Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ble kåret til Årets Bil da den kom i 2009 og forventningene til Opel Insignia var store. I flere land i Europa har den også truffet markedet godt – mens her hjemme er den satt helt i skyggen av blant annet VW Passat. Første halvår i år var den helt nede på 73. plass over de mest solgte bilene i Norge.

De fleste Insigniaene som kjører rundt på norske veier har en fornuftig dieselmotor under panseret. Men Opel tilbyr langt heftigere motorisering også - og det er en slik bil vi nå har kommet over på bruktmarkedet.

Vi snakker om OPC-utgaven av Insignia, med 325 hestekrefter, 4x4 og 20" felger. En skikkelig ulv i fåreklær.

Ny kostet den 1,1 millioner – men bare 58.500 kilometer senere blir 2010-modellen din for rundt halv pris – 577.934 kroner, pluss omregistrering.

LES OGSÅ: Ville du betalt 1 mill for denne Opelen?

Mye for pengene

Det er ikke tvil om at du her kan få deg en bil som fliser det meste ut av lyskrysset, uansett årstid, og samtidig gir deg god plass både til passasjerer og bagasje.

Det er nemlig ikke mange såpass nye stasjonsvogner – altså en fullverdig familiebil – som gir deg 0–100 km/t på drøyt seks sekunder, originalt Recaro-interiør, 500 liters bagasjerom og firehjulstrekk til denne prisen.

LES OGSÅ: De bør sette ned prisen minst 50.000 kroner

OPC Opel annonsen

Pristapet ikke helt ferdig

Verditapet er naturligvis stort fra bilen var ny – og ja, denne ble kjøpt ny i Norge. Men om ikke prisfallet er ferdig, så kan du nok regne med at det aller verste er unnagjort nå.

Dermed er det slett ikke sikkert at dette er noe dumt kjøp.

LES OGSÅ: Opel Insignia: Glemt familiebil blir ny

Mye utstyr

På utstyrslisten er det gjerne mye å glede seg over på slike biler. så også her.

Utover OPC-styling, Recaro skinnstolene, 20" felger både til sommer- og vinterdekk, navigasjon og bixenon, er det panorama soltak, premium stereoanlegg og navigasjon. For å nevne noe.

LES TESTEN: – Hvorfor selger ikke Insignia bedre i Norge?

Hevet 2 centimeter

Mest moro er det likevel med motoren. Med tanke på størrelse, 4x4, vekt og krefter, skulle en kanskje tro at forbruket er latterlig høyt. Det er det faktisk ikke. Like over literen ved blandet kjøring lar seg helt klart høre.

Men på småkjøring må du regne med mye mer. Ikke noen ideell bil for småkjøring i byen, kan vi slå fast.

På motorveien er den imidlertid i sitt ess. Og den aktuelle bilen er dessuten hevet 2 cm, for å kunne gi litt bedre framkommelighet på kjerreveier og snøføre.

OPC Opel annonsen 2

Klikk her for å se hele annonsen

Storsatsing

Opel satser for øvrig knallhardt for å få et oppsving nå i høst. Prisene kuttes dramatisk – og det kommer en facelift av Insignia.

Dessuten er det en offroad-versjon av samme modell på vei – som skal konkurrere mot Passat Alltrack, Volvo XC70 og Peugeot 508 RXH.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Prissjokk: Blir neste 100.000 kroner billigere!