Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De som her levd en stund og har litt bilinteresse, husker nok Renault 5.

Det var en enkel bil, selv da den kom i 1972, men den var full av både pesonlighet og særpreg. En liten sjarmør, rett og slett.

Men det fantes en helt spesiell utgave av den, som var mindre søt og langt mer rå. Den fikk tilleggsnavnet Turbo 2.

Det var en spesialmodell som kun ble bygget i kun 200 eksemplarer, for at Renault skulle få delta i rally på 80-tallet med rallymodellen Maxi.

Nå kan du få en totalrenovert 1985 Turbo 2, stylet helt lik rallyversjonen. Du må riktig nok ut med godt over en halv million kroner – men så får du også en bil du neppe møter maken til på diverse gatebiltreff, utstillinger - eller på gaten. Ja, for du kan også bruke den der.

Del med Facebook-vennene dine

Du kan gjøre svært gode kjøp på brukt Renault: Her er oversikten:

I den omfattende annonseteksten står det at bilen også i utgangspunktet var veldig bra, men at det i vinter ble foretatt en fullstendig restaurering, som omfattet blant annet: Hellakering, tilpasning og montering av ny frontfanger, bakfanger, speil, bakspoiler, panser, for- og bakskjermer og kanaler, kjøpt originalratt og oppussing av Gotti-hjul.

Hele jobben er dokumentert med bilder. Rallykittet kommer sågar fra samme støpeformer som ble brukt til å lage de opprinnelige Maxi-delene på 80-tallet.

LES OGSÅ: Denne gjorde sportsbildrømmen oppnåelig

Kjapp

Renault laget taket i aluminium for å spare vekt, og motoren byr på 210 hestekrefter. Resultatet ble at bilen i sin tid dro 0–100 km/t ned på sekstallet. Det var brennkjapt på 80-tallet – og innbyr til respekt selv i dag.

Turbo 2 hadde dessuten bakhjulsdrift og midtmontert motor – som bidrar til å gi heftige kjøreegenskaper.

Bilen er allerede belønnet med en rekke priser bare det siste året, og har vært på coveret at Gatebil, utstilt på Oslo Motorshow og skal snart presenteres på nettstedet "Speedhunters".

LES OGSÅ: Renault 4 kan også bli retro:

Elektriske vinduer – som virker

I annonseteksten opplyses det om at bilen er i svært god stand – og kjører som en drøm. Fra annonsen:

" ... til og med elektriske vinduer som fungerer (ikke dårlig på en fransk bil fra `85)!".

Hvis du har en Porsche eller kurant sports- eller banebil stående, så kan dette være aktuelle innbytteobjekter.

Klikk her for å se hele annonsen

5,5 millioner eksemplarer

Renault 5, 1976 modell

Selv om den var enkel – så bød Renault 5 også på en del nyvinninger og har slik sett fått en fortjent plass mellom permene i bilhistorien.

Det var for eksempel den første tredørs kombien (Mini var bare todørs, og Renault 16 var femdørs) – og det var også en av de aller første bilene med integrerte, støtabsorberende støtfangere i kunststoff.

Mini-Renault med superkrefter:

5,5 millioner

Den var dessuten tidlig ute med tykke fenderlister langs karosserisiden i det samme kunststoffet, for å unngå typiske parkeringsbulker.

Nesten 5,5 millioner eksemplarer av Renault 5 så dagens lys før modellen ble nedlagt i 1996.

Nå snakkes det sågar om at 5-eren skal gjøre comeback – uten at det har skjedd noe enda.

LES OGSÅ: Du kan gjøre et kupp på sportsbilikonet