Det er usikre tider hos Wiesmann etter at entusiastmerket har erklørt seg konkurs. Men bak kulissene jobbes det med å finne løsninger som kan sikre videre drift. Dette er modellen GT MF5.
Det er usikre tider hos Wiesmann etter at entusiastmerket har erklørt seg konkurs. Men bak kulissene jobbes det med å finne løsninger som kan sikre videre drift. Dette er modellen GT MF5.

Wiesmann: Entusiast-merket er konkurs

Rundt 100 ansatte går en usikker framtid i møte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan være tøft å være liten i bilbransjen – det får vi et nytt bevis på når tyske Wiesmann nå har kastet inn håndkleet.

Det tyske entusiastmerket skal ha merket de tøffe tidene i det europeiske bilmarkedet de siste årene og ikke sett umiddelbare tegn til bedring. Dermed var konkurs eneste utvei.

Startet i 1985

Det lille sportsbileventyret har røtter tilbake til 1985 da brødrene Martin og Friedhelm Wiesmann dro i gang en bilsatsing preget av høy entusiastfaktor.

Martin var ingeniør og Friedhelm hadde markedsføringsbakgrunn. De valgte en gekko som logoen sin – målet var nemlig å lage biler som skulle suge seg fast i veien.

LES OGSÅ: Denne lille dingsen gir oss mye moro


Moderne og klassisk

Brødrene satte seg et mål som var både konkret og ambisiøst: De skulle lage en topp moderne sportsbil, med klassisk design.

I 1987 var den første prototypen ferdig, men det skulle ta seks år til før den kom så langt som til produksjon.

LES OGSÅ: Møtet med en helt – som nesten gikk galt

Hel-tysk teknikk

Den første bilen forlot nemlig den lille fabrikken i 1993, det var en toseters roadster ved navn Wiesmann Roadster MF3. Wiesmann produserte også hardtoper for forskjellige cabrioleter – det ga en stabil inntektsstrøm i tillegg til bilproduksjonen.

Designmessig har bilene fra Wiesmann tradisjonelt hatt mye til felles med klassiske engelske sportsbiler. Men under skallet har teknikken vært hel-tysk. Motor og girkasser har nemlig kommet fra BMW.

Wiesmann-fabrikken i tyske Dülmen  har gekko-logoen integrert i takkonstruksjonen og er et meget spesielt bygg. Men nå er det stille der.  (Foto: Scanpix)
Wiesmann-fabrikken i tyske Dülmen har gekko-logoen integrert i takkonstruksjonen og er et meget spesielt bygg. Men nå er det stille der. (Foto: Scanpix)

100 ansatte

Alle bilene fra Wiesmann har vært håndbygget og kundene har hatt stor grad av frihet i forhold til skreddersøm.

Rundt 100 ansatte ved fabrikken i Dülmen har sørget for det. Til sammen skal de ha produsert rundt 1600 biler siden den første roadsteren, i de beste årene har det rullet rundt 200 biler ut fra fabrikken.

LES OGSÅ: Husker du dette bilmerket?

Finne en løsning

Nå har Wiesmann søkt om beskyttelse fra kreditorene mens man jobber for å finne en eventuell løsning på problemene.

Håpet skal være å få inn en ny strategisk partner og investorer som kan skyte inn friske midler. Lykkes det, er nok ikke siste ord om Wiesmann sagt ennå.

Dette bildet av brødrene Wiesmann er fra 2008, nå kjemper de for å redde livsverket sitt. (Foto: Scanpix)
Dette bildet av brødrene Wiesmann er fra 2008, nå kjemper de for å redde livsverket sitt. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs