Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Få biler har preget det norske gatebildet sterkere de siste tiårene enn Volkswagen Passat. Vi har kjøpt over 124.000 eksemplarer av den - og det er langtfra over ennå.
Få biler har preget det norske gatebildet sterkere de siste tiårene enn Volkswagen Passat. Vi har kjøpt over 124.000 eksemplarer av den - og det er langtfra over ennå.

VW Passat: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Nå fyller den rundt år - vi tar en titt på alle generasjonene.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kommer fra Tyskland, men har litt nesten like norsk som brunost og skismurning fra Swix.

Bilen har liksom blitt selve symbolet på norsk familielykke og få – om noen – biler har vel fraktet flere bleiepakker til de norske hjem og flere småtasser i parkdress til og fra barnehagen – enn nettopp VW Passat.

Den kom i salg første gang i juli 1973. Altså for 40 år siden. Bilen har vært en stor suksess i like mange år.

Vi synes derfor at det er vel verdt å stoppe opp et lite øyeblikk for å ta et tilbakeblikk – en liten nostalgisk historietime i Passatens tegn – ved å se på de etter hvert mange generasjonene. Syv i tallet så langt. Til sammen har de solgt så mye som 124.470 eksemplarer her hjemme i Norge. Det er det ikke mange bilmodeller som kan vise maken til!

Er du klar for å mimre litt?


VW Passat B1:

VW Passat B1 . Det var denne som dro i gang det hele i 1973.

Antakelig ganske usikre etter floppen med modellen K70, presenterte VW-ledelsen nykommeren for en samlet motorpresse i mai 1973. I juli samme år fikk de første kunde overrakt sine biler.

Den Italiensk-designede Passaten kom først i to- og firedørs-utgaver. Etter ett år kom stasjonsvognutgaven, kalt Variant, før til slutt en kombi-coupe med stor bakluke kom.

Bilen deler mye av teknikken med Audi 80.

I 1977 får Passat en faclift, med støtfangerne laget av plast og noen endringer i fronten. Allerede i 1978 fås den med dieselmotor.

Bilen ble produsert mellom 1973 og 1980 i ca. 2,5 millioner eksemplarer og var en suksess fra dag én.

Sjekk ut Håkons 1975 modell VW Passat her:


VW Passat B2:

Andre generasjon av VW Passat ble en verdensbil og er den mest produserte utgaven.

I 1980 er det klart for andre generasjon VW Passat. Dette ble en verdensbil og man produserte den ikke lengre bare i Tyskland. Både Belgia, Spania, Brasil, Japan og Sør-Afrika og Mexico bidro også.

Passat fikk i denne generasjonen for første gang firehjulstrekk. Den kunne også leveres med turbodieselmotor og ikke minst en femsylindret bensinmotor i topputgaven.

En firedørsutgave – Santana – kom også og var en viktig bil for å få VW inn på det voksende kinesiske markedet hvor den var en stor suksess og ble produsert helt fram til 2012.

Santana medregnet ble det bygget 5,5 millioner av denne Passat generasjonen og det er med det den til nå mest solgte.

VW Passat B2: Nå blir denne veteranbil


VW Passat B3:

Tredje generasjon VW Passat var den uten grill...

Tredje generasjon av Passat kom i 1988, og er kanskje mest kjent som den uten tradisjonell grill i fronten. Utseendet var omdiskutert og mange mente at den var litt rar. Men den solgte godt allikevel.

Den bød også på en annen Passat-revolusjon. Nemlig at den ikke lenger var å få som kombi-coupe. Nettopp det som på mange måter hadde vært Passat-kjennetegnet. Nå fikk man den kun som firedørs og som stasjonsvogn.

Toppmodellene fikk også nye motorer i form av enten den nye VR6-motoren på 2,8 liter eller den kompressormatede G-60 motoren. Da ble Passaten plutselig et lite råskinn. Denne generasjonen utmerket seg også ved at den hadde svært god innvendig plass, på det punktet matchet den flere biler en klasse over.

VW EA266: Kunne blitt en av verdens mest solgte biler

VW Passat B4:

I 1993 kom den tradisjonelle grillen i fronten tilbake på fjerde generasjon av VW Passat

Så begynner VW å jukse. B4 – som kom i 1993 – er ingen nye generasjon av VW Passat, men en stor facelift av B3-versjonen.

Det mest iøyenfallende er at den tradisjonelle grillen nå er tilbake. Visstnok for å opprettholde familielikheten til de andre modellene – at alle har samme "fjes"

Dette er også bilen som er først ute med den etter hvert legendariske Turbo Direct Injection motorene – som vi kjenner som TDI i dag.

En motor som overrasket med kombinasjonen høyt dreiemoment og lavt forbruk. Den ga det å kjøre dieselbil en ny dimensjon og brukes mye i videreforedlet utgave.

Ca 700.000 biler ble produsert av denne, fram til 1996.

VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om


VW Passat B5:

Femte generasjon VW Passat ble solgt i mer enn 4 millioner eksemplarer.

I 1996 ble femte generasjon VW Passat introdusert. Om de hadde "jukset" litt med forrige generasjon – så var i alle fall dette en helt ny bil.

Ikke bare det. Den satte ny standard i klassen og nærmet seg faretruende Audi når det gjaldt både design, utstyr, kjøreegenskaper og komfort. Interiørdesign og materialkvalitet sendte konkurrentene rett i skammekroken. En bil som Opel Vectra virket ti år eldre, sammenlignet med Passaten.

I tillegg var karosseriet nå galvanisert. Var det egentlig vits å betale ekstra for å få en Audi – når en VW så slik ut? Diskusjonene gikk høyt.

Dessverre slet VW med en del kvalitetsproblemer rundt denne tiden. Uten at det så ut til å dempe salget nevneverdig.

I 2001 kom en faclift – ofte kalt B5,5 – med kun mindre endringer. Over fire millioner eksempler ble produsert av B5 og B5,5 fram til 2006.

Les mer om denne i vår bruktbil-guide, her:


VW Passat B6:

Med sjette generasjon bød VW Passat på et stilskifte.

Sjette generasjon VW Passat kom i 2006 og bød på et markant stilskifte rent designmessig. Nytt er det også at den ikke lengre delte plattform med konsernbror Audi A4, men ble bygget på en modifisert plattform fra VW Golf 5.

Dette er fortsatt en populær familiebil over det ganske land og vi vil nok se disse på veiene i mange år framover.

i 2008 lanserer VW en helt ny utgave av VW Passat – primært beregnet på det viktige amerikanske markedet. Nemlig firedørs coupeen Passat CC.

Dette er også den første VW Passat som leveres med den etter hvert populære DSG dobbeltclutch-girkassa.

Utgavene med firehjulstrekk er mer populære enn noen gang og denne modellen får et nytt Haldex-system.

Les vår test her:


VW Passat B7:

B7 er foreløpig den siste generasjonen av VW Passat, men det kommer nok flere etter hvert...

B7. Dette er - enn så lenge – siste skudd på Passat stammen. Også på denne tok VW-ledelsen en "short-cut". Bilen er nemlig "bare" en faceliftet B6 og dermed slett ikke ny slik de like å gi inntrykk av.

En nyhet som kom med B7-utgaven er Alltrack. En litt høyreist utgave med firehjulstrekk og offroadstyling.

Nok en gang er dette en bil det norske folk trykker til sitt bryst. Ca 4500 norske familier velger denne hvert år og mer enn 90 % er stasjonsvognutgaven.

Dermed er VW Passat fortsatt en av Norges mest solgte biler.

Vi gratulerer hjerteligst med 40 års jubileet og venter spent på Passat-fortsettelsen!

Les også: Vår test av VW Passat Alltrack her: