Verditap: Feil bilvalg kan koste deg veldig mange tusenlapper

Hvorfor har enkelte biler mye større verditap enn andre?

Noen biler taper seg mye mer enn andre, årsakene til det kan være både irrasjonelle og vanskelige å forstå. Her er fire biler i andre enden av skalaen   som taper seg svært lite. Fra venstre Skoda Octavia, Nissan Qashqai, VW Tiguan og Mitsubishi ASX.
Noen biler taper seg mye mer enn andre, årsakene til det kan være både irrasjonelle og vanskelige å forstå. Her er fire biler i andre enden av skalaen som taper seg svært lite. Fra venstre Skoda Octavia, Nissan Qashqai, VW Tiguan og Mitsubishi ASX.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, jeg har registrert at dere av og til skriver om verditap på nyere biler og håper dere vil vie mer plass til denne tematikken. I forhold til kostnaden ved å eie bil er det en faktor jeg tror svært mange undervurderer. Jeg har selv erfaring på området, med en bil som falt mye mer enn gjennomsnittet og som jeg solgte med alt annet enn en god følelse, da jeg omsider fikk solgt den.

Hva er det som gjør at merker som Citroën, Renault. Opel og Peugeot (for å bare nevne noen) faller så mye mer i pris enn for eksempel VW og Toyota? Det er bare å sjekke litt på finn.no, så ser du at biler som kostet omtrent det samme som nye, har store prisforskjeller når de blir 3–5 år gamle. Jeg nekter å tro at det kan ha særlig mye med kvaliteten å gjøre, er det da bare synsing og gamle fordommer som spiller inn? Håper som sagt at dere vil skrive mer om dette på broom. Vennlig hilsen Morten F.


Benny svarer:

Hei Morten. Enig – dette er kjempegod tematikk og noe som angår alle som har bil. Noen ganger er det vel nesten slik at vi helst ikke vil vite hvor heftig verditapet kan være. Det er dyrt å holde bil, men sannelig går også tusenlappene fort når man begynner å regne på verditapet – særlig hvis man kjøper nybil.

Det er også helt riktig at verditapet kan slå veldig forskjellig ut fra merke til merke, ja også fra modell til modell. Det er mange faktorer som spiller inn her, og flere av dem er nok også ganske irrasjonelle.

Det er nå en gang slik at enkelte bilmerker er tungsolgte i bruktmarkedet. De oppfattes rett og slett som mindre attraktive enn andre. Det er ingen kø av kjøpere – snartere tvert imot – og da er eneste løsning å gå ned i pris.

Kvaliteten på bilene kan nok i enkelte tilfeller være en del-forklaring. Problemet her er at et dårlig rykte gjerne varer veldig lenge. Bare for å ta ett eksempel: Jeg hører stadig mange som mener at Renault fortsatt lager dårlige biler. Ja, de hadde store problemer og veldig mye kluss med bilene sine for noen år siden. Men den tiden later til å være forbi. Renault i flere år nå gjort det skarpt i en rekke kvalitetsundersøkelser, men det tar helt klart tid å snu et dårlig inntrykk.

Se for eksempel på en brukt Laguna kontra en like gammel Passat på bruktmarkedet, vedkommende som kjøpte Lagunaen ny må nok belage seg på å bite tennene sammen og godta et langt større verditap enn han eller hun som kjøpte Passaten.


Norsk undersøkelse: Denne bilen taper seg aller mest


Velg som alle andre

De siste årene har vi også sett større variasjoner på modellplanet. Det har blant annet å gjøre med at smaken forandrer seg. Det er ikke så veldig mange år siden stor sedan var kurant på bruktmarkedet. Nå er det "ingen" som vil ha det, i stedet kjøper vi stasjonsvogner og etter hvert stadig flere SUV-er.

Ting som utstyr og farge er også viktig, særlig for dyrere biler. Jeg husker jeg kom over en brukt VW Touareg for noen år siden som var merkverdig lavt priset. Årsaken? Den hadde stoffseter og manuell girkasse. Det blir helt feil i en bilklasse der alle vil ha skinnseter og automat.

Å ha verditapet i bakhodet når du velger nybil eller nyere bruktbil er derfor svært viktig for totaløkonomien i bilholdet. Mitt beste råd i så måte er dessverre litt kjedelig for mangfoldet i bilparken, men jeg er redd det stemmer likevel: Det smarteste er å velge en bil som mange andre også kjøper.

Biler som selger godt som nye, er nemlig som regel også attraktive bruktbiler. Dermed holder de seg også best i pris. Hvis du derimot velger noe ganske sært som veldig få andre har, risikerer du fint liten respons den dagen du selv skal selge den videre. Og igjen – da er eneste løsning å gå ned i pris. Heldigvis gjelder den gamle regelen om at alt kan selges, bare prisen er lav nok.

Som sagt: Verditap er svært interessant tematikk og noe jeg kan love at vi skal komme tilbake til.

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst

Stort arkiv



Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: