Norveig Hodne Eikeland (Foto: TV 2)
Norveig Hodne Eikeland (Foto: TV 2)

Dette er KrFs kjernevelger

Norveig Hodne Eikeland (66) våknet da de rødgrønne fjernet bordbønnen i skolen. Se video!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristelig Folkepartis kjernevelger er kvinne over 60 år. Hun er hjemmeværende og bor på Sør-/Vestlandet.

SE REPORTASJE: I serien «Jakten på kjernevelgeren» har TV 2s reporter Kristian Mykleset reist landet rundt og truffet stortingspartienes kjernevelgere. Møt Kristelig Folkepartis kjernevelger Norveig Hodne Eikeland (66) i videovinduet øverst!

Følg partienes utvikling i TV 2s partibarometer

Vaner og interesser

TV2.no har gått gjennom tall fra TNS Gallups undersøkelse «Forbruker & Media 2013». Undersøkelsen kartlegger blant annet hva den norske befolkningen gjør på fritiden og forteller oss noe om nordmenns livsstil og forbruk.

Koblet mot hva de har svart at de ville ha stemt dersom det var stortingsvalg «i dag», kan vi si noe om vaner og interesser hos de ulike partienes velgere. Disse dataene er ikke nødvendigvis representativ for kjernevelgeren i TV-reportasjen.

Møt flere kjernevelgere:

KLARA (27): – Jeg vil ha en kjempebra barnehage

MORTEN (20): –Oljeboring? Ikke f***!

INGAR (43): – Det skal ikke være for enkelt å være lat

FRODE (53): – Liker ikke bompenger

TRINE (42): – Alle skal bidra til fellesskapet

Den typiske KrF-velgeren går langt oftere på religiøse arrangement. 40 prosent av KrF-velgerne går på religiøse arrangement en gang i uken eller oftere.

Hun er langt mer interessert i u-lands-spørsmål enn gjennomsnittsnordmannen. Og hun er mer interessert i miljøvernspørsmål, energisparing og i å bruke miljøvennlige varer.

KrF-velgeren er mer interessert i hagearbeid og i å fotografere og filme enn snittet.

Sjelden på bar

KrF-velgeren mosjonerer eller er i annen fysisk aktivitet like ofte som de andre, men hun trener sjeldnere i helsestudio.

Hun går sjeldnere ut og spiser enn de andre og langt sjeldnere på pub/ bar. Over halvparten av KrF-velgerne svarer at de aldri går på pub eller bar.

KrF-velgeren går sjeldnere på kafe/kaffebar, sjeldnere på dans/ diskotek og sjeldnere og ser på et idrettsarrangement, men hun går oftere på biblioteket.

Hun spiller sjeldnere pc-spill og tv-spill og ser sjeldnere film og TV-serier.

Oftere på konsert

Den typiske KrF-velgeren går oftere på konsert enn gjennomsnittsnordmannen. Hun er mer interessert i klassisk musikk og norsk visesang, men langt mindre interessert i pop- og rockmusikk, techno, hiphop, trance og dance.

Hun er også mindre interessert i blues, country og roots og dansebandmusikk.

KrF-velgeren er mindre interessert i å prøve nye matretter enn gjennomsnittsnordmannen og hun er mindre oppdatert på mat og drikke.

Hun svarer også at hun er mindre oppdatert på tv, radio og musikkutstyr, PC/ IKT og bank og forsikring, bil, fritid og reiser enn de andre.

Analysen er laget på grunnlag av TNS Gallups målinger for TV 2 det siste halvannet året, samt tall fra TNS Gallups undersøkelse «Forbruker & Media 2013».