer sjelden Volvo modell en variant som ikke alle er klar over at finnes. (Foto: Privat)

Bilen min Volvo 265: Denne er sjelden vare

265 var stasjonsvognen med virkelig vekt på ”stas”...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

De svenske merkene Volvo og Saab er nesten på ”hjemmebane” også her i Norge, og det går lang tid mellom hver gang vi snubler over en bil produsert i nabolandet som ikke mange har hørt om – eller til og med har førstehåndskjennskap til fra nær familie eller nabolag.

Les også: Her er en stasjonsvogn som utfordrer superbilene

Her skal vi muligens presentere en slik. For selv om Volvo med sitt slagord ”herregårdsvogn” ønsket å fremstå som en produsent av stasjonsvogner i en klasse for seg, så er selve toppmodellen derfra ganske ukjent i Norge. Og det selv om noen ytterst få skal ha blitt solgt nye her også.

Elsket av amerikanske fotballmødre

For dette var en bil som først og fremst – egentlig nesten utelukkende – var beregnet på det amerikanske markedet. Der hadde Volvo utover 60-tallet begynt å få godt fotfeste for sine biler, ikke minst siden de til forskjell fra mange andre importmerker hadde en klar sikkerhetsprofil, og kunne by på noe av den samme sikkerheten i svært kompakt format som amerikanerne var vant med i sine fullsizere.

Bortsett fra grillen ser en 265 ut akkurat som en 245, kun litt blanke lister og småtteri skiller de tidligste årsmodellene. Denne skal bli adskillig finere igjen, lover eieren. (Foto: Privat)
Bortsett fra grillen ser en 265 ut akkurat som en 245, kun litt blanke lister og småtteri skiller de tidligste årsmodellene. Denne skal bli adskillig finere igjen, lover eieren. (Foto: Privat)

En Volvo var gjerne nummer 2 eller 3-bilen blant familier i den øvre middelklassen, og det var folk som gjerne ville ha litt mer motor og utstyr enn 140-serien kunne by på – selv om de fra 1967 og frem til 1975 hadde slått seg til ro med 140-biler med helt utrolige mengder ekstrautstyr som kompensasjon for at det satt en firer under panseret. 164 var egentlig en mer passende bil for de amerikanske familienes krav, men den fantes jo ikke som stasjonsvogn, til alle amerikanske fotballmødres store sorg.

Da denne ble avløst av 264 i 1976, skulle imidlertid amerikanerne få en stasjonsvogn som passet akkurat. 265 var akkurat så forutsigbar som den høres ut som – en 264 i stasjonsvogn-karosseri, og med samme utstyrsnivå og samme PRV-motor som firedørsvarianten.

En av 857 produserte

Og dermed gjerne også de samme motorproblemene. Men det gjorde ikke så mye – i USA var det en enda smalere sak enn her å putte inn V8-motor og automatkasse fra en Chevrolet den dagen den svensk-franske V6en la på røret for godt.

Les også: Mye bagasje? Her er stasjonsvognene med mest plass

Til sammen drøyt 35.000 slike luksus-stasjonsvogner ble bygget av Volvo, stadig færre mot slutten av modellens livsløp, da de fleste ventet på at det skulle komme en stasjonsvogn-utgave av nylig introduserte 760. Her skal vi kikke nærmere på en slik, en 1984-modell, som er en av kun 857 biler som forlot fabrikken under det modellåret.

Da kan man virkelig snakke om en sjelden bil – som attpå til er utrolig praktisk, og akkurat så anonym at det bare er de aller største Volvo-entusiastene som oppdager hva det faktisk er for noe ute i trafikken.

Eier: Jan Erik Kristiansen, (27)

Bosted: Moss

Utfordrer Broom-Larssen...

Litt om meg selv: Ekstremt bilinteressert, og veldig opptatt av biler fra alle hjørner av verden, vet om det meste som finnes i alle ulike verdensdeler fra Russland, Kina, Brasil, Tyrkia, Iran, Australia og ufattelig mange flere.

I en duell med Broom-Larssen er jeg veldig nysgjerrig på hvem som hadde vunnet, men jeg tror at jeg faktisk det hadde vært meg.. :-)

265 var bygget nesten utelukkende med tanke på det amerikanske markedet, og var med V6-motor og høyere utstyrsnivå en litt mer forlokkende bil nummer 2 eller 3 for amerikanske middelklassefamilier. (Foto: Volvo)
265 var bygget nesten utelukkende med tanke på det amerikanske markedet, og var med V6-motor og høyere utstyrsnivå en litt mer forlokkende bil nummer 2 eller 3 for amerikanske middelklassefamilier. (Foto: Volvo)

Bilen: Volvo 265, 1984 modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden mars måned.

Les også: Chevrolet Corvette som stasjonsvogn? Tjo, kanskje det...

Hva har du gjort med den? Så langt har jeg byttet hjul, men det er det eneste jeg har gjort på grunn av manglede kunnskap, hjelp og et sted å holde på.

BMW-motoren skal ut

Liker best med bilen: At den er praktisk, og det faktum at dette er en sjelden utgave, om jeg skal stole på det som står i vognkortet (slagvolum 2.849 ccm).

Liker minst med bilen: At det sitter en BMW diesel-rekkesekser i den, og at den ikke ruller slik den skulle ha gjort.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg fikk den hjem til meg selv og signerte kontrakt og salgsmelding.

Framtidsplaner for bilen: Bytte til original PRV-motor, bytte til dash uten sprekker, og ordne el-brytere til alle vinduer. Fikse diverse småskader og andre inngrep som har blitt gjort for at rekkesekseren skulle passe. Bytte skjerm høyre foran, sveise rust og montere air ride og en bra stereo (uten å overdrive).

Det var bare selve karosseriformen som skilte 264 og 265, på samme måte som den skilte 244 og 245. Dermed fikk man en luksusbil med god plass til bagasje. (Foto: Privat)
Det var bare selve karosseriformen som skilte 264 og 265, på samme måte som den skilte 244 og 245. Dermed fikk man en luksusbil med god plass til bagasje. (Foto: Privat)

Vil importere gamle russere

Skal også montere alarm, og samtidig slå på stortromma med lyd fra fire voksne tog- eller skipshorn koblet til alarmen, med skriftlige advarsler og beskjeden forvarsling (jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal bli frastjålet noen bil), og innmelding til "Low Daily" og "Only Dropped", som har en bra tilhengerskare og god mentalitet.

Soting av ruter står også på planen, plastidip spray coating, bredding av stålfelger som skal lakkeres i krom, eller "spray-on-chrome", bare det er noe som holder litt. Skal generelt gå grundig til verks.

Drømmebil: Volga 2424 er en av dem som står veldig høyt på min liste, men det er så mange flere enn det av de glemte bilene jeg ønsker å ha kloa i, og jeg kunne gjerne fortsatt i timesvis.

Annet: Har planer om å ta inn diverse russiske biler med tanke på å selge til folk som vet hva dette er og vil ta vare på det. Import fra andre land vurderes også.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nå er Volvo V70 blitt en bil du kan gjøre gode kjøp på

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan Erik om? Bruk kommentarfeltet under!