Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.
Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.

50.000 kan gi deg en fin bil – eller masse problemer

Eller noe midt imellom. Det gjelder å vite hva du gjør.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Rett på sak: Får man fortsatt en fin bruktbil til 50.000 kroner eller må jeg oppjustere beløpet siden sist jeg kjøpte bil?

Det er snart fem år siden og jeg har hatt fint lite problemer og utgifter disse fem årene. Derfor frister det å gjøre det igjen! Hilsen Eskil.


Benny svarer:

Hei Eskil. Sånne spørsmål er sannelig ikke enkle å svare på. Det vil si: Her er det egentlig mange svar, jeg skal gjøre et forsøk på å gi deg noen av dem.

Først må jeg si at ja – det er absolutt mulig å få en fin bil til 50.000 kroner. I alle fall hvis du med "fin" mener en bil som er pent behandlet og som bærer preg av det, både innvendig, utvendig og ikke minst teknisk sett. Og en bil som har gode forutsetninger for å ikke gi deg mange ubehagelige overraskelser de første årene.

I motsatt ende er det også fullt mulig å bruke 50.000 kroner på bil og i praksis kjøpe seg en mengde med bekymringer og utlegg. Denne prisklassen er nemlig full av potensielle fallgruver, her skal du vite hva du gjør.

Utgangspunktet for et så problemløst bilhold som mulig i denne prisklassen er å kjøpe en relativt enkel og slitesterk bil, en bil som er kjent for god kvalitet og bra driftssikkerhet. Den bør være så ny som mulig og ikke ha gått en halv million kilometer. Mye fancy utstyr er heller ikke lurt, da blir det mer som kan gå i stykker. Japanske og til dels koreanske biler er generelt smart her. Men du kan også oppleve å få franske og enkelte tyske merker svært rimelig på bruktmarkedet.

Det er lurt å se etter modeller som ikke alle andre har lyst på. Da blir sjansen for å gjøre ekstra gode kjøp også bedre. Populære bruktbiler holder seg gjerne uforholdsmessig godt i pris, du gjør klokt i å tenke litt alternativt.

Dessuten er det lurt å bruke litt tid på selve utvelgelsen. Følg med i markedet, sjekk hva biler går for og vær klar til å slå til kjapt hvis det dukker opp noe som ser veldig interessant ut. Så god servicehistorikk som mulig er viktig her, gjerne også en fersk EU-kontroll. En-eiers biler som har stått i garasje og blitt skikkelig godt passet på og fulgt opp, kan være veldig smart.

LES OGSÅ: Hva er verst for en bruktbil – alder eller kilometer?

Smart – og kjedelig

I motsatt ende av skalaen finner vi typisk en bil fra et av de tyske premiummerkene, Audi, BMW eller Mercedes. Her betaler du i praksis "status-tillegg" for bilen. Det er mulig du synes det er stas i nabolaget eller når du skal hente poden på skolen, men økonomisk sett er det sjelden lurt. Her blir gjerne både alder og kilometerstand høyere enn om du velger et mer folkelig merke. Dermed øker også risikoen for at ting går i stykker.

Her blir verkstedbesøkene gjerne også dyrere. Jeg får ganske mange spørsmål om gamle luksusbiler som BMW 7-serie, Mercedes S-klasse og Audi A8. "De er jo så rimelig nå", er blant kommentarene. Jeg skjønner jo at det frister, men kjøper man en sånn bil, skal man sannelig vite hva man gjør.

En ting er nemlig at det er billig å kjøpe dem. Det er greit nok. Men det blir etter all sannsynlighet ikke billig å eie dem. Dermed må du regne med at det blir et kostbart bilhold uansett, over litt tid.

Min lille "fasit" er derfor å tenke smart (og sikkert litt kjedelig også) framfor å gå for en bil med høy morofaktor – i alle fall hvis poenget er et mest mulig forutsigbart og rimelig bilhold. Gjør du det, er det absolutt mulig å fortsatt finne en fin bruktbil til 50.000 kroner.

Disse SUV-eierne er mest fornøyd – les mer her:

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: