Johnny Ingebrigsten fra Skotfoss har siden 2004 vært utestengt fra sitt lokale postkontor på Skotfoss. Posten innrømmer at det er en pinlig sak for dem.
Johnny Ingebrigsten fra Skotfoss har siden 2004 vært utestengt fra sitt lokale postkontor på Skotfoss. Posten innrømmer at det er en pinlig sak for dem.

Johnny (41) har vært utestengt fra Posten i ti år

Selv om Posten plikter å være tilgjengelig for alle, har de gjort lite med klagebrevene Johnny Ingebrigtsen har sendt siden 2004.

Av Lene Dreyer

– Jeg må banke på vinduet for å få kontakt med de ansatte, og jeg må gi fra meg kort og pinkode hvis jeg skal betale noe. Jeg får heller ikke hentet pakker, forteller Johnny Ingebrigtsen (41) fra bygda Skotfoss i Telemark.

Posten fraskriver seg ansvaret

Da det lokale postkontoret ble lagt ned i 2004 ble det erstattet med Post-i-butikk som drives av den lokale kiosken. Men Posten Norge stilte den gang ingen krav til at det nye lokalet måtte være tilgjengelig for alle.

I snart ti år har Johnny sendt årlige klagebrev til Posten Norge, til ingen nytte.

– Posten har skjøvet ansvaret over på huseier og på de som driver kiosken, men det hjelper jo ikke meg så lenge ingenting skjer, sier Johnny.

Les også: – Huskjøp er en risikosport

– Posten har ansvaret

Johnny får full støtte fra Likestillings- og diskrimineringsombudet, Sunniva Ørstavik.

– Dette er egentlig en enkel sak. Posten har ansvaret for å gi tjenester til hele befolkningen, og da må de velge leverandører som er tilgjengelig for alle, også de i rullestol, sier hun.

Høsten 2012 overtok Stian Johnsen og Kenneth Rønningen driften av kiosken og Post-i-butikktjenesten. De har jobbet hardt med å få på plass en handikaprampe uten at Posten har bidratt.

– Vi har gjort det vi har kunnet for å få det til sammen med huseier, men vi har på følelsen at Posten har lagt alt ansvaret over på oss, sier Johnsen.

– Det er jo klassisk at folk prøver å legge ansvaret over på hverandre, men her er det helt klart Posten som er ansvarlig, understreker Sunniva Ørstavik.

Les også: Vaskebyrået byttet ut dyre vinglass med Ikea-glass

Huseier fikk det travelt

Da Johnny kontaktet «TV 2 hjelper deg» hadde en handikaprampe vært på plass i to-tre måneder. Rampa kunne imidlertid ikke brukes ettersom den manglet litt sement og dermed hang i løse lufta.

«TV 2 hjelper deg» kontaktet huseier Hans Halvard Sørensen. Han ville ikke intervjues, men fikk det veldig travelt. I løpet av et halvt døgn hadde han ferdigstilt rampa.

– Ting skjer fort når man kontakter media, sier Johnny og smiler. Samtidig synes han det er mildt sagt merkelig at Posten ikke har klart å få på plass en rampe siden de la ned det lokale postkontoret i 2004.

– En pinlig sak

– Dette er en pinlig sak for oss, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten Norge når vi møter henne sammen med Johnny Ingebrigtsen.

Johnny spør om Posten i det hele tatt stiller krav til lokalene før de etablerer Post-i-butikk, og får til svar at Posten siden 2012 ikke har signert noen kontrakter uten at lokalet er tilgjengelig for alle.

– Det var jo i seneste laget, men bedre sent enn aldri, sier Johnny.

Pressesjefen innrømmer videre at de burde lagt et vesentlig større press på saken i Skotfoss og oppfordrer andre som måtte oppleve det samme om å kontakte Postens kundeservice.

– Ingen skal måtte oppleve det du har opplevd, sier Hilde Ebeltoft-Skaugrud.

Les også: Selger ulovlig undervisning for millioner av kroner

Posten har brutt konsesjonen

Johnny og «TV 2 hjelper deg» tar turen videre til Samferdselsdepartementet der vi møter statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp). Han er ikke imponert over Posten i denne saken og viser til konsesjonen fra 2007 der Posten er forpliktet til å sørge for tilgjengelighet for alle.

Bartnes forteller videre at de nå vil forenkle klageadgangen for mannen i gata.

- Vi jobber med et system som skal gjøre det enklere for enkeltpersoner å klage inn saker til Post- og teletilsynet, slik at tilsynet kan pålegge Posten å utbedre slike saker, sier Bartnes.

- Da håper jeg at folk klager når de trenger det, avslutter Johnny, som tross alt er glad for å vinne fram selv om han mener det burde vært unødvendig å vente i nesten ti år.

Les flere forbrukersaker hos «TV 2 hjelper deg»