Den gjør 0 100 km/t på 3,1 sekunder og har toppfart på 318 km/t. Ikke rart Broom Benny sover dårlig natten før han skal ut på bane med denne!
Den gjør 0 100 km/t på 3,1 sekunder og har toppfart på 318 km/t. Ikke rart Broom Benny sover dårlig natten før han skal ut på bane med denne!

Porsche 911 Turbo: Du sover ikke godt før du skal råkjøre med denne!

Broom-Benny er i Tyskland og kjører fort. Seriøst fort!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porsche 911 har en av de sterkeste merkevarene innenfor bilbransjen. En ikonisk bilmodell som har vært med oss i flere tiår – og som fortsatt holder konkurrentene på en armlengdes avstand.

Bare 911 er 911 – men så har da Porsche også vært utrolig flinke til å oppgradere og holde den moderne – selv om designet er tro mot tradisjonene.


Noe ekstra

"Vanlig" 911 er gromt nok for de fleste av oss, men de som virkelig vil ha noe ekstra har helt siden 1970-tallet kunnet velge Turbo-utgaven. Nå er det like før Porsche slipper to helt ny versjon med ekstra pustehjelp: Turbo og Turbo S.

I den forbindelsen har de invitert et lite utvalg biljournalister til Tyskland for å teste – blant dem er vår egen bilekspert Benny Christensen.

LES OGSÅ: Nærmer seg 40 - men har aldri vært sprekere

Forskjell på folk

Så mens min bilkjøring i dag begrenser seg til å kjøre og hente ungene i barnehagen (med 140 dieselhester), vil jeg tro Benny har det noen hakk morsommere i Tyskland der han kan velge mellom 520 hestekrefter (Turbo) og 560 hestekrefter (Turbo S).

Det er på tide å finne ut hvordan han har det – jeg plukker opp telefonen:

LES OGSÅ: Denne Porschen kan være et veterankupp

Skjelven i beina

Ring, ring:

– Hei, Knut! Passer veldig bra at du ringer akkurat nå. Jeg har gjort unna min første runde med banekjøring og står her lett skjelven i beina og med svette håndflater. Fy flate for en bil!

– Det er såpass, ja?

– Ja, det er absolutt såpass! Dette er en av de sprekeste bilene jeg noen gang har kjørt. Den gjør 0–100 km/t på 3,1 sekunder. Tre-komma-en-sekunder! Og når Porsche tar sjansen på å slippe oss ut på bane med frie tøyler får man naturligvis testet akkurat det i praksis. Jeg har kjørt mange morsomme biler etter hvert, men dette er virkelig noe helt i særklasse, sier en lett andpusten Benny.

Det er en jobb det også - å teste nye Porsche 911 Turbo på bane i Tyskland. Broom-Benny koser seg stort!
Det er en jobb det også - å teste nye Porsche 911 Turbo på bane i Tyskland. Broom-Benny koser seg stort!

LES OGSÅ: Her er en pickup som kjører fra de fleste

– Grugledet meg

– Men stemmer det at du dro nedover i går? Da har du vel hatt en god natts søvn før banekjøringen?

– Jo da, vi reiste ned i går. Jeg kan ikke klage på verken rommet eller sengen, men jeg har absolutt hatt bedre netter. Jeg ble liggende og tenke på bilen og det som ventet meg – altfor lenge. Banekjøring med en så heftig bil er jo ikke bare utrolig moro – det er ganske krevende også. Jeg lå og grugledet meg, og har nok sovet mye bedre i teltet mitt i Femundsmarka enn jeg gjorde på det tyske godset Porsche har innlosjert oss på.

– Men du, håper det ikke høres ut som jeg klager, for det er absolutt ikke meningen. Det er en stor opplevelse dette!

Flat pedal

– Jeg husker fortsatt første gangen jeg kjørte en 911 Turbo. Da var jeg 22–23 år gammel og bilmekaniker. Skulle avbalansere hjulene på det jeg trodde var en "vanlig" 911. Først måtte jeg naturligvis ta en prøvetur – for å sjekke ut hvordan det virket i praksis.

– Jeg hoppet inn kjørte ut på veien og ga flat pedal. Jeg skal hilse og si at jeg fikk sjokk! Det gikk noe så inn i hampen, og i motsetning til bilen jeg tester nå var det ikke akkurat veldig mange elektroniske hjelpemidler som slo inn og temmet det hele. Den bilen kunne virkelig være farlig for sjåfører som ikke klarte å holde seg i skinnet, forteller Benny.

Flytte til USA? Da kan du gå bil-amok!

Ikke brutal

– Men nok om det! Nå kjører jeg altså den splitter nye, og selv om forventningene til en sånn bil er store, må jeg si at denne overgår det jeg hadde ventet. Det er rett og slett en racerbil med alt som hører med til det – samtidig som den faktisk også fungerer helt fint til vanlig kjøring.

– Da føles den slett ikke brutal. Komforten er overraskende god og den er utrolig mye mer lettkjørt enn 1991-modellen jeg har stående hjemme i garasjen. Så er den da også utrolig mye mer avansert, med en masse duppeditter som er med på hjelpe deg som sjåfør.

Savner litt

– Så det er nesten så du kan låne den bort til svigermor også?

– Nesten! Men jeg ville absolutt advart henne om å ikke trå hardt på gassen. For da skjer det ting og det skjer fort! Banekjøringen avslører at den tåler utrolig mye juling, jeg trakk meg i alle fall lenge før bilen var ved yttergrensene sine. Den kan kjøres utrolig fort, samtidig som du som sjåfør føler at du har full kontroll. Porsche har alltid laget biler for dem som liker å kjøre bil. Det gjør de fortsatt.

– Kall meg gjerne gammeldags, men det eneste jeg kanskje savner litt er den primitive råskapen vi fant i de tidligere utgavene av 911 Turbo. Når det føltes som forhjulene lettet når du ga full gass. Den følelsen er blitt borte nå. Men det er vel bare et tegn på at verden går videre!

Coupe til 50.000,-? Klart det er mulig!

Kunne hatt begge

– Jeg har sittet og tenkt litt på at min gamle 91-modell og denne nye Turboen egentlig er så forskjellige biler at jeg godt kunne hatt begge to. "Gamlingen" for å ta fine søndagsturer og putre rundt på småveier. Den nye når jeg virkelig ville få opp adrenalinet eller ta meg en snartur til Tyskland for å kjøre litt på autobahn. Men det er dessverre en liten detalj som stopper den planen, sier Benny.

– Og hva er det?

– Jo, det skal jeg fortelle deg. Turbo koster fra 2,1 millioner kroner. 2,4 hvis du vil ha Turbo S. Og da sliter jeg dessverre litt ... Men det koster jo ikke noe å leke seg med tanken, jeg tror jeg skal fortsette å gjøre det litt til, jeg!

Benny kommer naturligvis tilbake med full test på Porsche 911 Turbo når han er tilbake i gamlelandet igjen.

Håp likevel? Her er Porschen for deg med lite penger og dårlig syn

Den er knall rød - og innehaver av ikke mindre enn 520 eller 560 hestekrefter. Porsche er klar med Turbo-utgaven av siste 911, du får den både i
Den er knall rød - og innehaver av ikke mindre enn 520 eller 560 hestekrefter. Porsche er klar med Turbo-utgaven av siste 911, du får den både i


LES OGSÅ: Sportsbilen som også er vinterbil