Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre år har gått siden Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Det utløste i starten mye usikkerhet rundt merkets framtid.

I Sverige er det meste som før, selv om toppsjefen nå sitter i Kina. Men de neste årene kommer det til å skje veldig mye, både hos Volvo og Geely.

Forlenget liv

Blant annet skal Volvo begynne å produsere biler på to helt nye fabrikker i Kina. De er også sterkt delaktige i utviklingen av helt nye bilmodeller under Geely-navnet.

Å utnytte Volvos teknologi og ikke minst kompetanse i Kina er helt tydelig viktig for Geely. Blant annet er det kjent at flere Volvo-modeller skal få forlenget liv i Kina, etter at produksjonen i Europa opphører.

LES OGSÅ: Audi lanserer "Kina-modell" i Norge

Gi et forsprang

En av dem er SUV-en XC90 som nå snart er moden for pensjonering. Men integrasjonen mellom Volvo og Geely går lenger enn som så.

De driver nå både forskning og utvikling sammen. Volvo har stolte tradisjoner på blant annet kollisjonssikkerhet, et område der de fleste kinesiske bilprodusentene fortsatt har mye å hente.

Geely håper dette vil kunne gi dem et forsprang på mange av de lokale konkurrentene – og det må absolutt til hvis de skal klare å innfri målene sine.

LES OGSÅ: Historiens største oppgradering fra Volvo

Kinas største eksportør

Geely har nemlig som ambisjon å bli Kinas største eksportør av biler – i tillegg til å ha en høy markedsandel hjemme.

På toppen av dette kommer så at Volvo etter planen skal doble sitt salg innen 2020 – opp til 800.000 biler. Lykkes alt dette, vil Geely i løpet av få år gå fra å være en ganske ubetydelig aktør, til å bli en av verdens største bilprodusenter.

Ny XC90: Nå er testingen i gang – les mer her


Dette er den ene av Volvos to nye fabrikker i Kina, den ligger i Chengdu, sør-vest i landet. (Foto: Scanpix)


LES OGSÅ: Volvo-sjefen måtte gå