matteskriv2
matteskriv2

Foreldre raser etter ulovlig skriv om leksehjelp

– Dette skulle ikke blitt sendt ut i det hele tatt, sier rektor ved Leirvik skule i Sunnhordland.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Cathrine Eide og Yvonne Fondenes

Sammen med matteboken Grunntall 7 sendte forlaget ut et skriv til alle foresatte på Leirvik skule ved skolestart.

Brevet er ment som et ressursskriv til foreldre og inneholder gode råd til hvordan de skal hjelpe barna sine med matteleksene.

– Det er en god idé, hvis ikke det hadde vært for at rådet bryter med opplæringsloven, sier Kristine Tofte, mamma til Liva (12) som fikk brevet med hjem.

I skrivet står det blant annet at foreldrene må passe på slik at barna ikke regner mer enn sine medelever.

– Det de foreslår et at vi skal bremse barnet og ikke gå lengre i pensum enn hva læreren allerede har gjort på skolen, sier Tofte.

Her er skrivet som gjør Tofte og andre foreldre svært opprørte:

matteskriv

Ifølge Tofte er skrivet et brudd på opplæringsloven som sier at alle barn har rett på tilpasset opplæring.

«Loven bygger på prinsippet om enhetsskolen, som blant annet innebærer at den alminnelige grunnskole skal være åpen for alle elever. I tråd med dette slår formålsbestemmelsen fast at opplæringen skal være tilpasset den enkelte elevs evner og forutsetninger, jf. § 1–2 femte ledd»

Se reportasjen i videoen øverst i saken!

Les også: Anne Holt med Twitter-tirade mot begavede barn

– Var en glipp

Rektor ved Leirvik skule, Bjarte Bongom, ser i etterpåklokskapens lys at brevet ikke skulle vært sendt med elevene hjem.

– Det var et brev som følger læreverket til Grunntall som ble sendt hjem med elevene på 7. trinn. I ettertid ser vi at det kanskje var en glipp og at det ikke skulle bli sendt med i det hele tatt, sier Bongom.

matte2
Det er forlaget til alle Grunntall-bøkene, Elektronisk Undervisningsforlag AS, som har forfattet og sendt ut ressursskrivet.

TV2.no konfronterer dem med hvilke kompetanse som ligger bak skrivet.

– Skrivet er skrevet av forfatterne av læreverket Grunntall. De har lang erfaring som matematikklærere på ungdomstrinnet der de har undervist med fokus på tilpasset opplæring. De har i den forbindelse forsert mange elever videre i pensum, også til pensum for videregående skole. Formålet med siste avsnitt er kun å gi råd om at hvis en elev skal ha en raskere progresjon enn resten av klassen, så bør dette skje i dialog mellom skolen og hjemmet, skriver forlaget i en e-post til TV2.no.

Se kunnskapsministerens reaksjon på saken nederst i artikkelen.

Les også: Dag Emanuel (12) er for smart for skolesystemet

Frykter at elevene mister interessen

matte
Martin Ystenes, professor i kjemi ved NTNU, er bekymret.

– Det varsler en litt problematisk holdning. Det gir en holdning om at den som er interessert og gjerne vil mer, at vedkommende skal bremses, sier han.

I skrivet står det at elevene kan miste interessen for matte hvis de regner mer enn de skal. Ystenes mener det er motsatt.

– Det som egentlig har vært tilfellet som gjelder utviklingen i realfag generelt, er at man skal ha flest mulig med seg og at man da senker ambisjonsnivået. Resultatet er at de som har ambisjoner og interesse syntes faget blir kjedelig fordi det ikke er utfordrende nok.

Erna Solberg skylder på den rød-grønne regjeringen

Statsministerkandidaten mener alle elever burde fått tilpasset opplæring, og skylder på den nåværende regjeringen.

– Det sier at man ikke følger opp tilpasset opplæring, man må faktisk motivere elever til å strekke seg etter å jobbe mer og gå lengre, og ikke vente på resten av klassen, sier Solberg til TV 2 og legger til:

– De kunne valgt å dyrke en kultur, hvor hver elev skal møtes med utfordringer og du får lov til å holde et høyere tempo hvis du har lyst til det, sier hun.

Kunnskapsminister, Kristin Halvorsen, snur pekefingeren mot kommunene.

– Under vår regjering og med et SV-ledet kunnskapsdepartement er det mange flere elever som får muligheten til å følge undervisningen på videregående nivå mens de går på ungdomskolen, men her vil jeg sterkt oppfordre kommunene til å bli mye flinkere til det fordi det er for mange elever som kjeder seg fordi de ikke får nok å bryne seg på. Og Erna Solberg burde oppfordre sine egne partikolleger i Bergen, for Bergen er en kommune som burde bli bedre på dette området, sier Halvorsen.