Adaptiv cruise control: Dette kan virkelig være kjekt å ha

Dessuten kan det forhindre kollisjoner og ulykker.

Dette er symbolet for adaptiv cruise control   kort fortalt at bilen din holder konstant avstand til den foran, uansett om den gasser på eller bremser ned.
Dette er symbolet for adaptiv cruise control kort fortalt at bilen din holder konstant avstand til den foran, uansett om den gasser på eller bremser ned.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Har akkurat lest et interessant svar du har gitt vedrørende parkeringssensorer i bil. Her er noe jeg går og lurer litt på om dagen: Anbefaler du at man tar med adaptiv cruise control når man kjøper nybil? Kan du si litt om hvordan dette systemet fungerer og om det virkelig gir mening, bortsett fra at det er kult å ha? Takk for en god spalte, forresten! Hilsen Anders.

Benny svarer:

Hei Anders. Adaptiv cruise control, eller radarbasert fartsholder eller alt hva det nå kalles – kjært barn har som kjent mange navn. Dette er noe som er skikkelig i skuddet. Det startet på de aller mest eksklusive bilene, nå så jeg det sist i en Kia til litt over 300.000 kroner. Det er i ferd med å bli ekstrautstyr på biler i de aller fleste prisklasser.

Jeg må vel innrømme at jeg er såpass konservativ at jeg tenkte "Jaha, hva skal vi egentlig med det ..." første gangen jeg leste om dette. Jeg er litt grunnleggende skeptisk til alt som tar bort fokuset fra det å kjøre bil. Men samtidig ser jeg at dette er både komfortabelt, smart – og også kan hindre smeller og ulykker i trafikken.

Kort fortalt fungerer dette slik at en sensor i fronten av bilen måler avstanden til bilen foran. Du kan selv stille inn hvor du mye avstand du ønsker, det er jo blant annet viktig i forhold til hvor fort du kjører. Dessuten stiller du inn en maks-hastighet.

Nå du så trykker på knappen og aktiviserer systemet, vil bilen din holde denne avstanden til bilen foran. Når den bremser, vil bilen din automatisk også bremse. Når den gasser på, vil bilen din gjøre det samme.

LES OGSÅ: – Kan jeg spare penger og montere selv?

Bedre flyt

Det er særlig i kø dette kan være gull verdt, du slipper unna en masse gassing og bremsing selv. Og er du uoppmerksom og fikler med en CD eller kaffekoppen – ja da reagerer bilen før noe galt rekker å skje.

Ute på landevei eller motorvei har det etter min mening litt mindre verdi – men det kan naturligvis være smart der også.

Noe du veldig fort merker når du bruker cruise control mye, er hvor ujevnt mange kjører. De kommer kanskje feiende forbi deg, noen minutter senere tar du dem igjen og må kjøre forbi selv. Så går det ikke lenge før de er der igjen.

Slik sett vil trafikken flyte mye bedre hvis mange bruker cruise control. Og har du adaptiv i tillegg, får du rett og slett litt ekstra hjelp av bilen til å holde riktig avstand.

Håper dette er oppklarende, jeg anbefaler deg absolutt å teste en bil med dette på plass før du eventuelt bestemmer deg.

Beste bruktbilkjøp? Sjekk kalenderen!

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:



LES OGSÅ: Hva er verst for bruktbilen – alder eller kilometer?