Skal du fikse småskader på bilen din, er det en teknikk som heter smart repair som er mest prisgunstig. Her kan det være tusenvis av kroner å spare - og mange vet ikke en gang om muligheten.
Skal du fikse småskader på bilen din, er det en teknikk som heter smart repair som er mest prisgunstig. Her kan det være tusenvis av kroner å spare - og mange vet ikke en gang om muligheten.

Her kan du spare tusenvis av kroner

– Dette er det mange som ikke er klar over.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er lite som irriterer bileiere mer enn å finne bilen bulket eller ripet opp på parkeringsplassen. Ingen har lagt igjen noen lapp med kontaktinformasjon – og du finner heller ingen vitner til hva som har skjedd.

I stedet står du igjen med en bil som kan ha en sprukket fanger, bulket dør eller ripet hjulbue. I verste fall alle tre.

For ikke så mange år siden ville det kostet mangfoldige tusen kroner å få dette reparert. Men en ny type teknikk blitt mer og mer populær – og den gjør deg ikke personlig konkurs: Smart repair.

LES OGSÅ: Dette kan ødelegge lakken på bilen din

Fikser kun skaden

Smart (Small to Medium Area Repair Techniques) repair har vært brukt i noen år allerede – og er nå virkelig i ferd med å ta av.

Den går ut på å lakkere/rette/fikse akkurat det området som er skadet, i stedet for å bytte eller lakkere hele skjermen/karosseridelen.

Ny lakk smeltes inn med den gamle, for å hindre at det skal være nyanseforskjeller.

LES OGSÅ: Ny farge på bilen er fristende – og dyrt!

Sparer tusenvis av kroner

Smart Repair er altså ikke like omfattende som en vanlig karosseri/lakk-jobb. Og bilen får du tilbake samme dag som du leverer den – ettersom lakken hurtigtørkes.

Avhengig av størrelsen på skaden, varierer prisene fra rundt 1.500 kroner – opptil 4.-5.000 kroner om det små sveises, sparkles og lakkeres.

Selv en relativt liten ripe på døra kan fort koste 10.000 kroner å få fikset ved et vanlig lakkeringsverksted – fordi de lakkerer hele karosseridelen.

Det er mye å gjøre for Bilkosmetikk, som har fire avdelinger på Østlandet.

LES OGSÅ: Derfor skal du ikke vaske bilen din med Zalo

Tok av i 2009

En av de første som begynte med dette var Bilkosmetikk. Gründer og eier Wilbert Van Arkel startet opp for rundt 10 år siden – og har nå fire avdelinger.

– I 2009 tok det skikkelig av - og fortsatt oppdager stadig flere fordelen av å bruke denne teknikken for å reparere skader, sier van Arkel.

Resultatet er at selv om de fikser 25–35 biler hver dag på de fire verkstedene, er det likevel ventetid.

SE VIDEO: Her vasker bilselgerne bil i underbuksa

Det trengs ingen lakkboks for å drive med smart repair - og hurtigtørking gjør at du kan få bilen tilbake samme dag som du leverte den.

– Lett å starte

Det er også merkbar økning av kunder som vil ha fikset på småskader. van Arkel tror årsaken til dette er todelt.

– Det blir stadig trangere på parkeringsplasser og parkeringshus og listen for å fikse småskader senkes siden vi kan reparere det billig. Forhåpentligvis vil utviklingen bidra til at flere legger igjen lapp etter at de kommer borti en annen bil på parkeringsplassen, det trenger jo ikke å koste 10-15.000 kroner lenger, sier den nederlandske gründeren.

Lakkskader og bulk både i fanger og diffusor bak.
Etter at bakfangeren er fikset.

LES OGSÅ: Er metalliclakk verdt pengene?

Senker listen

Brooms bilekspert, Benny Christensen, synes den nye måten å fikse bulker og riper på er veldig positiv.

– Fortsatt er det mange som ikke kjenner til denne måten å fikse skadene på. Men det er gode nyheter for nordmenn. Vi liker å ta vare på bilene våre fordi det er så forbasket dyrt med bil i Norge. Og da er det frustrerende å måtte punge ut mange tusen kroner for å fikse småting. Det kan også bli kostbart å ta det på forsikringen. Resultatet er at mange lar være. Men smart repair-teknikken senker listen for å ta grep betraktelig, mener han.

Skade 1 frontfanger.
Frontfanger skade 2.

Prisen for å fikse både front- og bakfanger (og diffusor) ble 6.300 kroner.

LES OGSÅ: Så lett skifter du farge på bilen din

– Ikke like bra

– Men blir det like bra som om du gjør det på ”gamle måten”?

– Ikke alltid. Det kreves ganske mye kunnskap og en god teknikk for at det ikke skal bli synlige fargeforskjeller når en gjør det på denne måten. Og lyse farger er verre en mørke, sølv metallic kan for eksempel være ganske vrient å få til. Så det gjelder å finne dyktige folk. Men hvis det gjøres skikkelig, vil nok 99 prosent av kundene bli fornøyde, mener Christensen.

Fakta

– SMART Repair (Small to Medium Area Repair Technique) er en samlebetegnelse på reparasjon av småskader.

– Omfatter for eksempel reparasjon og punktlakkering av hull og skader i plastskjermer og plastfangere, rask retting av bulker uten lakkbrudd (PDR, paintless dent removal), reparasjon av kantkjørte felger, tetting av hull i dashbord og setetrekk.

– Spotlakkering innebærer alle stegene i en tradisjonell lakkeringsjobb, men kun på det skadede området. Ny lakk smeltes inn i den gamle.

I stedet for å demontere og lakkere hele frontfangeren, blir kun det området som er skadet lakkert.

LES OGSÅ: Nei da – lakken behøver ikke å være skinnende blank lenger