Høy, bred og barsk! Den oransje Jeepen ruver godt i trafikkbildet.   (Foto: Aase Søgaard)
Høy, bred og barsk! Den oransje Jeepen ruver godt i trafikkbildet. (Foto: Aase Søgaard)

Jeep Wrangler: Tøffing blir enda tøffere

Kommer du ikke fram med denne – da må du kjøpe traktor!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare for å presisere: Det er bilen vi snakker om og ikke Broom-Benny. Liksom greit å få ryddet den tvilen til side.

Ute skinner sola, det er varmt og det er fortsatt litt feriestemning på Broom-kontoret. Allerede omtalte Benny her fortsatt ferie. Dermed har kaffetrakteren her på kontoret også lettere dager med mindre å gjøre.

Benny skulle egentlig på fjellet. Derfor er overraskelsen stor når han plutselig sender oss et bilde på mail av en heller grovbygget, knalloransje Jeep og seg selv med et surfebrett på et sted som har svært litt fjellaktig over seg. Snarere tvert imot – dette var det litt Beach Boys over ...

Jeep: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

Vi ringer!

Hva har egentlig skjedd? Bare en måte å finne ut av dette på. Vi tar en telefon og hører hva han driver med.

– Ring, ring!

– Hallo, ja ...

– Hei du! Er det godt med ferie?

– Ja visst – deilig det. Nå er jeg snart klar for en liten fjelltur.

– Fjelltur? Trodde du skulle ut å surfe jeg, der jo slik ut på bildene du sendte oss.

– He, he ... Nei – gitt, skal ikke det. Det var et brett jeg fant på stranda det. Måtte jo prøve bilen på noe annet enn bare vei. Men det ble ikke så lange standturen altså.

Les vår test av Jeep Grand Cherokee her:

Rare greier ...

– Folk som ligger og smådormer i sola impregnert med solkrem - og småunger med bøtte og spade i vannkanten - de setter liksom ikke pris på en skikkelig bil. Rare greier, det der ...

– Så du ble jaget?

– Nei da – har da såpass folkeskikk at jeg ga meg før det, men det var tydelig at ikke alle satte pris på mitt nærvær. Det var noe med blikkene ...

– Men du denne bilen. Kan ikke huske at det sto noen Jeep på prøvekjøringslista?

– Nei, men du vet jeg ofrer meg, jeg – og jobber litt i ferien også. Slik er det ...

– Ikke prøv deg, din slask! Det er i så fall helt selvvalgt. Men du den så litt forvokst ut. Hva er det egentlig?

– En Arctic Trucks ombygget Jeep Wrangler. Til 37 tommer! Ganske tøff synes nå jeg, og et skikkelig blikkfang.

Les også: Helt King Kong!

Helt ny

Jeep Wrangler er en bil som trives godt utenfor allfar vei . Arctic Trucks-ombyggingen bidrar ytterligere til dette.

– 37 tommer? Er det ikke 33,35 og 38 som gjelder her?

– Jo – eller det var. Denne er nemlig helt ny. Så ny at den ikke har ikke kommet inn i prislister eller noe enda. Så nå har de fire varianter. 37 tommeren er egentlig en videreforedlet 35 tommer. Den har blitt skikkelig tøff – men ikke like kostbar og brutal som 38-tommeren. Dette er den som kanskje er mest vellykket av disse, spør du meg.

- Men du. kanskje alle ikke helt vet hva dette med 37 tommer innebærer? Forklar kjapt på telefonen. Hva og hvorfor?

- For det første: 37 tommer er størrelsen på dekket. Ganske røslig altså – her er det montert på 17-tommers felg.


Speilene er breddet


- Videre er bilen hevet både på fjæringen – altså med nye støtdempere og fjærer - og på ramma. Hjulhusene er bearbeidet for at hjulene skal kunne løpe fritt i alle situasjoner og det gjøres en rekke modifiseringer i forhold til aksler, styring etc. Det hele krones med saftige skjermutbyggere for å skjerme hjulene. Men mesteparten av jobben som gjøres synes ikke.

- Som en liten kuriositet kan det også nevnes at sidespeilene er breddet, altså flyttet utover.

- Bilene bygges primært for kjøring på snø og isbreer, men funderer også helt prima i ørkensand og i gjørme. Det er egentlig bare å stikke til skogs. Kommer du ikke fram med denne må du ha traktor – eller helikopter.


Ombygging til 156.000,-

– Hvordan er den å kjøre da?

– Overraskende god faktisk. Når man ser de digre, grovmønstrede hjulene skulle man jo tro at dette var ille, men det er det ikke. Litt løs i fisken kanskje opptil ca. 60 km/t, men det er helt vanlig med et så brutalt offroad-oppsett – og heller ikke så ille at det er noe å klage over.

– Dessuten er den både stille og stabil i motorveihastighet. Framkommeligheten vet vi jo er helt ekstrem, selv om jeg ikke fikk testet det her.

– Motoren er den velkjente 2,8-liter dieselen. Prisen på bilen i Rubicon-utgave er 464.000 kroner, i tillegg kommer ombyggingen som gjør bilen helt ekstrem både når det gjelder det visuelle og framkommeligheten.Den biten kommer på ca. 156.000 kroner.

Får jeg bra firehjulstrekker til 50 000 kroner?

Stikker til fjells

– Men du, jeg setter nesa til fjells jeg nå. Så får vi se om jeg får testet den litt mer "utaskjærs" der. Snakkes!

– OK. God tur og god ferie. Men du skriver vel en skikkelig test på denne når du kommer tilbake?

– Jepp – det lover jeg. Bare sørg for å ha nok kaffe når jeg kommer tilbake ...

Det var de siste vi hørte fra Benny før han forsvant. Vi lover imidlertid at kaffe skal være på plass – og dermed at en utfyllende test av den oransje Jeepen kommer i nær framtid.

Les vår stortest av Jeep Wrangler her: