Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Joda – det er en VW Golf. Men om du synes den er litt høy og rar ut, så er det helt riktig observert.

Dette er nemlig Golfen som på mange måter var langt forut for sin tid - og floppet.

I dag er høyreiste biler med firehjulstrekk noe av det mest attraktive på bilmarkedet. Men på tidlig 90-tall hadde ikke trenden startet ennå.

Man kan vel kanskje si at dette var gårsdagens svar på VW Tiguan som jo baseres på VW Golf – og er en bil som selger i både bøtter og spann.

VW Tiguan: Skulle egentlig ikke solgt så bra

VW Golf Country

Tøff, men den ble ingen suksess tidlig på 90-tallet. Kun halvparten av planlagt produksjon ble laget.

Bilen kalles for VW Golf Country og solgte godt i områdene rundt Alpene. Skjønt noen stor slager ble den aldri.

Men jammen har det ikke også forvillet seg noen eksemplarer hit opp til det høye nord også. Ikke bare det – nå ligger det også et eksemplar ute til salgs. Hoster du opp 50.000 kroner har du både en billig og ikke minst unik vinterbil.

Svein Gunnar fra Isfjorden ikke langt fra Åndalsnes selger denne:

"Den er i ok stand, men mangler litt for å være i utstillingsstand. Den er ikke rustfri, men det er slett ikke ille heller.

Dette er rett og slett en utrolig morsom bil, og dette er en unik sjanse for å få kjøpt en av de sjeldnere VW i verden", skriver han i annonsen på finn.no

For 50 000 kroner så kan denne bli din. (Foto: Faksimile fra finn.no )

Se hele annonsen her:

Kun 552 Chrome-eksemplarer

Akkurat dette eksemplaret er den ekstra sjeldne Chrome-utgaven. Bare 552 biler ble bygget av denne. Vi kan dermed bare bekrefte at selgeren har sine ord i behold når han sier at naboen neppe får maken.

Som navnet tilsier har spesialversjonen en del forkrommede detaljer, i tillegg til beige skinninteriør og er dessuten generelt sett velutstyrt.

Disse bilene ble ikke bygget på noen av VW ordinære fabrikker, men hos Steyr-Daimler-Puch – det som i dag er Magna Steyr – i Graz i Østerrike.

Et bilde av VW Golf Country fra lanseringen i 1990.

Les vår test av helt ny Golf med firehjulstrekk, her:

Bilene ble bygget mellom 1990 og 1992 og baseres på andre generasjon VW Golf. Her står imidlertid karosseriet på hjelperamme og bilen er hevet hele 18 centimeter. Den er naturlig nok utstyrt med VWs Syncro firehjulstrekksystem samt offroad-elementer i form av skliplate under motoren, utbygde skjermer, frontbøyle og ikke minst reservehjulet på bakluka – på ekte offroad-vis.

Planen var at 15.000 slike biler skulle bygges, men etter 7.735 eksemplarer var det "game over".

Bilene har de siste årene økt i popularitet og blitt samlerobjekter. Dette påvirker igjen prisene. 50.000 kroner høres derfor i utgangspunktet ikke avskrekkende ut for dette norske eksemplaret.

Les også: Denne SUV-en var også forut for sin tid