Selv helt uten lufttrykk kan man kjøre forsiktig videre til verksted for å få reparert dekket etter en punktering med såkalte
Selv helt uten lufttrykk kan man kjøre forsiktig videre til verksted for å få reparert dekket etter en punktering med såkalte "run flat" dekk. Nå blir tilbudet av slike dekk større, og 9 av 10 bilister kan oppdage noe nytt. (Foto: Tore Robert Klerud)

Nå kan du kjøre uten luft i dekkene

”Run flat”-dekk kan snart komme til å bli allemannseie.

Stadig flere bilister punkterer. Det viser statistikk fra både Norge og utlandet.

Og det rimer dårlig med at stadig færre biler kommer med vanlige reservehjul i full størrelse, som kan skiftes ut forholdsvis kjapt og enkelt. Skum og andre løsninger er noe mange vegrer seg for å bruke.

Men alternativ har faktisk vært på markedet en stund, selv om de verken har vært spesielt utbredt eller særlig godt kjent. Da snakker vi om såkalte ”run flat”-dekk, av enkelte kalt ”punkteringsfrie” dekk.

Les også: Slik unngår du en mulig alvorlig ulykke

– Egentlig et galt uttrykk, for man punkterer jo faktisk. Forskjellen er bare at man på et run flat-dekk kan kjøre forsiktig videre selv om lufttrykket i dekket er borte, presiserer salgs- og markedssjef Stian Laurin Eriksen hos Bridgestone-importør Gjerde & Byhring AS.

Ukjent teknologi for 9 av 10 bilister

Den japanske dekkprodusenten tar nå initiativ for å øke bevisstheten hos forbrukerne for denne teknologien. Den er ikke ny, nærmest fra tidenes morgen har det vært forsket på forskjellige måter å forhindre uønsket tap av lufttrykk i bildekk, men det ville være feil å si at det har fått særlig utbredelse.

Tidligere har tilbudet av
Tidligere har tilbudet av

Før nå. I hvertfall dersom det går slik både Bridgestone og andre dekkprodusenter håper.

Eriksen viser til undersøkelser som sier at hele 9 av 10 bilister ikke kjenner til at slike dekk faktisk finnes. Sammenholdt med opplysninger om at 87 prosent av dagens nye bilmodeller i Norge kommer uten reservehjul, burde dette kunne skape interesse.

Har hatt noen utfordringer

Når det ikke har tatt av så langt, har det selvfølgelig en forklaring. Og for bransjen kan det være greit at bare 1 av 10 så langt kjenner til teknologien til nå. For de har nok også fått med seg motargumentene.

Les også: Dette får mange i stedet for reservehjul

Undertegnede kjørte første gang med run flat-dekk på en ny Chevrolet Corvette på slutten av 1990-tallet. Den gang var den generelle konsensusen at dekkene ble mer støyende, stivere og svært mye mer kostbare enn tradisjonelle dekk. Det er her det nå er i ferd med å skje ting, lover Eriksen.

Prøvetur med og uten luft

Forleden inviterte han til testing av de nyeste dekkene av denne typen. Det foregikk med temmelig ordinære dekkdimensjoner på helt ordinære Golfer. For mens run flat-dekk til nå gjerne har vært solgt på kostbare og svært sportslige biler, skal det nå kunne bli allemannseie.

Broom fikk teste siste generasjon run flat-dekk fra Bridgestone på en helt vanlig familiebil på Rudskogen forleden, og kan slå fast at det har skjedd mye med disse dekkene på de siste 15 årene.
Broom fikk teste siste generasjon run flat-dekk fra Bridgestone på en helt vanlig familiebil på Rudskogen forleden, og kan slå fast at det har skjedd mye med disse dekkene på de siste 15 årene.

Ikke minst på grunn av at prisen nå er nede på et nivå som han tror mange vil mene er riktig, i forhold til å slippe tanken på plutselig å stå alene midt på høyfjellet, eller på skulderen av en motorvei – kanskje dresskledd, og med kun en liten boks skum til å redde seg ut av knipa.

Flere punkterer, færre har reservehjul

Ifølge NAF er punktering en økende assistanseårsak både i Norge og i utlandet. Og når de tradisjonelle reservehjulene forsvinner, blir det stadig vanskeligere for folk å komme seg videre på egen hånd.

– Og de tradisjonelle reservehjulene kommer aldri tilbake. Nå skal det spares vekt, og jeg har selv beregnet at min egen Ford S-Max ville blitt 8.000 kroner dyrere i registreringsavgift bare som følge av vekten av et tradisjonelt reservehjul, påpeker han.

Les også: Stadig flere må ha veihjelp ved punktering

– Men kan run flat-teknologien brukes i dekk som passer på alle biler?

– Grensen går ved 55-profil på dekkene. Blir profilen høyere, klarer man ikke å bygge run flat-dekk med bæreevne nok i sidene. Men på den annen side har vi nå et sortiment som dekker det aller meste, også dimensjonene som leveres på de mest populære SUVene, forklarer han.

Nano-teknologi fjerner varmgang

For vinterdekk i nordisk kvalitet er utviklingstakten litt tregere, men flere dimensjoner er allerede på plass – og resten kommer, tror man hos Gjerde & Byhring AS.

Når lufttrykket forsvinner, blir det sideveggene som må bære bilens tyngde helt uten hjelp av luft. Tidligere var disse bygget svært tykke for å kompensere, men innblanding av topp moderne nano-partikler i gummiblandingen har bidratt til å redusere den interne friksjonen, og dermed varmgangen, i dekkene. Dermed trenger ikke sideveggene å være så mye tykkere enn på et tradisjonelt dekk.

Når lufttrykket forsvinner vil de tynne sideveggene i et tradisjonelt dekk, som det til venstre, gjøre at det kollapser. I run flat-dekket til høyre gjør forsterkningen med nanopartikler i sideveggen at det opprettholder nok stabilitet til å bære vekten av bilen - i det minste til nærmeste verksted. (Foto: Bridgestone)
Når lufttrykket forsvinner vil de tynne sideveggene i et tradisjonelt dekk, som det til venstre, gjøre at det kollapser. I run flat-dekket til høyre gjør forsterkningen med nanopartikler i sideveggen at det opprettholder nok stabilitet til å bære vekten av bilen - i det minste til nærmeste verksted. (Foto: Bridgestone)

Komforten blir heller ikke lidende i samme grad som før. Våre egne erfaringer fra testen tilsier at kanter og hull i veien merkes marginalt bedre, og man får en litt annen støyklang enn med tradisjonelle dekk på grusvei, om enn ikke nødvendigvis høyere lydnivå. På asfalt var forskjellen i støy knapt merkbar.

Oppfører seg udramatisk

I slalomtest uten luft i hjulet var også bilen grei å tøyle. Man merker godt at luften er borte, noe som i og for seg også er greit nok i hvertfall frem til alle nysolgte biler får dekktrykkvarsler ved nyttår. Men den holder sporet og ruller rolig nok til at en forsiktig tur videre ikke bør oppleves som dramatisk – ei heller om man skulle trenge å panikkbremse.

Les også: - Hvorfor har egentlig ikke nye biler reservehjul?

Resultatet av nano-teknologiens inntog i run flat-dekkene blir at man kan kjøre lengre og tryggere uten luft i et moderne RFT-dekk enn tidligere. Maksimalt 80 kilometer distanse i maksimalt 80 kilometer per time, lyder retningslinjene fra EU. Og Eriksen lar det skinne i gjennom at dekkene har mye å gå på i forhold til dette.

Vår lille slalomtest uten luft i hjulene avdekket at bilen fremdeles lystrer, selv om det kjennes at det har skjedd noe med hjulene. Dekktrykkvarsler, som snart blir standard i alle biler, kan være smart for den som heller spiller høy musikk enn følger oppmerksomt med på hvordan bilen har det. (Foto: Tore Robert Klerud)
Vår lille slalomtest uten luft i hjulene avdekket at bilen fremdeles lystrer, selv om det kjennes at det har skjedd noe med hjulene. Dekktrykkvarsler, som snart blir standard i alle biler, kan være smart for den som heller spiller høy musikk enn følger oppmerksomt med på hvordan bilen har det. (Foto: Tore Robert Klerud)

– Men det er selvsagt viktig å kjøre forsiktig, og å komme seg til verksted raskt, understreker han.

– Ja, hva med reparasjon? Det hjelper jo lite om prisen på dekkene er blitt mer spiselig dersom det ikke er mulig å reparere dem på samme måte som et tradisjonelt dekk, og de må byttes ut med et nytt?

– RFT-dekkene kan repareres akkurat på samme måte som ordinære dekk. Det er bare viktig at man gjør det på skikkelig måte, og tar av dekket fra felgen og plugger det innenfra, forklarer Eriksen.

Les også: Her er en annen form for punkteringsfritt dekk