NYSGJERRIG: Her undersøker den nysgjerrige isbjørnen Kystvaktens Lynx-helikopter som måtte nødlande på Nordaustlandet på Svalbard. (Foto: Forsvaret)
NYSGJERRIG: Her undersøker den nysgjerrige isbjørnen Kystvaktens Lynx-helikopter som måtte nødlande på Nordaustlandet på Svalbard. (Foto: Forsvaret)

Kystvakthelikopter måtte nødlande på Svalbard

Mannskapene som passet på Lynx-helikopteret etter nødlandingen, fikk besøk av nærgående isbjørn.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Kristian Ervik

Hendelsen skjedde forrige søndag, men ble først gjort kjent av Forsvaret for få dager siden.

Nærgående isbjørn

Ifølge presse-og informasjonsoffiser Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) er det svært krevende forhold i området hvor Lynx-helikopteret måtte nødlande.

– Det er krevende klimatiske og topografiske forhold. Dette skjedde på Nordaustlandet – langt fra Longyearbyen, sier Moen til TV2.no.

Det var på ettermiddagen søndag 11. august at helikopteret, som er stasjonert på KV Nordkapp, var ute på et navigeringstokt. Piloten oppdaget at alt ikke var som det skulle i maskineriet og startet derfor prosedyrene for kontrollert nødlanding.

Presseoffiser ved Forsvarets operative hovedkvarter, major Ivar Moen. (Foto: Forsvaret)

I henhold til prosedyren dumpet piloten rundt et halvt tonn drivstoff før helikopteret nødlandet på bakken. Ingen ble skadet i hendelsen.

Til tross for at det er svært vanskelige sambandsforhold for radiokommunikasjon i området, fikk fartøysjefen kontaktet KV Nordkapp som lå i nærheten.

I tillegg ble Sysselmannen på Svalbard involvert i operasjonen for å hente ut Lynx-helikopteret.

Mannskaper fra Forsvaret holdt vakt ved helikopteret mens man ventet på deler og mekanikere fra fastlandet. En av utfordringene var svært nærgående isbjørner.

– Isbjørn dukket opp ved helikopteret. De var sultne og nærgående, men våre folk ble instruert av Sysselmannens mannskaper i hvordan de skulle forholde seg og eventuelt når de kunne løsne skudd, sier Moen.

Undersøkelseskommisjon

– Det har vært en svært krevende operasjon for å hente helikopteret til skipet igjen.

NÆRGÅENDE: Her er en av de nærgående isbjørnene som lusket rundt helikopteret på Svalbard. Bildet er tatt av mannskapene som passet på helikopteret mens de ventet på reservedeler. (Foto: Forsvaret)

Mandag og tirsdag 12. og 13. august ble det transportert mekanikere og materiell til havaristedet. Etter reparasjoner og tester fikk helikopteret tillatelse til å fly ut igjen til kystvaktskipet Nordkapp.

Lynx-helikopteret ble fraktet tilbake til fastlandet og videre via landeveien til Sørreisa hvor det nå blir undersøket.

Forsvaret har nedsatt en undersøkelseskommisjon for å finne ut hva som gikk galt.

Ifølge Forsvaret har ikke drivstoffet som ble dumpet fra helikopteret utgjort noen miljøfare.

Lynx-helikopteret er utstasjonert på kysvaktskipet KV Nordkapp. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. (Foto: Forsvarets mediesenter / Theis Roksvåg Pedersen)

Skal erstattes

Lynx-helikoptrene fra den britiske helikopterprodusenten Westland, har vært en del av det norske forsvaret siden begynnelsen av 1980-årene.

Helikoptrene er blant annet utstasjonert på Kystvaktens Nordkapp-fartøyer.

I 2001 ble det besluttet å erstatte de seks aldrende helikoptrene med 14 nye NH90-helikoptre tilpasset de nye fregattene.

Etter flere forsinkelser er det fortsatt uklart når alle Lynx-helikoptrene kan byttes ut.

Kystvaktens helikoptre brukes til å rekognosere større havområder og identifisere fartøyer.