Mercedes ML: Dette kan være full krise på fire hjul

Det skjer noe med gamle drømmebiler når de kommer ned i 50.000 kroner ...

SUV en ML ble en stor suksess for Mercedes da den kom mot slutten av 1990 tallet. Den amerikansk bygde bilen var imidlertid langt fra feilfri, og de første produksjonsårene var det mye å sette fingeren på. På bruktmarkedet her i Norge får du nå noenlunde kurante biler helt ned i 50.000 kroner.
SUV en ML ble en stor suksess for Mercedes da den kom mot slutten av 1990 tallet. Den amerikansk bygde bilen var imidlertid langt fra feilfri, og de første produksjonsårene var det mye å sette fingeren på. På bruktmarkedet her i Norge får du nå noenlunde kurante biler helt ned i 50.000 kroner.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny her er et spørsmål jeg håper du kan se på. For ti år siden hadde vi en Mercedes ML som leiebil en uke i USA, fantastisk bil å cruise rundt med der borte. Har aldri helt klart å glemme den bilen og den dukket opp igjen når vi nå har begynt å diskutere en bil nummer to til familien. Jeg fikk nesten litt sjokk da jeg oppdager hvor billige de har blitt på bruktmarkedet.

Vi skal bruke rundt 50.000 kroner på dette. Skal vi da kjøpe Golf/Polo eller noe fornuftig japansk, eller skal vi trå til og kjøpe en ML? De billigste koster rundt 50.000 kroner nå og ser ikke ut som noen skrothauger likevel. Jeg må legge til at denne bilen ikke skal kjøres veldig mye, men vi trenger to biler fordi kona jobber til litt ukurante tider. Jeg kjenner at det frister utrolig mye mer å kjøpe stor luksus-SUV enn noe lite og fornuftig. Har også gode erfaringer med Mercedes, familiebilen er en E-klasse stasjonsvogn fra 2004. Vennlig hilsen Øyvind.

Benny svarer:

Hei Øyvind. Dette var en klassisk og god problemstilling. Jeg tror knapt det kan være en eneste bilinteressert person i Norge som ikke en eller annen gang har gått å grublet på akkurat dette. Skal man tenke fornuftig og kjøpe mest mulig "safe" bil – eller ta sjansen på å kjøpe noe med langt mer morofaktor til samme prisen.

Jeg har fått mange slike spørsmål opp gjennom årene. Noen ganger føler jeg meg nesten litt kjip når jeg løfter den fornuftige pekefingeren og ramser opp argumenter for å kjøpe den trygge og fornuftige bilen. For rasjonelt og fornuftig sett er nok det dessverre det "smarteste" de aller fleste gangene. Men så spørs det naturligvis også hvordan du definerer smart – skal det bare handle om fornuft og kostnader?

For å ta det negative først: ML til 50.000 kroner betyr en 14–15 år gammel bil som gjerne har gått mellom 250.000 og 350.000 kilometer. Det i seg selv er god grunn til at varsellampene begynner å blinke. I tillegg var dette på ingen måte verdens beste bil da den kom mot slutten av 1990-tallet. Jeg må nesten også legge til at det er en kostbar bil å ha på verkstedet. Som du skjønner: Her kan regningene fort begynne å komme, og de kan også bli store.

ML eller BMW X5 – hva er det beste bruktkjøpet?


Full krise på fire hjul

Gamle biler av denne typen er nemlig som regel ikke så dyre å kjøpe. Men til gjengjeld kan de vært svært dyre å eie. Derfor MÅ du ta høyde for at det vil komme påkostninger. Du må ha en familieøkonomi som tåler det, hvis ikke kan et slikt kjøp bli starten på mange bekymringer og søvnløse netter.

Generelt anbefaler jeg å styre unna biler fra før 2002, etter dette ble kvaliteten langt bedre. Men da er vi nok et godt stykke unna ditt budsjett.

Det at dere ikke skal bruke bilen så mye er helt klart positivt. Da er høy kilometerstand også mindre viktig. Jeg ville derfor ikke vært redd for det, forutsatt at bilen er godt holdt og i god stand. Du må sjekke nøye alle elektriske funksjoner, bærekuler og endeledd. Hvis bilen har luftfjæring, virker den som den skal? Når den ryker, blir det nemlig svært kostbart. Det samme gjelder for turboen i dieselbilene.

Sjekk også slitedeler, når var bremser sist skiftet? Det kan også være greit at dekkene ikke synger på siste verset, fire – eventuelt åtte – nye dekk på en slik bil koster også en ganske betydelig sum.

ML i denne prisklassen kan være alt fra ganske pent behandlede biler med fersk EU-kontroll – til full krise på fire hjul. De siste skal du holde deg langt unna! Sjekk nøye historikken til bilen. Få eiere og et komplett servicehefte er en stor, stor fordel. Hvis det er fem år siden den var på service og det er EU-kontroll i neste måned – da ville jeg gått videre og sett på noe annet.

Som du skjønner: Jeg liker tanken og skjønner at det frister. Men gjør i alle fall alt du kan for å unngå at dette også gir deg store bekymringer og store utgifter.

Lykke til!

Les mer om denne ML-en i Brooms bruktbilguide – klikk her:


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:



LES OGSÅ: Hva er verst for bruktbilen – alder eller kilometer?