Wiesmann: Entusiast-merket er konkurs
Rundt 100 ansatte går en usikker framtid i møte.
Det kan være tøft å være liten i bilbransjen – det får vi et nytt bevis på når tyske Wiesmann nå har kastet inn håndkleet.
Det tyske entusiastmerket skal ha merket de tøffe tidene i det europeiske bilmarkedet de siste årene og ikke sett umiddelbare tegn til bedring. Dermed var konkurs eneste utvei.
Startet i 1985
Det lille sportsbileventyret har røtter tilbake til 1985 da brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann dro i gang en bilsatsing preget av høy entusiastfaktor.
Martin var ingeniør og Friedhelm hadde markedsføringsbakgrunn. De valgte en gekko som logoen sin – målet var nemlig å lage biler som skulle suge seg fast i veien.
LES OGSÅ: Denne lille dingsen gir oss mye moro
Moderne og klassisk
Brødrene satte seg et mål som var både konkret og ambisiøst: De skulle lage en topp moderne sportsbil, med klassisk design.
I 1987 var den første prototypen ferdig, men det skulle ta seks år til før den kom så langt som til produksjon.
LES OGSÅ: Møtet med en helt – som nesten gikk galt
Hel-tysk teknikk
Den første bilen forlot nemlig den lille fabrikken i 1993, det var en toseters roadster ved navn Wiesmann Roadster MF3. Wiesmann produserte også hardtoper for forskjellige cabrioleter – det ga en stabil inntektsstrøm i tillegg til bilproduksjonen.
Designmessig har bilene fra Wiesmann tradisjonelt hatt mye til felles med klassiske engelske sportsbiler. Men under skallet har teknikken vært hel-tysk. Motor og girkasser har nemlig kommet fra BMW.
100 ansatte
Alle bilene fra Wiesmann har vært håndbygget og kundene har hatt stor grad av frihet i forhold til skreddersøm.
Rundt 100 ansatte ved fabrikken i Dülmen har sørget for det. Til sammen skal de ha produsert rundt 1600 biler siden den første roadsteren, i de beste årene har det rullet rundt 200 biler ut fra fabrikken.
LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?
Finne en løsning
Nå har Wiesmann søkt om beskyttelse fra kreditorene mens man jobber for å finne en eventuell løsning på problemene.
Håpet skal være å få inn en ny strategisk partner og investorer som kan skyte inn friske midler. Lykkes det, er nok ikke siste ord om Wiesmann sagt ennå.
LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs