toneny (Foto: Stella Pictures, faksimile (Facebook))
toneny (Foto: Stella Pictures, faksimile (Facebook))

Tone Damli misbrukt i slankeannonse

«Smeltet bort 10 kg magefett».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Line Barka

Artist Tone Damli har i lengre tid frontet et sunt og friskt kosthold i offentligheten. Hun har imidlertid ikke gått i bresjen for å «smelte bort 10 kg magefett».

Frontes i slankeannonse

I en annonse som i disse dager sirkulerer på nettsamfunnet Facebook fronter Tone tilsynelatende en slankekampanje som lokker brukere til å få fjernet magefettet.

Til et smilende bilde av Tone Damli står det som følger i annonsen: «Tone Damli smelter bort 10 kg magefett med dette veldig enkelt Hollywood kosthold hemmelig».

TV 2 har flere ganger vært i kontakt med Tones manager David Eriksen, som sier at de gjør hva de kan for å få stoppet dette.

– Vi prøver å gå riktig vei for å ta tak i dette. Det er veldig omfattende, og mange ledd man skal gå gjennom, men misbruk og overtramp av denne typen må vi få slutt på. Det er ikke bare Tone det gjelder, og vi vil gjøre det vi kan for å få stoppet denne, sier han til TV 2.

– Håper de fjerner brukeren

Også firmaene som kobles til denne annonsen reagerer.

Selve tittelen leder en til det amerikanske kostholdsfirmaet Reciperx.com.

– Jeg har ingenting med denne annonsen å gjøre. Jeg gikk gjennom denne med flere i forrige måned. Jeg anbefaler å kontakte Facebook, og forhåpentligvis kan de fjerne brukerne som poster disse. Vi har funnet ut at å samarbeide med Facebook er den beste måten å løse dette på. Jeg kan forsikre deg om at vi ikke er involvert i denne annonsen, sier daglig leder i Recipe Rx Camille Macres.

Under tittel står en inaktiv lenke til kk.no.

Sjefredaktør i KK Gjyri Helén Werp var heller ikke kjent med denne annonsen, men opplyser at de allerede er på saken og har meldt fra til Facebook for å få annonsen fjernet.

Les også: Dette spørsmålet fikk Tone Damli til å rødme

– De fleste seriøse

Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson, sier at de aller fleste annonsører på Facebook er seriøse.

– Da det dessverre finnes foretak som bryter reglene finnes automatiske funksjoner og manuelle prosesser som skal forhindre dette så godt det lar seg gjøre. Selv om Facebook har solide systemer til å håndtere dette, så dukker det opp annonser som ikke er tillatte i ny og ne. Det er noe Facebook vil forhindre og vil legge store ressurser i å stadig utvikle prosesser og teknikk på disse områdene, sier han til tv2.no.

– Er det mulig å fjerne annonser som dette?

– På kort sikt er rådet å anmelde forholdet til Facebook. Det gjør man gjennom å klikke på x-en i annonsen. Det enkleste hadde vært om alle foretak hadde fulgt lover og regler. Spørsmålet er hvorvidt det vil skje, og enn så lenge jobber Facebook med utvikling av sine prosesser og teknikken som skal minimere misbruk av denne typen, sier han.

– Vær spektisk!

Forbrukerombud Gry Nergård oppfordrer Facebook-brukere til å være skeptiske til annonser som dukker opp på nettsamfunnet.

– Folk bør merke seg at ikke alt som dukker opp her er seriøst. Man kan blant annet se etter tegn som dårlig norsk i disse annonsene. Vi har diskutert med Facebook da vi øsnker at de tar større ansvar for annonsene som dukker opp. De sier at dette er en selvbetjeningsfunksjon, og at de ikke kan ta ansvar for samtlige annonser som dukker opp i høyrekolonnen. Så lenge Facebook nekter å ta ansvar, synes jeg at forbrukeren godt kan si ifra. Gi tilbakemelding til Facebook om det er noe du reagerer på og vær skeptisk til annonser som dukker opp på Facebook, sier hun.

– Jeg er frisk og sunn

Da Tone i 2012 lanserte videoen «Look Back» ble hun kritisert for å «spille på sex».

På spørsmål den gang om hvorvidt hun var redd for å fremstå for perfekt, svarte Tone følgende:

– Du, kroppen min er verken for tynn eller for stor. Jeg mener jeg fremstår som frisk og sunn, og kan ikke se noe galt i det. Synes dessuten at denne videoen viser at jeg som artist må være i bra form, at jeg må ha kondis. Ikke noe galt i det, heller, er det vel?

Les mer: Nå snakker Tone Damli ut om nakenkritikken

Flere misbrukt

Tone er imidlertid ikke den første norske kjendisen som er blitt utsatt for dette.

I vår ble vår egen kronprinsesse Mette-Marit misbrukt i en slankereklame på Facebook.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

mette-marit (Foto: Lise Åserud )
mette-marit (Foto: Lise Åserud )
«Mister 12 kg med denne nye dietten Secret. Du vil bli sjokkert over hvor lett», het det i annonsen som ble publisert under overskriften «Metté Mìstét 12kg!».

I februar oppdaget også Hedda Kise annonsen der hun smilende reklamerer for en superslankekur. Hun hadde imidlertid aldri samtykket til å profilere et slikt produkt.

– Her har noen i beste fall tatt seg til rette og stjålet bildet uten samtykke. Dette handler om min egen og TV 2s troverdighet, sa programlederen til tv2.no.

I fjor høst ble også den svenske MGP-vinneren Loreen uthengt i en Facebook-annonse.

«Loreen gikk ned tre kilo i uken. Klikk for å se hvordan hun gjorde det,» lyder reklamen, som ble spredd på det sosiale nettverket.

– Dette her er absolutt ikke godkjent av Loreen. Vi har nå kontaktet Facebook, og har satt våre jurister på saken, sa markedssjefen i plateselskapet Warner Music til svenske Aftonbladet.

Les også: Hedda Kise misbrukt i slankeannonse