Tesla går så det suser   og suksessen blir nå verdsatt til nesten utrolige 120 milliarder kroner. Norge er så langt et av de største markedene for superelbilen Model S.
Tesla går så det suser og suksessen blir nå verdsatt til nesten utrolige 120 milliarder kroner. Norge er så langt et av de største markedene for superelbilen Model S.

Tesla: Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner

De som kjøpte aksjer tidlig i år har femdoblet pengene sine.

Amerikanske Tesla er i ferd med å bli en skikkelig eventyrhistorie.

Da gründeren Elon Musk dro i gang sin svært ambisiøse elbil-satsing, var det ikke mange i bransjen som hadde særlig tro på at han ville lykkes.

Nå har pipa virkelig fått en annen lyd. Tesla klarer ikke å levere nok biler til å dekke etterspørselen og i kapitalmarkedet har selskapets markedsverdi for første gang passert 20 milliarder dollar - eller rundt 120 milliarder norske kroner!

Den store testen

Å utfordre de etablerte bilprodusentene med en helt ny merkevare ble i utgangspunktet sett på som nesten umulig.

Den store testen for Teslas del vil bli om de klarer å ta steget fra å være en liten nisjeprodusent - til å komme opp i større volumer. Ut fra utviklingen aksjekursen, kan vi lese at stadig flere tror de vil klare det.

SE VIDEO: Venter eksplosjon av elbilsalget

Volummodell

I år skal Tesla levere ut 21.000 eksemplarer av sin Model S, et par tusen av dem skal også komme til Norge. Neste år er målet å doble produksjonen.

Tesla har også en litt mer høybygget Model X med firehjulstrekk på gang - og dessuten planlegger de en mindre og billigere bil som virkelig skal bli volummodellen.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

Toppscore i krasjtest

Selskapet blir stadig oftere sammenlignet med Apple. De har kommet inn med avansert teknologi og et helt nytt tankesett - og klart å revolusjonere en bransje som tradisjonelt er svært konservativ.

Det gjorde selvfølgelig ikke noe at de også fikk toppscore i sin første krasjtest av Model S - den imponerte stort da den gikk gjennom krasjtest-programmet til U.S. National Highway Traffic Safety Administration i sommer.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Norges første Tesla-forhandler ligger på  Alnabru i Oslo - der er det travelt om dagen.
Norges første Tesla-forhandler ligger på Alnabru i Oslo - der er det travelt om dagen.



Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje

Tesla Model S Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk. Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer Priser: 60 kWh - 446.000 kroner 85 kWt - 506.000 kroner Performance - 595.000 kroner Signatur - 620.200 kroner Signatur Performance - 679.000 kroner Rekkevidde: 60 kWh: 370 km 85 kWh: 480 km 0-100 km/: 60 KWh: 6,2 sekunder 85 kWh: 5,6 sekunder Performance: 4,4 sekunder

Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk.

Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer

Priser:

60 kWh - 446.000 kroner

85 kWt - 506.000 kroner

Performance - 595.000 kroner

Signatur - 620.200 kroner

Signatur Performance - 679.000 kroner

Rekkevidde:

60 kWh: 370 km

85 kWh: 480 km

0-100 km/:

60 KWh: 6,2 sekunder

85 kWh: 5,6 sekunder

Performance: 4,4 sekunder

De første Tesla Model S-bilene har blitt overlevert til sine norske kunder hos Tesla-forhandleren på Alanbru i Oslo. Utover høsten kommer de store leveransene.
De første Tesla Model S-bilene har blitt overlevert til sine norske kunder hos Tesla-forhandleren på Alanbru i Oslo. Utover høsten kommer de store leveransene.


LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil" – OG er gjeldfrie