Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Produksjonen av Teslas familiebil, Model S, er nå i full gang. Leveringene til Europa, som startet i Norge, har også startet. Den lekre elbilen er allerede blitt et dagligdags syn i kollektivfeltet inn til Oslo.

Det ryktes at rundt 2.000 nordmenn har bestilt den – men det finnes de som fortsatt må vente en stund på sin Tesla. Det er de som har reservert en Model X – den elektriske, syvseters SUV-en som kommer på markedet en gang rundt årsskiftet 2014/15.

Og denne bilen skal naturligvis skille seg fra alt annet den også – og på særlig et par områder også fra Model S. Måkevingedørene har vi omtalt tidligere, men nå er den amerikanske bilprodusenten i ferd med å søke National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om en lovendring som gjør at de kan slippe å bruke tradisjonelle utvendige sidespeil.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Dårlige nyheter

Som det går fram av bildet over har Model X (t.h.) ingen sidespeil – i stedet stikker det ut noe som mest av alt minner om to små følehorn. Men i realiteten er det snakk om videokameraer, som filmer bakover og viser hva som skjer på den 17" store skjermen som utgjør midtkonsollen i bilen.

I utgangspunktet skulle en tro at videokamera med vidvinkel og HD-kvalitet, slik Tesla også har på ryggekameraet, enkelt og greit bare kunne settes i produksjon. Men fullt så enkelt er det ikke. Skal dette bli lovlig, må det faktisk en lovendring til i USA. Tesla har søkt om dispensasjon, men også om en endring i lovverket.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen

Tesla-forhandleren på Alnabru i Oslo vil de neste månedene levere en rekke nye biler til norske kunder.

13 "norske" biler levert

Teslas mål med å kvitte seg med de tradisjonelle sidespeilene kan de fleste gjette seg fram til. Det handler nok litt om å skille seg ut og være innovativ, men mest av alt om noe så rent praktisk som å begrense luftmotstanden mest mulig. På en elbil der luftmotstand betyr lavere rekkevidde – er det naturligvis lett å ofre å sidespeilene.

Uavhengig av utvendige speil eller ikke – Model X vil garantert bli en svært Norges-vennlig bil.

LES OGSÅ: Disse bilene stopper mest

Først – men ikke først

Den har nemlig firehjulstrekk og høyreist karosseri som gir enda mer plass. Interessen var stor i utgangspunktet og det er helt klart at dette er en bil mange nordmenn venter på.

Model X er for øvrig bygget på samme plattform som Model S og andelen felles deler er på 60 prosent. Når produksjonen er i gang for fullt, er det ventet at mellom 10.000 og 15.000 eksemplarer skal rulle ut fra fabrikken i California årlig.

Norges første Tesla-forhandler ligger på Alnabru i Oslo - der er det travelt om dagen.

Les vår test av Teslas først bil Roadster her: Et olja lyn – uten olje

Tesla Model S

Elbil som blir laget i Fremont, California. Gründer: Elon Musk.

Oppfølgeren til Tesla Roadster, med plass til opptil syv personer

Priser:

60 kWh – 446.000 kroner

85 kWh – 506.000 kroner

Performance – 595.000 kroner

Signatur – 620.200 kroner

Signatur Performance – 679.000 kroner

Rekkevidde:

60 kWh: 370 km

85 kWh: 480 km

0–100 km/:

60 kWh: 6,2 sekunder

85 kWh: 5,6 sekunder

Performance: 4,4 sekunder

LES OGSÅ: Nå har de "tidenes beste bil" – OG er gjeldfrie