Størrelsen på ekvipasjen kommer best frem når den er parkert ved siden av en normal semitrailer. Dette er ikke på noen måte noe vanlig syn langs norske veier. (Foto: Privat)
Størrelsen på ekvipasjen kommer best frem når den er parkert ved siden av en normal semitrailer. Dette er ikke på noen måte noe vanlig syn langs norske veier. (Foto: Privat)

Bilen min Chevrolet K3500 ”big dually”: Arve har Europas lengste campingvogn

...og trekkbilen synes ganske godt, den også!

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det skjer mye rart når gutter blir menn. En av tingene som dog ikke forandres, i hvertfall ikke om man skal være helt ærlig, er gleden over og dragningen mot kjøretøyer med rause dimensjoner.

Les også: Pass deg så du ikke går i "campingvogn-fella"

For de mange som ikke har kunnet forsvare økonomisk å ta førerkort for vogntog uten egentlig å ha behov for det, er campingvogn et slags alibi. Vi mistenker at en god del familiefedre har trumfet i gjennom en litt større vogn enn strengt tatt nødvendig – litt for å få følelsen av faktisk å være konger på veien.

Noen ganger ER det størrelsen...

Konger eller ikke, de blir uansett detronisert grundig av ekvipasjen og eieren vi skal stifte bekjentskap med her. For selv om ”Bilen Min” egentlig handler om nettopp dét, er vogna som henger etter på noen av bildene en betydelig del av moroa, forstår vi.

Luftputekrok er en av modifiseringene som er gjort med denne digre
Luftputekrok er en av modifiseringene som er gjort med denne digre

Vognen er nemlig ifølge Arve selv Europas lengste, en Kabe Hacienda 1000, som måler hele 11 meter og 20 centimeter. En vogn vi vil tro har all den plass man kan drømme om når man er på ferietur, og som – når den henges etter redskap som dette – faktisk også kan sette ett og annet vogntog av ”normal” type i forlegenhet, hva betreffer totallengde og det å kreve respekt i trafikken.

Trening fra yrkeslivet

Nå jobber Arve som yrkessjåfør, så dette er nok ikke noe desperat forsøk på å hevde seg i forhold til landeveiens øvrige riddere. Men vi tipper på den annen side at det kan være greit å ha litt trening med store vogntog også, når han legger ut på ferietur. For har man først med seg en feriebolig av dette kaliberet, tipper vi at den meget store og solide pickupen er en meget velegnet trekkbil, med både stabilitet og krefter nok.

Les også: Båt eller campingvogn - denne er begge deler!

Og som vi ser er det ikke bare slikt han bruker bilen til – den har også fått prøve seg i tractor pulling, en form for motorsport som også henvender seg først og fremst til de som synes en motor bør ha fra 8 sylindre og oppover...

Arve tar godt vare på bilen sin, og er mest lei seg for at det per i dag ikke er mulig å bytte den ut med en ny tilsvarende. Vi har mye å lære av bilpolitikken fra våre naboland, mener han. (Foto: Privat)
Arve tar godt vare på bilen sin, og er mest lei seg for at det per i dag ikke er mulig å bytte den ut med en ny tilsvarende. Vi har mye å lære av bilpolitikken fra våre naboland, mener han. (Foto: Privat)

Eier: Arve Skeie, (36)

Bosted: Nærbø på Jæren.

Har pusset og gnidd på den i 10 år

Litt om meg selv: Er yrkessjåfør. Liker det meste med hjul. Har for øvrig en meget strøken BMW 528 e39 også.

Bilen: Chevrolet K3500 big dually 6,5 turbodiesel

Hvor lenge har du eid den? I 10 år.

Les også: Er dette den drøyeste campingvognen du har sett?

Hva har du gjort med den? Polert felger og montert krok. Lakket plan og bakskjermer. Montert plantrekk, speil og luftputekrok. Og generelt passet på bilen.

Med krefter og stabilitet kan en slik doning også settes på andre prøver. Arve har til og med testet ut bilen i tractor pulling! (Foto: Privat)
Med krefter og stabilitet kan en slik doning også settes på andre prøver. Arve har til og med testet ut bilen i tractor pulling! (Foto: Privat)

Liker best med bilen: At den er stor, og at den er en drøm å dra vogn med.

Savner mulighet til å kjøpe ny

Liker minst med bilen: At den blir eldre... siden vi ikke får kjøpt slike med seks seter lenger.

Beste opplevelse med bilen: Det er mange. Men bare det å eie bilen er en opplevelse.

Framtidsplaner for bilen: Å holde den penest mulig, og bruke den på camping om sommeren. På vinteren står den rolig.

Annet: Jeg ønsker at vi snart kan få kjøpe diesel-pickuper igjen til fornuftig pris, uten å måtte kutte i stykker bakseter eller lignende. Vi har mye å lære av nabolandene våre.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her kan du dra på padletur - i bobilen din!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Arve om? Bruk kommentarfeltet under!