Her står to attraktive elbiler for nordmenn. Bilen til høyre er Tesla Model X - SUV-en som hundrevis av nordmenn venter på. Og den vil, slik vi er vant med fra Tesla, skille seg fra andre biler på flere områder. Blant annet er planen å droppe utvendige speil ...
Her står to attraktive elbiler for nordmenn. Bilen til høyre er Tesla Model X - SUV-en som hundrevis av nordmenn venter på. Og den vil, slik vi er vant med fra Tesla, skille seg fra andre biler på flere områder. Blant annet er planen å droppe utvendige speil ...

Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Dette kan være starten på en ny trend.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Produksjonen av Teslas familiebil, Model S, er nå i full gang. Leveringene til Europa, som startet i Norge, har også startet. Den lekre elbilen er allerede blitt et dagligdags syn i kollektivfeltet inn til Oslo.

Det ryktes at rundt 2.000 nordmenn har bestilt den – men det finnes de som fortsatt må vente en stund på sin Tesla. Det er de som har reservert en Model X – den elektriske, syvseters SUV-en som kommer på markedet en gang rundt årsskiftet 2014/15.

Og denne bilen skal naturligvis skille seg fra alt annet den også – og på særlig et par områder også fra Model S. Måkevingedørene har vi omtalt tidligere, men nå er den amerikanske bilprodusenten i ferd med å søke National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om en lovendring som gjør at de kan slippe å bruke tradisjonelle utvendige sidespeil.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Dårlige nyheter

Som det går fram av bildet over har Model X (t.h.) ingen sidespeil – i stedet stikker det ut noe som mest av alt minner om to små følehorn. Men i realiteten er det snakk om videokameraer, som filmer bakover og viser hva som skjer på den 17" store skjermen som utgjør midtkonsollen i bilen.

I utgangspunktet skulle en tro at videokamera med vidvinkel og HD-kvalitet, slik Tesla også har på ryggekameraet, enkelt og greit bare kunne settes i produksjon. Men fullt så enkelt er det ikke. Skal dette bli lovlig, må det faktisk en lovendring til i USA. Tesla har søkt om dispensasjon, men også om en endring i lovverket.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

Tesla-forhandleren på Alnabru i Oslo vil de neste månedene levere en rekke nye biler til norske kunder.

13 "norske" biler levert

Teslas mål med å kvitte seg med de tradisjonelle sidespeilene kan de fleste gjette seg fram til. Det handler nok litt om å skille seg ut og være innovativ, men mest av alt om noe så rent praktisk som å begrense luftmotstanden mest mulig. På en elbil der luftmotstand betyr lavere rekkevidde – er det naturligvis lett å ofre å sidespeilene.

Uavhengig av utvendige speil eller ikke – Model X vil garantert bli en svært Norges-vennlig bil.

LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest

Først – men ikke først

Den har nemlig firehjulstrekk og høyreist karosseri som gir enda mer plass. Interessen var stor i utgangspunktet og det er helt klart at dette er en bil mange nordmenn venter på.

Model X er for øvrig bygget på samme plattform som Model S og andelen felles deler er på 60 prosent. Når produksjonen er i gang for fullt, er det ventet at mellom 10.000 og 15.000 eksemplarer skal rulle ut fra fabrikken i California årlig.

Norges første Tesla-forhandler ligger på Alnabru i Oslo - der er det travelt om dagen.

Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje

Tesla Model S

Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk.

Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer

Priser:

60 kWh – 446.000 kroner

85 kWh – 506.000 kroner

Performance – 595.000 kroner

Signatur – 620.200 kroner

Signatur Performance – 679.000 kroner

Rekkevidde:

60 kWh: 370 km

85 kWh: 480 km

0–100 km/:

60 kWh: 6,2 sekunder

85 kWh: 5,6 sekunder

Performance: 4,4 sekunder

LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil" – OG er gjeldfrie